Ne legyen utálatos rituálé a visszajelzés!

A munkavállalók és a vezetők körében - a világon mindenütt - az utálatos rituálék egyike a visszajelzés. Sok vezető nem szereti, mert nem tartja elég hatékonynak, a munkavállalók pedig sokszor úgy vélik, hogy nem kapnak használható, beépíthető útmutatást. Pláne, ha mindehhez rossz érzelmi környezet, és nem megfelelő kommunikáció is párosul.

Kép::Flickr

Pedig a visszacsatolás alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre. Akkor miért ilyen problémás? A legfontosabb, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy visszajelzéskor (még, ha nem is jelenik meg mindenkinél látványosan), erős érzelmek generálódnak mind a visszajelzést adó, mind a befogadó oldalon – figyelmeztet Hartmann Krisztina a BDO Magyarország szervezetfejlesztési tanácsadója.

Hogyan adjunk visszajelzést….

Az intézményesített „konstruktív kritika” hatására az első reakció a düh, az aggodalom és a megbántottság, a „küzdj vagy fuss” érzése. Ilyenkor óhatatlanul elterelődik a figyelem a visszajelzés céljáról, áthelyeződhetnek a hangsúlyok, inkább demotiváló lesz az egész megbeszélés, mint előrevivő.

Ha azonban a visszajelzés során a vezető létrehoz egy olyan, biztonságos zónát, ahol a munkavállaló úgy érzi, hogy tiszteletben tartják a személyét, a véleményét; és a visszajelzés mint eszköz, része annak a tanulási folyamatnak, amely során a szervezet egyre közelebb kerül céljaihoz, akkor a visszajelzés nagyon hatékony tud lenni. Sőt. A támogató környezetben lezajló feedback egyfajta csere, és mint minden csere kölcsönös előnyökkel jár, hiszen mindenkinek szüksége van külső és belső visszajelzésre a fejlődéshez, a bizalom elmélyítéséhez.

Néhány javaslat a hatékony visszajelzés adásához:
A visszajelzések legyenek előremutatóak.
Legyen tárgyilagos, szorítkozzon a tényekre.
Kerülje az általánosságokat.
A problémára koncentráljon, ne személyes tulajdonságokra.
Egyszerű megfogalmazást használjon.
Kínáljon megoldásokat, alternatívákat.
A megfelelő időben adjon visszajelzést akár pozitív, akár negatív – ne halogassa!
Csak saját tapasztalatból származó visszajelzést adjon (kerülje a „mi” és törekedjen az „én” használatára.
Mindig ellenőrizze, hogy az adott személy megfelelően megértette-e a visszajelzést.
Kövesse nyomon az adott visszajelzést.
A hatékony visszajelzés adása fontos vezetői kompetencia, gyakorlatilag egy készség, éppen ezért, gyakorlást igényel, és fejleszthető.

Akkor működik a legjobban, ha egy állandó folyamat, nem pedig egy hivatalos esemény. Katalizáló szerepét akkor tudja betölteni, ha a vezető viselkedése, kommunikációs stílusa hatással van a beosztottak hangulatára. A jó visszajelzés rendszeres, jól időzített, egyértelmű, rövid, befogadható és konstruktív.

… és hogyan fogadjuk?

A katalizáló visszajelzés másik izgalmas pillére a visszajelzés fogadása. Mint ahogy az elején említettem, a legfontosabb az érzelmek kordában tartása. A visszajelzés fogadása passzív szerep, ahol a pozitív visszajelzések mellett "szemrehányások" is előkerülnek. Mindenkinek vannak erősségei, gyengeségei, jó és javítandó tulajdonságai. De csak a visszajelzésen keresztül van esélyünk megtudni azt, hogy hogyan hatunk tetteinkkel, viselkedésünkkel másokra, hol tartunk a kitűzött célok megvalósításában, célba érnek-e gondolataink, szándékaink.

A hatékony visszajelzés eredményeképp a teljesítményben, és a viselkedésben megnyilvánuló változáshoz idő kell.  De visszajelzés nélkül a folyamatok „önállósodhatnak”, és visszaterelni őket az eredeti mederbe még több idő.

Fogadó szerepben a legfontosabb:
Hallgassa végig a visszajelzést.
Legyen nyitott!
Ne védekezzen, ne mentegetőzzön.
Keressék, meg a hangsúlyokat.
Tegyen fel tisztázó kérdéseket, ha szükséges.
Adjon magának időt.
Visszajelzéssel kapcsolatos véleménye tükrözze jövőbeni tetteit.
 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo