Neked a divat mondja meg, hogy ki vagy – mondja az ismert magyar punk együttes dala és lássuk be, a divat az üzleti életben is sokak számára meghatározó. Sok időt és még több pénzt töltünk azzal, hogy kiválasszuk, nap mint nap miben jelenünk meg a munkatársak, ügyfelek előtt.
Az üzleti öltözettel nagyon sok mindent elmondunk magunkról, valóban nem mindegy hát, hogy mikor mit viselünk. Mindannyiunkban él ugyanis egy-egy kép arról, hogyan is néz ki például egy hiteles ügyvéd, tanácsadó, stylist, vállalkozó, szoftverfejlesztő, újságíró… Egyes cégek is ezeket az elvárásainkat használják ki személyes sikerük, hitelességük, a beléjük vetett bizalom növelése érdekében. Jobban megbízunk a légitársaságban és abban, hogy biztonsággal célba jutunk, ha a kapitány katonaira emlékeztető (azaz fegyelmet sugárzó) öltözéket visel és a légi kísérők is tekintélyt sugárzó (akár elegáns, akár könnyed) ruhákat öltenek magukra.
Természetesnek vesszük, hogy a gyorsétteremben, a nagyáruházban is egyenruhások sürögnek-forognak. Tulajdonképpen egy fajta lazán felfogott egyenruha az üzleti világ dress code-ja is. A munkatársak egységes – egymással harmonizáló – megjelenése a vállalatról kifelé egységes arculatot mutat. Az egységes megjelenés pedig mindig valamilyen rendezettségre utal, a rendezettség megbízhatóságot sugall, ami bizalmat kelt. A jól megválasztott öltözet megmutathatja a cég által képviselt értékeket, segíthet abban, hogy se alul, se túl ne öltözzük az ügyfelet, de etikett szakértőnk szerint még a viselkedésre is hatással van. ( Itt olvashat arról, hogy miért lehet fontos valójában a dress code előírása egy munkahelyen.)
Még ha mindezt be is látjuk, tény, hogy az alkalmazottak többsége ódzkodik a szigorú öltözködési szabályoktól és veszteségként éli meg, hogy öltözékével nem mutathatja meg kreativitását vagy nem fejezheti ki aznapi hangulatát.
A kreativitást nap mint nap a saját megjelenésünkre fecsérelni pedig akár luxusnak is tekinthető. Nem lehet véletlen, hogy néhány, az üzleti életben nagyon jól ismert személyiség minden áldott nap ugyanabban pontosan ugyanolyan ruhában jelennek meg. Mindenki fel tudja idézni Steve Jobs fekete garbóját vagy Mark Zuckerberg szürke pólóit – amiből feltehetően több tucatot tart készleten. De a legnagyobb divattervezők közül is sokan vannak, akiket szinte kizárólag egyféle ruhában látni – gondoljunk csak például Karl Lagerfeldre.
Az önként vállalt egyenruhák terén viszont valóságos mozgalmat indított el Matilda Kahl, a New York-i Saatchi & Saatchi reklámügynökség egyik kreatívigazgatója, aki három éve minden nap ugyanazt a fehér blúzt, fekete nadrágot és szükség esetén egy hozzá illő zakót viseli. A hölgy egy vele készült interjúban elmondta, azért döntött így, mert úgy érezte, rengeteg időt és energiát vett el tőle az, hogy mindennap kitalálja azt az „outfitet”, ami az elvárásoknak megfelelően kifejezi kreativitását és egyéniségét. Az AdWeeknek adott nyilatkozata szerint határozottan befolyásolja a munkahelyi produktivitását, hogy megszabadult ettől a tehertől. Az öltözködés iránti szenvedélyét azért nem adta fel Kahl, az Instagramján látszik, hogy önként vállalt egyenruháját a munkahelyén kívül nem hordja, az azonban még így is világszinten kiemelte őt szakmája többi képviselője közül.
Lehet, hogy tényleg megéri egyszerűsíteni?