A takarító is kolléga, csak a mosdóban nem

Egy új európai felmérés feltárja, hogyan szeretnének az irodai dolgozók együttműködni a takarítókkal, kivéve a mosdóban, ahol nem szívesen találkoznak a személyzettel. Viszont bár a túlnyomó többség megbecsüli a tisztítók munkáját, a nevüket csak a munkavállalók fele tudja.

Kép: Pixabay

Az éjjeli takarításról a nappalira való átállás jelentéktelen változásnak tűnhet, de valójában komoly hatással van a takarítók és dolgozók viszonyára, de hogy pontosan milyennel, arra egy friss kutatás derített fényt, amelyet az SCA készített a Tork-al közösen. Az eredményekből kiderült például, hogy a dolgozók 49 százaléka szeretné, hogy a takarítók kapcsolatba lépjenek velük és munkatársként viselkedjenek. Ennek ellenére csak a megkérdezettek fele tudja a munkahelyén dolgozó takarítók valamelyikének a nevét.

Európában most van folyamatban az éjszakairól a nappali takarításra való átállás. Az új felmérés szerint a takarítás Európában az esetek több mint felében korán reggel vagy a hivatalos munkaidő alatt történik. Eközben az irodai dolgozók 49 százaléka szeretné, hogy a takarítók kapcsolatot teremtsenek velük és munkatársukként kezeljék őket. Mindössze 14 százalékuk szereti jobban, ha a háttérben maradnak, és nem zavarják őket a munkavégzésben.

„A takarítók szerepe változóban van: láthatatlan, éjjel dolgozó munkaerőből a munkahelyek szerves részévé válnak. Ezzel párhuzamosan a nyelvi és szociális készségek, valamint a rugalmasság egyre fontosabb tulajdonságokká válnak a takarítók számára a jövőben” – mondta Badar-Szabó Virág, az SCA magyarországi és dél-kelet európai marketing tevékenységéért felelős menedzsere.

Annak ellenére, hogy a dolgozók szeretnének kommunikálni a takarítókkal, mindenképpen lenne hova fejlődni ezen a területen. Tízből nyolc dolgozó találkozik személyesen legalább heti egyszer takarítóval a munkahelyén. Eközben 41 százalékuk ritkán, vagy soha nem lép kapcsolatba vagy beszélget a takarítókkal, és csak a felük tudja valamelyik takarító nevét.

Zsugorodó személyes tér, feszült dolgozók – ilyenek a hazai irodák
Sok cég a költözéskor, amelynek a célja leginkább a megtakarítás, új, szép és ergonomikus irodabútorokat vásárol. Ezzel kárpótolja a munkavállalókat a kedvezőtlenebb irodai munkakörülményekért.
A mosdó – az iroda legprivátabb része

A legtöbb válaszadó komfortosan érzi magát, az iroda bármely helyiségben találkozik is a takarítóval. A mosdó az egyetlen olyan hely, ahol valamennyire mégis kellemetlenül érinti őket a találkozás. Négyből egy válaszadó nem érzi magát komfortosan, amikor a mosdóban találkozik egy takarítóval.

„A mosdót könnyen tekinthetjük egy olyan intim területnek, ahol kényes dolog másokkal kapcsolatba kerülni. A felmérés szerint ugyanakkor a válaszadók 91 százaléka mégis komfortosabban érzi magát, ha a takarító köszön, mint ha hozzá sem szólna” – hangsúlyozta Badar-Szabó Virág.

Az eredmények alapján van néhány egyszerű és praktikus megoldás, amivel a takarítók enyhíthetnek a mosdóban való találkozás okozta kényelmetlenségen: 79 százalék érzi magát komfortosabban, ha a takarító ugyanazt a nyelvet beszéli, 77 százalék érzi magát komfortosabban, ha tudja, hogy ki a takarító, 67 százalék érzi magát komfortosabban, ha a takarító egyenruhát visel saját ruhadarabjai helyett.

Mire figyeljünk szolgáltatások beszerzésekor?
Beszerzés szempontjából a szolgáltatások beszerzése speciális területnek számít. Hiszen míg az anyagok, eszközök, különböző termékek, jól megfogható terméktulajdonságokkal rendelkeznek, és ezek a katalógusokban, árajánlatokban egészen pontosan ellenőrizhetőek, szolgáltatások esetén lényegesen több erőfeszítést igényel, ha két szolgáltató termékét össze szeretnénk hasonlítani. Szakértőnk segít, hogy mire figyeljünk!
Arra a kérdésre, hogy tapasztalataik alapján melyek azok a legfontosabb tulajdonságok, mellyel a legjobb takarítóknak rendelkeznie kell, a válaszadók a gyorsaságot, az alaposságot és a kedvességet emelték ki. A megkérdezettek legtöbbje (33%) a gyorsaságot és hatékonyságot tartotta a legfontosabbnak, Ezeket az alaposság és a lelkiismeretesség (30%), a kedvesség és a barátságosság (15%), majd a segítőkészség (9%) követte.

Az irodai dolgozók megbecsülik a takarítók munkáját

A létesítményüzemeltető cégek számára fontos téma a takarítókkal szembeni tisztelet és megértés hiánya, annak ellenére, hogy az új felmérés azt mutatja, hogy az irodai dolgozók megbecsülik a takarítók munkáját. Többségük (84%) elismeri, hogy közvetlen hatással van munkahelyi közérzetükre. A többség azzal is egyetért, hogy a takarítók által végzett munka fontos az üzletük sikeréhez. A válaszadók 92 százaléka érzi úgy, hogy a takarítók által végzett munka arra is hatással van, hogy a fogyasztóknak milyen benyomása alakul ki a cégről. A megkérdezettek 71 százaléka szerint pedig a takarítás minősége közvetlenül hatással van a vállalat nyereségességére.

„A takarítócégek és dolgozóik arra törekszenek Európa-szerte, hogy minden nap tiszta, higiénikus és biztonságos környezetet teremtsenek azokon a helyeken, ahol sok ember fordul meg, mint például az irodákban, a kórházakban, a reptereken, a vasútállomásokon, stb. Tapasztalataink azt mutatják, hogy amikor az emberek látják, hogy mit is csinálnak a takarítók, egyből megértik, milyen fontos is ez a munka. Éveken át dolgoztunk azon, hogy növekedjen a takarítók munkájának az értéke és nagyon jó érzés látni, hogy a felmérés eredményei szerint egyre jobban tisztelik és elismerik őket” - mondta Andreas Lill, az Európai Takarítóipari Szövetség főigazgatója.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo