Facebook barátom az üzleti partnerem?

Az emberek nagy része hobbiként gyűjti a Facebook kapcsolatokat és bejelöl mindenkit, akivel akár csak egyszer is találkozott. Szakértőnk szerint viszont jobb körültekintőnek lenni és az üzleti partnereket nem fogadni Facebook baráttá.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az üzleti és a hétköznapi viselkedéskultúra között az egyik alapvető különbség, hogy az üzleti viselkedéskultúra a mindennapi viselkedéskultúrához képest az egész világon egy kicsit távolságtartóbb, szertartásosabb, formálisabb. Mert, ahogyan a Keresztapa című filmben, Michael Corleone fogalmaz „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet.” Ezen a finom, ám mégis jelentős határon jelenthet rést az internetes jelenlétünk és viselkedésünk. Minden, amit az üzleti partnereink a különböző felületeken észlelnek rólunk, üzleti kapcsolatainkat, hitelességünket építheti vagy rombolhatja.

Kép:Pixabay

Két fontos dolgot érdemes tudomásul vennünk:

  • Az interneten a privát szféra inkább illúzió, mint valóság. (Még akkor is így van, ha azt hisszük, minden óvintézkedést megtettünk.)
  • A másik, egy közhelyszerű igazság: „Az internet nem felejt.”
Ezért is bír nagy jelentőséggel például a közösségi oldalakon (Pinterest, Facebook, Linkedin) való tudatos jelenlét.

A Pinteresten kérdés nélkül bárki a követőnkké válhat, mindössze azt van lehetőségünk szabályozni, hogy mely albumaink nyilvánosak mindenki számára, illetve melyeket tartunk meg magunknak. (Ezek a képgyűjtemények olyan oldalainkat, érdeklődésünket is megmutathatják, amelyet nem feltétlenül szeretnénk az üzleti partnereink előtt is felfedni.)

A Facebook jelenlét, éppen a felület összetettsége miatt, lényegesen több odafigyelést igényel.

Először is két döntést érdemes meghoznunk:

  • Mennyire zárjuk le az oldalunka a kíváncsiskodók elől: ki láthatják az oldalt, illetve milyen adatokat (pl.: születési adatok) láthatnak?
  • Kiket fogadunk Facebook-barátunknak?
Talán a legfontosabb: okosabban tesszük, ha üzleti partnereinkkel üzleti felületeken, a céges Facebook oldalon, illetve ha személyesebb kapcsolatról van szó, akkor a Linkedin segítségével tartjuk a kapcsolatot. Ha pedig üzleti partnerünket mégis szívesen látnánk a Facebook barátaink között, még mielőtt bejelölnénk, személyesen  beszéljünk vele, ne érje őt (mivel másként gondolkodik a Facebook barátságról mint mi)  akár kellemetlen meglepetésként, hogy bejelöltük, vagy bennünket az, hogy nem jelöl vissza.

A „Facebook barátság” kétirányú utca: mindketten bepillanthatunk a másik intim szférájába, ami azt is jelenti, hogy olyan ismeretek birtokába kerülhetünk kölcsönösen, amelyeket talán sosem vágytunk tudni. Egy üzleti partner nem feltétlenül kíváncsi a családi kitárulkozásunkra, a kedvenc Facebook játékunkra, a háziállatok iránti vonzalmunkra vagy a vallási, politikai nézeteinkre. Sőt, ezek bármelyike a korábbi szimpátiáját ellenünkre fordíthatja és ez fordítva is igaz, mi is eltávolodhatunk tőle.

Munkához használjuk a profit!
A kapcsolati háló bővítése minden modern üzletember kiemelt célja kellene, hogy legyen, mivel a hasznos kapcsolatokon keresztül nem csak a fontos információk és üzleti lehetőségek, hanem tippek és új megoldások is bőségesen áramlanak. A kapcsolati háló bővítésére ahasznos eszközaz internet, ám a szakemberek nem a Facebook-ot, hanem a LinkedIn-t használják. Itt adunk tippeket a LinkedIn használatához.
Azt tudjuk, hogy az érdeklődésünkről és a világhoz való viszonyunkról a Facebook barátaink könnyen képet kaphatnak a postjainkból, a megosztásinkból, amire azonban kevesen gondolunk, hogy a lájkjaink is (egy oldalsó kis ablakban) a barátaink számára is láthatóak. (Sőt, így közvetve a többi barátunk is nyitott könyvvé válhat - akaratán kívül – valamennyi Facebook barátunk számára.)

Ha üzleti partnereinket is a barátunknak fogadjuk, érdemes kétszer is meggondolnunk, mit is posztolunk. A hitelességünket illetően komoly elgondolkodásra adhat okot, ha egy áralku, vagy egy késésünk miatti határidő módosítás bejelentése után, pár napon belül, elkezdjük megosztani a Dominikai nyaralásunk képeit. Az óvatlan posztolások előtt pedig jó, ha tisztában vagyunk a Facebook intelmével is: „az idővonalról elrejtett dolgok továbbra is megjelenhetnek a hírfolyamban, a keresésben és más helyeken a Facebookon.”

Ugyanakkor azzal, hogy személyes posztokat is kirakunk - a gyerekünk farsangi bálja, osztálytalálkozói képek, az új otthonunkról készült fotók vagy a válás, illetve eljegyzés bejelentése - nincs okunk megsértődni azon, ha üzleti partnerünk „kommenteli” a bejegyzéseket, vagy ezekre hivatkozással (noha nem elegáns), a következő találkozásunk során kérdéseket tesz fel a magánéletünkre vonatkozóan.

Mit tegyünk, ha üzleti partnerünk anélkül, hogy erről előzetesen megállapodunk volna, bejelöl bennünket a Facebookon?

Döntsünk önazonosan. Nem kell valakit csak azért, mert bejelölt, a barátunknak fogadnunk. Magyarázkodnunk a visszajelölés elmaradása miatt szintén nem kell. Az azonban elegáns gesztus lehet, ha visszajelölés helyett, finoman jelezve a határainkat, a Linkedinen (mint „szakmai fórumon”) kezdeményezzük vele a kapcsolatfelvételt.

Végül:

Sem az üzleti partnerünket, se mást, a hozzájárulása nélkül ne jelöljük meg egy fotón, ugyanakkor állítsuk be úgy saját oldalunkat, ha megjelöltek valamely más fotón, arról értesüljünk és megtehessük a szükséges lépéseket. Így kézben tarthatjuk a Facebookos jelenlétünket és elkerülhetjük a nem kívánt fotók és bejegyzések okozta kellemetlenségeket.

dr. Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo