Pontosság
Az üzleti életben a pontosságnak sok arca van:
- idejében (5 perccel korábban) érkezünk egy tárgyalásra.
- mivel felkészültek vagyunk, tartjuk a tárgyalásra rendelkezésünkre álló időt.
- pontosság kérdése az is, hogy álljuk-e az ígért határidőt, legyen szó akár csak egy válaszlevélről, és
- az is pontosság, hogy úgy teljesítünk-e, ahogy arra ígéretet tettünk.
De bármennyire is vérünkben van a pontosság, óhatatlanul előfordulhat, hogy akár egy balul sikerült nap, akár egy baleset által okozott dugó miatt késünk. Ilyenkor, noha feszélyez bennünket a késésünk, érdemes néhány dolgot megtennünk.
Mindig van nálunk névjegy
Könnyű abba a csapdába esni, hogy csak akkor van nálunk névjegy, ha üzleti tárgyalásra, konferenciára, üzleti reggelire megyünk. Ugyanakkor bárhol találkozhatunk olyasvalakivel, akivel szívesen lépnénk üzleti kapcsolatba.
Cégvezetőként, vállalkozóként érdemes kialakítani azt a szokást, hogy olyan természetességgel van nálunk a névjegytartónk, mint az irattárcánk vagy a telefonunk. Szinte fel sem tűnik, ha egy találkozás során mindkettőnknél van névjegy, de feszengő pillanatokat okozhat, ha magyarázkodnunk kell, most miért is nincs nálunk a névjegytartónk. (Csak egy vékony kis doboz, mégis összeszedettséget, professzionalizmust sugall.)
A névjegyhasználat mikéntjéről itt olvashat részletesebben.
Nemcsak üzleti reggelin vagy üzleti kézfogón, de konferenciákon, vagy akár egy nyaralás során is kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy beszélnünk kell arról, mivel is foglalkozunk. Ilyenkor három dolgot érdemes kerülni: a semmitmondó általánosságokat (vállalkozó vagyok, felsőruházatot gyártunk); a szakzsargon tömörségét és a hosszú fejtegetéseket.
Szerencsés ezért, ha van a tarsolyunkban egy közérthetően megfogalmazott mondat, amelyben van olyan információ, amely felkeltheti beszélgetőtársunk figyelmét és amellett, hogy kellemesen folyik tovább a társalgás, marketing értékkel is bír, mert megjegyeznek bennünket. (Különleges formaruhákat gyártunk, például légitársaságoknak…)
Alkalomhoz illő az öltözékünk
A legszűkebben vett üzleti életben az alkalomhoz illő megjelenés azt jelenti, hogy amellett, hogy „üzleti az öltözékünk”, a tárgyalás körülményeihez, illetve a partnerhez igazítjuk a megjelenésünket.
A jelenlevő fontosabb, mint a mobiltelefonunk
A mobiltelefon-használat egyik legfontosabb szabálya: a másik személy társaságában a mobiltelefonunk nem kerül elő. Ennek a szabálynak a betartásával sokak szimpátiáját elnyerhetjük és megtarthatjuk, hiszen ezzel a - ma már több mint szimbolikus - gesztussal azt fejezzük ki, hogy a teljes figyelmünket neki szenteljük, számunkra fontos és értékes a közös munkánk, illetve amit mond, és egy üzleti kapcsolat során ez egy nagyon fontos üzenet.
A jó szokások kialakításának - ahogy Charles Duhigg Pulitzer-díjas újságíró felhívja rá a figyelmet - van egy további előnyös hozadéka is: „amikor egy szokás kialakul, az agy többé nem vesz részt teljes mértékben a döntéshozatalban, hanem lazít vagy más feladatokra összpontosít.” (Elméletéről itt olvashat bővebben.) Érdemes hát, több okból is, jó szokásokkal könnyebbé és kellemesebbé tennünk magunk és mások életét.
dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu