Manapság, amikor a jó szakember aranyat ér, a cégvezetőknek és a menedzsereknek is jobban meg kell válogatnia a szavaikat a munkatársaikkal szemben. A jó alkalmazott ugyanis nem beszél vissza – hanem feláll és elmegy. Ezért most Bernard Marr cégvezetési szakértő segítségével mutatunk néhány mondatot, amelyet soha, semmilyen körülmények között sem mondhat a főnök – és nem csak azért, mert árt a reputációjának, hanem azért is, mert szimplán udvariatlanság.
Örülj, hogy van állásod!
Még ha igaz is, akkor is csak egy üres fenyegetés, mert a munkaadó éppen olyan szerencsés, hogy van egy képzett munkavállalója, aki betölti a pozíciót. Éppen most, amikor több cég is arra panaszkodik, hogy nemcsak megtalálnia, de megtartania is nagyon nehéz a képzett munkaerőt. Ezért, ha valakinek a teljesítményével nem vagyunk elégedettek, akkor szabaduljunk meg tőle, de a jó munkaerőt ne riasszuk el a fenyegetésekkel.
Ez munka és nem szórakozás!
Ez igaz, de ez még nem jelenti azt, hogy nem élvezhetjük a munkánkat. Az ügyvezetők jól teszik, ha ügyelnek arra, hogy a beosztottak, munkatársak rendszeresen feltöltődjenek, illetve olyan munkakörnyezetről sem árt gondoskodni, ahol nem érzik szinte állandóan nyomás alatt magukat. Ez ugyanis gyorsan kiégéshez vezethet – amelynek veszélyeiről itt olvashat, – de a motivációjukat is csökkenti és a munkahely hírének is árt.
Nem azért fizetlek, hogy gondolkodj!
Soha, semmilyen körülmények között ne vessünk gátat a kreativitásnak, az innovációnak! Nem csak azért, mert ez alapvető létkérdése minden vállalatnak, hanem azért is, mert minden munkán lehet még fejleszteni, olcsóbbá, hatékonyabbá tenni a munkafolyamatokat.
Hát ki más? Ha a munkavállalónknak, beosztottunknak valamilyen problémája, panasza van, akkor abban nekünk kell intézkednünk, még akkor is ha esetleg nem vagyunk illetékesek a témában.
Az a munkád, amire azt mondom!
Ha a munkavállaló elsődleges feladatait semmibe vesszük, és a más tevékenységre irányítjuk át, akkor magyarázzuk meg, hogy miért tesszük ezt, illetve hogy mi lesz a másik félbehagyott munkával. Ha ezt nem tesszük, akkor a feladatok leértékelődnek a munkavállaló szemében és motivációja - hiszen értéktelen munkát végez - is jelentősen csökken.
Ezt nem így szoktuk!!
Ez a mondat azt sugalja egy cégvezető szájából, hogy nem szereti a változást, és nem is tud alkalmazkodni hozzájuk. Ebben az esetben érdemes elgondolkodnunk azon, hogy a cégek számára a mai gyorsan változó környezetben létfontosságú a rugalmasság.
Oldd meg!
Ez a hozzállás udvariatlan és lusta, hiszen egy jó vezetőnek fel kell tennie a kérdést, hogy valóban meg tudja oldani a feladatot a dolgozó, vagy esetleg ha képes is rá, segítene számára, ha irányt és támogatást nyújtunk neki? Pontosan az ilyen lusta hozzáállású cégvezetők miatt csökken jelentősen a munkavállalók motivációja,különösen a hölgyeké, akik a férfiaknál több támogatást várnak a vezetőtől.
Ez magánügy!
Ha egy személyes probléma a munkavállaló teljesítményét negatívan befolyásolja, akkor az már minden, csak nem magánügy. Ha valaki rendszeresen késik vagy hiányzik a munkahelyéről, akkor az már a munkáltató problémája is. Ne hagyjuk magára ezzel a dolgozót, hanem próbáljunk meg együtt valamilyen megoldást találni a problémára.