Persze az olyan alapvetéseknél, mint, hogy mindig a tőlünk telhető legjobbat kell nyújtani, olyan üzlettel kell foglalkozni, amihez valóban értünk, vagy, hogy a legjobb szakembereket kell bevonni a csapatunkba nem lehet túllépni. Az is alapigazság, hogy egy hogy egy valóban sikeres vállalkozónak minden körülmények között optimistának kell lennie.
De azért van néhány további dolog is, amit valószínűleg hasznos megfontolni, ha hosszú távra tervezünk egy üzlettel. Jim Thompson, az idén ötvenéves világcég, a Crown Worldwide vezetője gyűjtött össze néhány dolgot, amire érdemes építeni.
1. Fel kell készülni a hullámvölgyekre
Nagyon-nagyon kevés olyan üzlet van, amely az első perctől kezdve folyamatosan és megszakítás nélkül a csúcsra tör. Az esetek túlnyomó többségében nem fogjuk tudni elkerülni a hullámvölgyeket, jobban járunk hát, ha felkészülünk rájuk.
2. Legyen terv és tudjuk, hogy mibe fog kerülni
A jó üzleti terv minden sikeres vállalkozás alapja. Ezen belül nagyon fontos, hogy reálisan átlássuk, mennyi pénzre van szükségünk ahhoz, hogy fejlődni tudjunk. Persze az igényeket sok szempontból le lehet szállítani ( itt adunk néhány tippet ahhoz, hogy hogyan teheti ezt egy kezdő vállalkozó), de ha irreálisan alacsonyra tesszük a mércét, végső soron rosszul járunk.
Inkább próbáljunk reálisak lenni és belátni, hogy mire mennyi pénz kell, mint úgy tervezni, hogy feleannyiból is kijön valami. Ami fontos, arra muszáj eleget költeni. Ha ugyanis aránytalanul és nem a megfelelő helyeken spórolunk, annak biztos bukás lesz a vége.
3. Tanuljunk meg delegálni
Egy sikeres üzletben biztos, hogy nem fogunk tudni mindent magunk csinálni. Szükség lesz olyan emberekre, akikben szakmailag és emberileg is bízunk és teljes egészében rájuk merünk bízni feladatokat. Ez már akkor is nagyon fontos, amikor még erőnk teljében alapítóként a mindennapi ügymenetben is részt veszünk. De ha hosszú távú, több generációt túlélő üzletet tervezünk – és ki nem – akkor minél előbb el kell kezdenünk felépíteni a személyesen nélkülünk is működőképes szervezetet. Minél előbb nekilátunk, annál gördülékenyebb lesz majd a generációváltás a cégben (amibe egyébként a vállalkozások nagy része belepusztul.)
A sikeres vállalkozók között a legkülönfélébb hátterű emberek vannak. Egyesek komoly egyetemeken tanulták ki szakterületük minden csínját-bínját és szinte már az óvodában egy konkrét pályára készültek. Mások viszont csaponganak, sok mindennel foglalkoztak korábban, sőt, sok ismert sztori szól arról is, hogy a későbbi zseniális vállaltvezetők félbehagyták az iskolát. Szóval nem kell szégyenkezni vagy alábecsülni magunkat, bármelyik kategóriába tartozunk is.
A tanulás persze elengedhetetlenül fontos és kétségtelen, hogy a formális oktatásban való részvétel finoman szólva nem hátrány, de egyáltalán nem elengedhetetlen szükséglet. A kitartás és eltökéltség annál inkább az.
5. Tisztázzuk az alap értékeket
Az értékekhez való ragaszkodásról sokan azt gondolják olyasmi, amivel csak azok foglalkozhatnak, akik már sikeresek. Valójában épp az ellenkezője igaz. Épp az értékek azok, amik igazán hosszú távon sikeressé tehetnek egy céget. Hinni a jó munkában, a jó emberekben, kiváló élményt nyújtani a felhasználóknak, visszaadni valamit a társadalomnak a saját sikerünkből – ezek a dolgok nem plusz terhet jelentenek, épp ellenkezőleg, jelentősen növelik a siker esélyét.
6. Ne adjunk el túl gyorsan
Ha hosszú távon tervezünk és szeretnénk valami maradandót alkotni, érdemes addig tulajdonosnak maradni a saját cégünkben, ameddig csak lehetséges. Persze lehet, hogy aki megveszi, gyorsan felfuttatja majd, de biztosan más a kötődés, mint amilyen az alapítóé. Ha tehát nem csak a nagy pénz hajt, hanem az is, hogy valami igazán nagyon hagyjunk magunk után, ne fosszuk meg a céget attól az embertől, aki a leginkább hisz benne!