Teljesítmény játszi könnyedséggel

A játék a munka ellentéte. Ez volt az ipari forradalom egyik fő üzenete a dolgozók és vezetők számára. Mára ez a gondolat megfordult: a játék éppen a munka ösztönzésére tud szolgálni. Miért és hogyan? – merülhet fel a két alapvető, de nagyon fontos kérdés. A gamification módszerével, ami üzleti környezetben is alkalmazható a vállalat méretétől, tevékenységétől, iparági sajátosságaitól függetlenül. Játékosítani mindent lehet. Csak akarni kell.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A gamification szót először Nick Pelling, brit programozó és feltaláló használta 2002-ben, azonban csupán 2010-ben került be a köztudatba. Magyarul a játékosítás kifejezés kezd leginkább meghonosodni. Beszélhetünk külső, a vevők felé irányuló, és belső, a munkavállalók számára kialakított gamificationről. Egyre több eszköz, esettanulmány, könyv és kutatás áll rendelkezésre a témában, vagyis egyértelműen jelen van a vállalatok életében a játékosításra való igény.

A gamification elméletéről és az alapfogalmakról itt olvashat részletesen.

Egy vállalat életében a játékosítás általában frissítést, változást jelent. Az elhatározás nagyon könnyű, míg a szervezet szemléletmódját és konkrét folyamatait áthangolni már nagyon is nehéz feladat. Éppen ezért javasolt az első időszakban a belső játékosítással foglalkozni, és majd csak később alkalmazni ezt az ügyfél- és partnerkapcsolatok területén. A belső játékosítás legérdekesebb és egyben legfontosabb területei az elköteleződés, a teljesítmény fokozása és a vállalati egészség.

Elkötelezettség kialakítása

A Gallup elkötelezettségfelmérése stagnáló tendenciát mutat az utóbbi 10 évben, 30 százalék körüli elkötelezett dolgozóval, ezért is különösen aktuálisak azok a projektek, amelyek játékosított formában segítik elő a dolgozók elköteleződését a céges feladatok iránt.

A Microsoft az Office párbeszédpaneleinek nyelvi lokalizációjára talált ki játékosított megoldást. Ritkább nyelveket beszélő dolgozóit csoportokba szervezte, akik lelkesen és büszkén vállalták azt, hogy a párbeszédpanelek ellenőrzésének nem túl izgalmas feladatát elvégzik. Összesen 4500 résztvevő, 500 ezer párbeszédpanelt nézett át néhány hónap alatt, kézzelfogható jutalom nélkül. A természetes büszkeség mellett az egyetlen megerősítés az volt, hogy a projektben részt vevők különböző eredménytáblákon (leaderboard) látták viszont erőfeszítésüket.

Teljesítmény növelése

A Target nevű élelmiszerlánc néhány éve felismerte, hogy meglehetősen lassúak a pénztárosai. Miután a vezetők végigpróbálták a hagyományos menedzsmenteszköztárat, úgy döntöttek, hogy a játékosítással próbálkoznak, ami meg is hozta az eredményt.

Pénztárosaiknak egy játékot találtak ki. Meghatároztak egy ideális időtartományt, amin belül a pénztárosnak ki kell „csekkolnia” egy vásárlót. Ha a „versenyző” pénztáros ezen belül van, kap egy zöld jelzést (G, mint green), ha ezen túl, akkor egy pirosat (R, mint red). A kijelzőjén mindig látja az utolsó 10 „menet” eredményeit, pl. GGGGRRRGRG, illetve az aznapi teljesítményének százalékos mutatóját. Ezzel az üzletlánc 82 százalékosra tudta feltornázni a gyors check-outok arányát, és még a dolgozói morált és hangulatot is javította.

A szórakoz(tat)ás lélektana
Különböző környezetben a szórakozás sokféleképpen jelenhet meg. A szórakoztató folyamat megtervezésénél fontos az, hogy képesek legyünk a megszokott sémákon kívül gondolkodni. Négy kiváló példát mutatunk (videókkal) , és egyikben sem jelennek meg pontok, jelvények vagy ranglisták!
Vállalati egészség

Ebben kategóriában a Next Jump nevű vállalat kaphatná az Oscar-díjat. Charlie Kim, a cég vezérigazgatója olvasott arról, hogy akik rendszeresen edzenek, jobban is teljesítenek a munkahelyükön. Berendeztetett egy kiválóan felszerelt edzőtermet, sőt edzőket is toborzott a csapat számára. Kezdetben azonban csak a cég 10-15 százaléka használta a termeket.

Ezt látva fitneszversenyt hirdetett a cégen belül, amely a mai napig is tart. A dolgozók 5 csapatba szerveződnek a cégen belül, és folyamatosan edzeni, bokszolni, fallabdázni járnak. Csapateredményeiket egy eredménytáblán vezetik, az IT-részlegük még egy alkalmazást is fejlesztett, amely valós időben, egyénekre bontva mutatja, hogy ki mennyit töltött a csapatából az edzőteremben. Manapság a Next Jump-dolgozók 85 százaléka jár edzeni háromszor egy héten. És mit mond erre Kim? „Nos, ez érdekes, én soha nem használom a gamification szót, inkább a motivációt. Ha belegondolunk, a világ talán legjobb motivátorai a cégek csúcsvezetői, és az ő motivációs módszereik mind tartalmaznak valamilyen játékosított elemet.”

Horváth Gábor senior tréner-tanácsadó, coach Krauthammer

 

Véleményvezér

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo