10 dolog, amivel szabotálhatjuk a saját cégünk növekedését

Szokás panaszkodni a világgazdaságra, a szabályozási környezetre, a fogyasztói szokásokra, a gyilkos árversenyre és sok minden másra, de ha mélyen magunkba nézünk szomorú, de igaz: a kisvállalkozások rendszeresen saját maguk szabotálják a növekedésüket. A külvilágon nem tudunk változtatni, de tegyük meg, ami rajtunk múlik!

Kép:FreeDigitalPhotos.net/pakorn

1. Önbizalomhiány

A saját cégünk szabotálásának talán legegyszerűbb módja a krónikus önbizalomhiány, ami jelentős potenciális bevételek elérését teszi lehetetlenné. Ha nem bízunk a saját termékünkben, szolgáltatásunkban, nem bízunk magunkban, hogy képesek vagyunk sikeresen vezetni egy céget, hogy lesz kapacitásunk az újabb és újabb feladatokra, ne várjuk, hogy beindul a növekedés.

2. Túl sok ambíció

Meglepő lehet, de az ambíció is csak egy bizonyos szintig építő! Mindenki ismeri a mondást: sokat akar a szarka, de nem bírja a farka. Ha egy vállalkozás túl gyorsan akar növekedni, túl szélesre akar terjeszkedni, gyakran sokkal kevésbé lesz sikeres, mint azok, amelyek koncentráltan építkeznek és specifikus, reális célokat tűznek ki.

3. „In-the-Box” gondolkodás

Az előítéletek és prekoncepciók jelentősen korlátozzák a lehetőségeket. A növekedési lehetőségek egyáltalán nem minden cég esetében egyformák! Attól, hogy valami bejött egy nagy riválisnak, nem biztos, hogy a mi cégünknél is működik – és fordítva. Sőt,a legtöbb esetben a sikerhez valami egészen új és szokatlan vezet. Ne korlátozzuk a saját lehetőségeinket azzal, hogy nem vagyunk elég nyitottak.

4. Kontroll nélküli költés

Az új és kecsegtető lehetőségek erdejében az ember olykor hagyja elszabadulni a költségeket. Lehet, hogy valami pillanatnyilag nagy lehetőségnek tűnik, de ha nem vesszük tudatosan figyelembe a megtérülést és az előzetesen, higgadt fejjel átgondolt pénzügyi terveket akkor nagy esély van rá, hogy növekedés helyett zuhanás lesz a dolog vége.

A belső elégedettséget az ügyfelek is érzik
A pozitív ügyfélélmény nem a kommunikációval kezdődik, de nem ám! Először magunkban, a cég belső működésében kell rendet tennünk. Megéri foglalkozni a kérdéssel, az ügyfelek ugyanis az élményért hajlandóak a legtöbbet fizetni.
5. A munkavállalói morál alábecslése

Ez a pont minden vállalkozás számára nagyon fontos, bármely életszakaszban tart is. A munkavállalói morál alapvetően meghatározza a cég hatékonyságát, eredményességét, a vevők elégedettségét és még egy sor más, nagyon fontos tényezőt, amely elengedhetetlen a vállalkozás növekedéséhez. Csak költséghelyként látni azt, hogy elégedetté és motiválttá tegyük a munkatársakat egyértelműen a növekedés gátja lesz.

6. Nem hatékony szervezet

A kis cégek gyakran ad hoc szervezeti rendszerrel, jogosultsági és felelősségi körökkel működnek, ami egy darabig nem okoz látható gondokat. Ha azonban növekedésben gondolkodunk, fel kell készülni rá, hogy azelőtt alakítsuk át az alapokat, mielőtt minden a fejünkre omlana egy kritikus pillanatban. A szervezetet egy olyan üzletmenetre kell kidolgozni, amilyet tervezünk – nem olyanra, amilyen éppen van.

5 + 1 szabály a növekedés menedzseléséhez
Tegyük fel a lehető legpozitívabb forgatókönyvet: egy csodásan növekedésnek induló céget vezetünk. Megvannak a munkatársak, a termékünket pedig „zabálja” a piac. A rossz hír, hogy ekkor sem dőlhetünk hátra, különben nem sokáig örülhetünk a sikernek. Ahhoz, hogy az hosszú távú legyen, tudatosan kell készülni a továbbiakra. Adunk néhány tippet a növekedés menedzseléséhez!
7. Strukturálatlan terjeszkedés

Ha nem határozzuk meg pontosan, hogy hova akarunk eljutni, a külvilág hatásai „lökdösnek” majd ide-oda. Ennek az lehet az eredménye, hogy ha növekszünk is, az inkább burjánzássá fajul, nem lesz tudatos, összefogott és irányított. Így azt is nagyon nehéz lesz kisilabizálni, hogy hol is tartunk valójában. A növekedési stratégia kidolgozása segít támogatni és felismerni a növekedést, meghatározza azokat a területeket, ahova nagyobb energiát kell fektetnünk, így azok nem más frontokon mennek veszendőbe.

8. Maradiság

Bármennyire is szeretjük a saját jól bevált eszközeinket, módszereinket, ha nem tudunk változtatni rajtuk, lemaradunk. A modern üzlet számos eszközt, rendszert kínál és igényel minden területen a pénzügyektől a marketingig. Ha nem vesszük igénybe őket, fújhatjuk a növekedési terveket.

9. Rossz mutatókra építeni

Az szerencsére a legtöbb cég számára már természetes, hogy minden lehetséges területen figyelni és mérni kell saját teljesítményét. (E nélkül tulajdonképpen vakrepülés a cégvezetés.) Ha azonban nem a megfelelő mutatókat nézzük, akkor csak hamis biztonságba ringatjuk magunkat. (Szakértőnk itt beszél arról, hogy miért nem érdemes például az árbevételre tekinteni legfőbb adatként.)

10. Nem élni a lehetőségekkel

Ez a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb, sajnos mégis legáltalánosabb hiba, amit a kisvállalkozások a saját növekedésük ellen elkövetnek. Nem minden lehetőség, ami előrébb lendítené a céget, jön garanciával, és egy nagy, villogó felirattal: ezt kell tenned! Aki nem indul a versenyeken, az nem is nyerheti meg őket…

A cikk ötletadója a Synnovatia blogján jelent meg.

Véleményvezér

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.
Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya 

Hiányoznak az alapfeltételei egy jóléti Magyarországnak.
Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik

Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik 

Az állam kiegyensúlyozó szerepe felborult.
Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból 

A szírek hazavágynak.
Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos

Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos 

A nagy fideszes trükk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo