Háromévente vált munkahelyet egy átlagos európai fiatal, noha az eddig ismert állások és lehetőségek nagyjából 25 százaléka megszűnt, 2030-ra pedig 50 százalékig nőhet ez az arány a The Futurist előrejelzése szerint. Az életen át tartó tanulás tehát már nem szólam, hanem szükséglet, aminek valódi megoldást kell kínálnia az újrakezdéshez. Saját fejlesztésünk mellett – a cég versenyképességének fenntartása érdekében – a körülöttünk lévők fejlődéséről is gondoskodnunk kell.
Minden cégnél dolgoznak kulcsemberek, akiknek a megtartása a vállalkozás elemi érdeke. A tehetségek szerepe azért is egyre fontosabb a cégeken belül, mert a rohamosan elterjedő laposabb, a felelősségeket alacsonyabb szintekre delegáló szervezeti felépítésben már a középvezetőknek is kiváló képességekkel kell rendelkezniük. A kollégákba való befektetés egy kisvállalkozás esetében a túlélés záloga is lehet, mert hiába lenne ideális, ha a gyerekek átvennék a stafétabotot, a valóságban gyakrabban az idejekorán kinevelt alkalmazott az, aki a generációváltáskor képes lesz a cég irányítására.
Szemben a multivállalatokkal, a kis cégeknél nem nagyon van lehetőség általános, mindenkit húzó programok kialakítására. A racionális befektetés ezért egy kisebb cégnél – mondják a szakértők –, ha az arra érdemeseket, a tehetségeket segítjük. A racionális költés érdekében az is fontos, hogy a kulcskompetenciák meghatározásával a munka és a cég szempontjából valóban fontos területeken legyen fejlesztés. A személyre szabott oktatás amellett, hogy jelentősen növeli a motivációt, rövid idő alatt az érintett dolgozó munkájában is látható eredményességjavulást hozhat.
Mit?
Az első és legfontosabb dolog, amit meg kell tanulni ebben a követhetetlenül gyorsan változó világban, hogy senki nem tud mindent, amire szüksége van. És egyáltalán nem csak a szakirányú továbbképzésekre gondolunk, amelyek természetesen elengedhetetlenek. Érdekes módon a tréningcégek által felállított toplistákon egyre inkább előkelő helyen szerepelnek a „puha képességek” fejlesztésére irányuló képzések. Az örökzöld kommunikációs és együttműködést ösztönző képzések, valamint az ügyfélszolgálat- és értékesítéstámogatási tanfolyamok minden munkavállaló számára hasznosak lehetnek, ha a cégre és egyénre szabott módon segítik a hatékonyabb működés megteremtését. De az új kedvencek között olyan, logikusan felkapott témák is vannak, mint a távmunkára való felkészítés vagy éppen a fenntartható működés gyakorlatának átadása. Tréning segíthet a munka–magánélet egyensúlyának kialakításában vagy épp abban, hogy megfelelően menedzseljük a napi e-mail áradatot.
Ma már nem kifogás, hogy a közelünkben nem indítanak megfelelő képzést, vagy épp nem érünk rá akkor, amikor a tanfolyamot tartják. Az internet – mint minden mást – ezt is megváltoztatta. Dönthetünk úgy, hogy egy amerikai egyetem továbbképzését látogatjuk anélkül, hogy repülőjegyre költenénk. A neten tulajdonképpen bármit meg lehet tanulni a csontig rágott negatív példától, mint a bombakészítés, addig, hogy hogyan lehet otthonról vállalkozást indítani. Az USA-ban például körülbelül hatmillió ember tanul otthon, különféle online platformokon; a legtöbben szakirányú képzéseket, mesterszakokat és vállalati kurzusokat választanak főként gazdasági és informatikai témában. Becslések szerint az e-learning az elmúlt négy évben 56 milliárd dolláros üzletté nőtte ki magát, és a szakemberek arra számítanak, hogy az összeg 2015-re megduplázódik.
A tréning már ajándéknak is beválik. Egy német felmérés szerint a képzések – elsősorban a kommunikációs és stresszkezeléssel foglalkozó típusok – a legnépszerűbb céges ajándékok listáján is előkelő helyen szerepelnek. Sőt, a tanulás mára az üzleti gondolkodásnak is része. A startupok, más vállalkozásoktól eltérően, közösségekbe szerveződnek, amelyek legfontosabb célja, hogy a résztvevők tanuljanak egymástól. Vagyis nem ülnek a megszerzett tudáson, hanem megosztják a tapasztalataikat, beszélnek a kihívásokról és a kudarcokról is. Hisz tankönyvek helyett a tapasztalatokból lehet a legjobban tanulni.