Öt szokás, amelyre szükség van a sikeres üzlethez

„A szokás a második természetünk” tartja a mondás, érdemes hát olyan szokásokat kialakítanunk, amelyek nemcsak vonzóak mások számára, hanem hozzásegítenek az üzleti sikerekhez is. Ez az öt szokás az üzleti élet valamennyi területén a segítségünkre lehet.

Kép:Fotolia

Pontosság

Az üzleti életben a pontosságnak sok arca van:

  • idejében (5 perccel korábban) érkezünk egy tárgyalásra.
  • mivel felkészültek vagyunk, tartjuk a tárgyalásra rendelkezésünkre álló időt.
  • pontosság kérdése az is, hogy álljuk-e az ígért határidőt, legyen szó akár csak egy válaszlevélről, és
  • az is pontosság, hogy úgy teljesítünk-e, ahogy arra ígéretet tettünk.
A pontosság a szakmai, üzleti hitelesség építőköve, amely szorosan kapcsolódik a szavahihetőséghez és a bizalomhoz, mert ezek nélkül nincs sikeres hosszú távú együttműködés, sem üzleti hírnév.

De bármennyire is vérünkben van a pontosság, óhatatlanul előfordulhat, hogy akár egy balul sikerült nap, akár egy baleset által okozott dugó miatt késünk. Ilyenkor, noha feszélyez bennünket a késésünk, érdemes néhány dolgot megtennünk.

Mindig van nálunk névjegy

Könnyű abba a csapdába esni, hogy csak akkor van nálunk névjegy, ha üzleti tárgyalásra, konferenciára, üzleti reggelire megyünk. Ugyanakkor bárhol találkozhatunk olyasvalakivel, akivel szívesen lépnénk üzleti kapcsolatba.

Cégvezetőként, vállalkozóként érdemes kialakítani azt a szokást, hogy olyan természetességgel van nálunk a névjegytartónk, mint az irattárcánk vagy a telefonunk. Szinte fel sem tűnik, ha egy találkozás során mindkettőnknél van névjegy, de feszengő pillanatokat okozhat, ha magyarázkodnunk kell, most miért is nincs nálunk a névjegytartónk. (Csak egy vékony kis doboz, mégis összeszedettséget, professzionalizmust sugall.)

A névjegyhasználat mikéntjéről itt olvashat részletesebben.

A hatékony bemutatkozás 3 pontja
Szakértőnk megmutatja, hogyan tudunk pár perc alatt összeállítani egy olyan – akár egy mondatos – bemutatkozó szöveget, amiből a beszélgetőpartnerünk számára világosan és egyértelműen kiderül, hogy mivel foglalkozunk, és mégsem fog elaludni az unalomtól. Ez a bemutatkozás élőszóban és online is működni fog.
Van egy jó mondatunk a bemutatkozáskor

Nemcsak üzleti reggelin vagy üzleti kézfogón, de konferenciákon, vagy akár egy nyaralás során is kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy beszélnünk kell arról, mivel is foglalkozunk. Ilyenkor három dolgot érdemes kerülni: a semmitmondó általánosságokat (vállalkozó vagyok, felsőruházatot gyártunk); a szakzsargon tömörségét és a hosszú fejtegetéseket.

Szerencsés ezért, ha van a tarsolyunkban egy közérthetően megfogalmazott mondat, amelyben van olyan információ, amely felkeltheti beszélgetőtársunk figyelmét és amellett, hogy kellemesen folyik tovább a társalgás, marketing értékkel is bír, mert megjegyeznek bennünket. (Különleges formaruhákat gyártunk, például légitársaságoknak…)

Alkalomhoz illő az öltözékünk

A legszűkebben vett üzleti életben az alkalomhoz illő megjelenés azt jelenti, hogy amellett, hogy „üzleti az öltözékünk”, a tárgyalás körülményeihez, illetve a partnerhez igazítjuk a megjelenésünket.

8 dolog, amitől vonzóbbak leszünk
Tanulmányok újból és újból kimutatják, hogy a vonzó emberek sikeresebbek. Ahelyett azonban, hogy szomorúan beletörődnénk a ténybe, hogy nem nézünk ki úgy mint Brad Pitt vagy Angeline Jolie, lássuk mi az, amit mégis megtehetünk! Hisz nem csak a külsőség számít!
A csapdák, amelyekbe beleeshetünk: Ha nagyon túlöltözzünk a partnert, úgy tűnhet (erőszakosan) dominálni akarjuk a kapcsolatot, ha pedig nagyon alulöltözzük, a másik fél iránti tisztelet hiányára utalhat, illetve a szakmai kompetenciánk is megkérdőjeleződik. Amennyiben azonban két megfelelő megjelenés között hezitálunk (az egyik kicsit elegánsabb, a másik kevésbé az) válasszuk az elegánsabbat, mert itt is igaz az elv: egy kicsit túlöltözni egy alkalmat kisebb baki, mint alulöltözni azt.

A jelenlevő fontosabb, mint a mobiltelefonunk

A mobiltelefon-használat egyik legfontosabb szabálya: a másik személy társaságában a mobiltelefonunk nem kerül elő. Ennek a szabálynak a betartásával sokak szimpátiáját elnyerhetjük és megtarthatjuk, hiszen ezzel a - ma már több mint szimbolikus - gesztussal azt fejezzük ki, hogy a teljes figyelmünket neki szenteljük, számunkra fontos és értékes a közös munkánk, illetve amit mond, és egy üzleti kapcsolat során ez egy nagyon fontos üzenet.

A jó szokások kialakításának - ahogy Charles Duhigg Pulitzer-díjas újságíró felhívja rá a figyelmet - van egy további előnyös hozadéka is: „amikor egy szokás kialakul, az agy többé nem vesz részt teljes mértékben a döntéshozatalban, hanem lazít vagy más feladatokra összpontosít.”  (Elméletéről itt olvashat bővebben.) Érdemes hát, több okból is, jó szokásokkal könnyebbé és kellemesebbé tennünk magunk és mások életét.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

 

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo