Az utóbbi évtizedben a startupok nemzetközi térhódítása a vállalkozások képének jelentős átalakulásához vezetett. Az egyetemista korú vállalkozó ugyanis jól ismeri az új generációk igényeit, és nyelvét, energikus és mer kockáztatni. Minden megvan benne, hogy megállíthatatlanul letarolja a piacot.
Azonban minden sztereotípia ellenére a tipikus sikeres vállalkozó egy amerikai kutatás szerint átlagosan 39 éves, ráadásul a kutatás azokra a cégalapítókra vonatkozik, akik több mint 1 millió dolláros sikeres, gyorsan növekedő vállalatot (azaz startupot) irányítanak. Ami pedig még érdekesebb, hogy a mintában kétszer annyian alapítottak céget 50 év felett, mint 25 év alatt. A nem startupok esetében pedig ez a szám még inkább felfelé tolódik. (Persze azért még megéri fiatalon vállalkozni, meg is mutatjuk, hogy miért!)
Természetesen a huszonéves vállalkozó létezése egyáltalán nem egy mítosz. Olyan egyedi, fiatalos ötlettel álltak elő, amelyhez foghatót a piac korábban nem tapasztalt, legalábbis úgy tudták eladni, hogy rengeteg ügyfelet tudtak megmozgatni. Sok tőkebefektető számára épp az ilyen ötletek, elmék és cégek megtalálása az elsődleges cél. Aki befektetőként rátalál a következő Facebookra vagy Google-re, az szinte gondtalanul hátradőlhet, és akár a többi befektetésével is többet kockáztathat. Ám senki sem tudja, melyik vállalkozás tudja felküzdeni magát a legnagyobbak közé. Éppen ezért nagyon sok múlik azon, mennyire meggyőzően, hihetően tudja a vállalkozó eladni ötletét, termékét a befektetőnek.
Viszont az ötlet eredetisége csak egyetlen fontos szempont a sok közül. Ahogy már többször is hangsúlyoztuk, a befektető gyakran helyezi a menedzsment képességeit az ötlet eredetisége elé. Ugyanis nem mindenki tud teljesíteni egy megfelelően megtervezett és összeállított üzleti tervet.
Visszautalva a címben feltett kérdésre, a befektető egyáltalán nem azt veszi figyelembe ilyen esetekben, hogy milyen idős a vállalkozó. Ez szinte elhanyagolható tényező. Sokkal fontosabb például a dinamizmus, a kompetencia vagy a releváns tapasztalat, amely alapján valószínűsíthető, hogy akár komplexebb feladatok ellátását is rá lehet bízni a vezetőre. Természetesen a kor és a tapasztalat egymással korrelál, ám bizonyos esetekben huszonévesen is lehet már meggyőző céges múltat felmutatni, és idős korban, korábbi vezetői tapasztalat nélküli személy is indíthat vállalkozást. Lehet tippelni, hogy a tőkebefektető melyik esetben szavaz inkább bizalmat a közös jövőnek.
A fentiek alapján a Mark Zuckerberg vagy a Larry Page/Sergey Brin páros tehetségével és szerencséjével megáldott fiatal vállalkozók inkább kivételnek számítanak, mint átlagnak. Lehet az ő példájukat is követni, de nagyobb az esélye a csalódásnak. Hangsúlyozva, hogy itt nem a kor a döntő tényező, hanem a tapasztalat. Az említett vállalkozók még ma is nagyon fiatalnak számítanak (a Facebook alapítója 1984-es születésű, a Google párosa pedig 1973-as), ám ha többéves tapasztalatukkal a hátuk mögött úgy döntenének, hogy teljesen új vállalkozásba kezdenek, elég nagy a valószínűséggel annak ellenére is képesek lennének azt is sikerre vinni, hogy ma már jóval nagyobb a verseny a piacukon.