A holnap vezetői

Az ipszilonok, a huszonöt–harmincöt éves korosztály tagjai maholnap vezetők lesznek. Nem a pénzhajhászás motiválja őket, inkább a hivatástudat. Erős identitásuk és küldetésük van. Fogyasztóként és munkavállalóként egyaránt olyan márkákra rezonálnak, amelyek hitelesek.

Kép: Fotolia

Habár sok könyvben marasztalták el őket mint figyelemzavaros, koncentrálni képtelen bagázst, az Y generációs munkavállalók készek éppolyan keményen dolgozni, mint rangidős kollégáik, állítja a PricewterhouseCoopers (PwC) 44 ezer főre kiterjedő kutatása, amelyben a megkérdezettek negyede volt 1980–1995 között született fiatal. Ők azok, akik tíz éven belül vezérigazgatói, miniszteri székeket foglalnak majd el.

Világjobbítók?

Alapélményünk a gyors változás. A technológia és a változó fogyasztói szokások megdöccentenek eddig jól menő cégeket, felváltanak korábbi üzleti modelleket, avíttá teszik a tegnap divatos termékeket és szolgáltatásokat.

– Ezek a törések egész piacokat érintenek, alszektorok sorát, a technológiát, a pénzügyi szolgáltatásokat, az energiaipart, az egészségügyet és némileg a fogyasztói márkákat is – mondta Vicki Huff, a PwC Globális Technológiai, Infokommunikációs, Szórakoztatóipari és Média vezetője, aki szerint a cégeknek át kell gondolniuk a digitalizáció és a kiépített hálózatok adta lehetőségeket. – Ha egy cégvezető nem gondol arra, miként használhatja azt az ökoszisztémát, amelyben él, nem töri azon a fejét, hogyan terjeszkedhet vertikálisan, lehetőségeket keresve más iparágakban, nem nyomja szervezetét a megújulás felé, akkor nagy a veszélye, hogy az említett törések áldozatává válik.

Huff az innovációs készség mellett az Y generáció megérintésében látja a túlélés kulcsát.

– Nem szeretik, ha egy márka rájátszik az olyan üzenetre, amelyről úgy gondolja, bejön ennek a korosztálynak. Ők a hitelességet értékelik, és értékrendjükben előkelő helyen szerepel a társadalmi érdek, a közjó is. Olyan célok, amelyek túllépnek a puszta tranzakción. Mind fogyasztóként, mind munkavállalóként olyan cégeket keresnek, amelyek nemcsak beszélnek a közjóról, és jól marketingelik e filozófiájukat, hanem cselekednek is a cégen túlmutató célok érdekében. A cégeknek tehát alaposan át kell gondolniuk, mi a küldetésük.

Előfizetés helyett ingyenes tartalom
A médiafogyasztás központi része az Y generációsok vásárlói profiljának. „Három-négy éve sokan aggódtak az úgynevezett »kábelelvágók« (cord cutters), vagyis azok miatt, akik lemondják a kábeltévé-előfizetést vagy más fizetős tartalomszolgáltatást, de ez nem történt meg olyan mértékben, mint ahogy arra számítottunk. A probléma az, hogy az előfizetések száma nem növekszik. Ennek hátterében azok a fiatalok állnak, akiket úgy nevezünk, cord-nevers. Ők sosem fizettek elő. Jóllehet még nem igazán mérhetők a statisztikákban, mert otthon laknak a szüleikkel, de amikor elköltöznek sem fognak előfizetni” – mondta Marcel Fenez, a PwC Globális Média és Szórakoztatóipari vezetője.
Átveszik a vezetést

A PwC már említett kutatása alapján az Y generációs munkavállalók többsége – 64 százalék – szívesen látná, ha nagyobb rugalmasság lenne a munkahely és az otthon között. Szeretnének olykor otthonról dolgozni, vagy változó munkaórákban teljesíteni, még ha ez azzal jár is, hogy lassabban araszolhatnak felfelé a céges ranglétrán. Nincsenek meggyőződve róla, hogy a magánélet beáldozása fiatalságuk teljében kellőképp lenne kompenzálva. Ez is azt mutatja, hogy elsősorban az értékteremtés izgatja őket, nem az elvtelen pénzhajhászás s a kizsigerelő robotolás, míg elődeik zokszó nélkül végigdolgozták a 40 órás munkahetet a fizetésemelés és az előléptetés reményében.

Az eddigi tanulmányokból pedig az is kiderül, hogy világszerte több a közös vonás ebben a korosztályban, mint bármely korábbi generációban.

– Nem vagyunk biztosak benne, mi lehet ennek az oka. Valószínűleg az, hogy globális megatrendek hatnak az életükre, mint például a gyors városiasodás és az összekapcsolódottság. Mindenhez hozzáférhetnek, tudáshoz, információkhoz, s ez homogenizálja, egyöntetűvé teszi a tudásbázist a mai huszonévesek fejében – magyarázza Huff.

A PwC-nél éppen tavaly vált partnerré az első Y-munkavállaló, 31 évesen. 2016-ra pedig várhatóan a tanácsadó cég állományának 80 százaléka már ebből a generációból fog kikerülni.

Tulajdon helyett megosztás

A megosztás alapú gazdaság koncepcióját az ipszilonok találták ki és kapták fel leginkább. „Mindenki szeret az Uberról és az Airbnb-ről beszélni, de a megosztás sokkal tágabb méretekben zajlik” – véli Huff, aki szerint minden cégnek, amely immateriális javak vagy szolgáltatások értékesítésével foglalkozik, illeszkednie kell az új csapásvonalba, amelyre több név is van: „kollaboratív tulajdonlás”, „P2P gazdaság”, „igény szerinti (on demand) gazdaság”. A megosztás alapú gazdaság az alulmonetizált, vagyis pénzt nem igazán termelő javakat vonja be a piac körébe, és teszi jövedelmezővé. Előnyei a megengedhető árak és a közösségérzet.

A munkahely eszköz, nem cél
Tudomásul kell venni, hogy máshol lehet kommunikálni a fiatal generációkkal, fel kell venni a ritmust a munkáltatóknak is. Másképp gondolkodnak és a munkáltató feladata, hogy megértse őket és reagáljon az igényeikre, különben lemarad. Ugyanakkor a generációs probléma sokszor csak kifogás, hogy emiatt nem megy ez vagy az – erre figyelni kell, hogy elkerüljük.

Véleményvezér

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja

Lábon lőtte magát Rogán kommunikációs stábja 

Okosabbak maradtak volna, ha csendben maradnak.
Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos

Kihalt vasútállomást talált Hadházy Ákos 

Kísértetvasútállomás Csisztapusztán.
Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket

Az ukránok újra bevetették csodafegyverüket 

Immár sehol nincsenek biztonságban az orosz katonák és hadi eszközök.
Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo