A siker kulcsa: a figyelem iránya

Ahelyett, hogy a hiányosságokon keseregnénk, az erősségekre koncentrálva élvezetesen és hatékonyan növelhető egy csoport teljesítménye. Ebben segít a Solution Circle módszer.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/89studio

Hogyan lehet egy elakadt, nehezen előrehaladó projektbe életet lehelni? Hogyan lehet felgyorsítani a megvalósulását? Időről-időre meg kell erősíteni, mi is pontosan a szervezet stratégiai célja. Hogyan sorakoznak egymás után az aktuális célok? Sürgősen tisztázni kell egy nehezen átlátható helyzetet vagy a korábbiaknál hatékonyabban kellene motiválni a munkatársakat.

A vezetők gyorsabb növekedést szeretnének, látványosan javítani szeretnék a cég teljesítményét. Rövidebbé és hatékonyabbá kívánják tenni a munkamegbeszéléseket, javítani akarnak a külső vagy a belső kommunikáción. Az is lehet, hogy egyszerre szeretnék mindezt.

Emellett ahol emberek vannak, ott szükségszerűen vannak konfliktusok és súrlódások is, konfliktuskezelésre lesz tehát szükség. Optimalizálni kellene végre a szervezeti folyamatokat vagy a munkatársak közötti együttműködést, hogy ne ütközzünk századszor is ugyanazokba az akadályokba, ne lépjünk bele századszorra is ugyanabba a folyóba. Ilyen és ezekhez hasonló munkahelyi kihívásokra ad gyors és hatékony válaszokat a megoldásközpontú módszer.

Megváltozik a figyelem iránya

A megoldásközpontú beavatkozás gyökerei az 1980-as évekig nyúlnak vissza. Ekkor kezdtek amerikai pszichológusok olyan problémamegoldó módszerekkel kísérletezni, amelyek nem magát a megoldásra váró nehézséget és annak minél behatóbb megismerését helyezik vizsgálódásuk középpontjába, hanem sokkal inkább az előrelépést, az előrehaladás lehetőségének hogyanját.

A figyelem fókuszát a probléma szintjéről a megoldás szintjére helyezik át. Nem a bennünket szorongató aktuális nehézséget akarjuk tehát minél jobban feltérképezni és kielemezni, hanem azokat a kivételes alkalmakat, amikor – akár csak ideiglenesen is – sikereket értünk el. Figyeljünk csak, hogyan működött az? Hogyan csináltuk? Mi volt másképp, mint ahogy szokásos?

A figyelem azokra a már meglévő képességekre, erőforrásokra irányul, melyek által ezek a sikerek elérhetővé váltak és feltehetően aktuálisan is rendelkezünk vele. Az erőforrások tudatosulnak és hatékony motivátorként működni kezdenek.

A 180 fokos fordulat lényege, tehát röviden ez: a rendelkezésünkre álló erőforrásainkra irányítjuk figyelmünk és pszichikai energiánk fókuszát és még valamire - az elérni kívánt célra. Mert egy számunkra fontos és vágyott célban jó fajta, erős energiák vannak, amivel sok mindent lehet kezdeni. Érdemes tehát ezekből kiindulni és szemünket végig a kitűzött célon tartani.

Lássunk is munkához! Ön szerint mi az igaz?

a)  Egy munkahelyi team, a csapattagok egymáshoz való viszonyai, a közöttük lévő személyes ügyek és a megoldásra váró feladatok, mind ez együtt, maga a probléma!

b)  A csapatunk: kibontakozásra váró lehetőség!

Nyilvánvalóan mindkettőben van igazság. A kérdés nem is az igazán, hogy melyik válasz igaz. A kérdés sokkal inkább az, hogy melyik válasz visz bennünket közelebb a célunkhoz. Ebben az esetben viszont, minden bizonnyal a B megközelítés a hasznosabb!

Teljesítmény + Tanulás + Öröm = Sikeres szervezet
Tim Gallwey mára klasszikussá váló könyvében, The inner game of work, arra a felismerésre jut, hogy a munka élvezete és a munka során végbemenő tanulás alapvető módon befolyásolja a teljesítményt. A tartós üzleti siker eléréséhez koránt sem elegendő a jó munka. Hiszen nem vagyunk robotok, érző emberek vagyunk, pozitív visszacsatolásokra, elismerésre, dicséretre, sikerélményre – egy szóval örömre van szükségünk ahhoz, hogy hosszabb távon keresztül fenntartsuk a jó teljesítményünket. A gyorsan és folyamatosan változó új körülményekhez pedig csak tanulással tudunk alkalmazkodni. Ha elkaptuk ezt a fonalat és a sokak számára koránt sem evidens két siker tényezőnek – az örömnek és a tanulásnak – megfelelő, stabil helyet találunk a szervezetben, a hőn áhított üzleti siker sem marad el. Az üzleti siker fölött érzett jogos öröm mozgásban tartja a jó teljesítmény fürge kerekeit!
Guruljunk a célba!

Minden jó fejlesztési folyamat és csapatépítés nélkülözhetetlen alapja a tréner és a résztvevők, a tréner és a cégvezető, a megrendelő alapos felkészülése a folyamatra. A fejlesztő ismerje meg minél pontosabban a vezető elvárásait, a szervezet igényeit és a fejlesztési célokat. Alakulhasson ki az eredményes munkához szükséges bizalom, optimális esetben szimpátia. Egy – két ilyen egyeztető, ismerkedő találkozás nagyságrendekkel meg tudja emelni a tréning folyamat eredményeinek mennyiségét és minőségét is.

Ezt követi maga a csoportmunka, maximum két nap, amiket akár fél napos bontásban is abszolválni lehet. Ennek fő szakaszai a következők:

  • Keretek tisztázása (mi kell a hatékony munkához)
  • Célok meghatározása
  • Gyújtópontok (a legégetőbb kérdések, ahol szükség van fejlődésre)
  • Erőforrások meghatározása, összegyűjtése
  • Kivételes alkalmak (azon esetek konkrét összegyűjtése, ahol a fenti problémák nem voltak jelen - a működő előjelek. Ennek a szakasznak a célja azt feltárni, hogy ezeket a kivételes pillanatokat milyen már meglévő képességekkel tudta a team előidézni.)
  • Megcélzott jövő felvázolása, amelyben a korábban beazonosított problémák már megoldódtak.
  • Skálázás (skálázó kérdések segítségével feltárni, ami a múltban már működött: „Hol áll ön ma az X témában, ha 10 az igazi ideális állapot, és 1 ennek az ellenkezője? Hogyan érte el azt, hogy ma erre a pontra érkezett? Mi a különbség az 1 és e pont között?")
  • Tennivalók, egyéni feladatok meghatározása
A résztvevők hol közösen, hol 2-3 fős kiscsoportban dolgoznak. Van téma feldolgozás és sok párbeszéd, demonstráció és prezentáció, működik a csoportdinamika, felszítjuk a teamben lévő kreativitást, megtörténik az érzelmi bevonódás. Az i –re a pontot az utánkövetés teszi fel, egy-két–három alkalommal, hiszen a tüzet – az elért eredményeket – fenn is kell tartani. Időt kell adni a számukra, hogy beépüljenek a cég mindennapi életébe. Szükség van két-három coaching ülésre magával a vezetővel is, ugyan ebből a célból. A módszerből fakadó első eredmények viszont már a tréningfoglalkozások alatt megszületnek.

A megoldásra, az elérendő üzleti célra és a rendelkezésre álló erőforrásokra fókuszáló, lefegyverzően egyszerű és pragmatikus módszer legfőbb előnye a befektetett energia, idő-, és költség ráfordítás magas és gyors megtérülési aránya.

Egy megoldásközpontú tréningen vagy workshopon, a megrendelő cég konkrét, valós problémáin dolgozva - cselekvő módon gondolkozva, gondolkodón cselekedve - nagy lépésekkel haladnak a résztvevők az általuk, közösen meghatározott célok felé. Tanulás, teljesítmény, jó hangulat és siker kéz a kézben járnak. Ha figyelünk rájuk és ápoljuk őket még attitűddé és a cégkultúra részeivé is válhatnak. És akkor már a jó Isten sem ment meg bennünket a sikertől!

Miért is tenné? Ami jár, az jár!

Héjja Csaba Tréner, coach, [email protected]

Felhasznált és ajánlott irodalom: Daniel Meier: Teamcoaching – Csapatok megoldásközpontú támogatása a gyakorlatban, SolutionSurfers Magyarország, 2013

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo