Ügyfélként kéne kezelni az alkalmazottakat

Ma a jó vezető prioritásokat állít fel, és hiperérzékenyen reagál a legújabb technológiákra – felismeri például, hogy melyiket kell integrálni a szervezet működésébe –, a szervezet céljainak maradéktalanul megfelelő képességekkel rendelkező, a tanulásra nyitott emberekkel veszi körül magát, és átláthatóan kormányozza a csapatát. A 21. századi szervezetek lelke ugyanis a csapat.

A dinamikus vezető nem csupán alkalmazottat lát a munkatársaiban, inkább úgy kezeli őket, mint az ügyfeleit: empátiával, rugalmasan, és igyekszik mindenki számára azt kínálni, ami valóban elégedettséget vált ki.

Hátrább az alkalmazottakkal, vállalkozót a csapatba!
Minél kisebb egy cég, annál több vállalkozóra lesz szükség arányában a csapatban. Persze a turpisság ott van, hogy a vállalkozó (entrepreneur, sőt: intrapreneur) a vállalkozásban egy kicsit mást jelent. Hogy is van ez?
– Az alkalmazottaknak szinte vállalkozói attitűddel kell létezniük a szervezetben. Egy parancsokkal és ellenőrzésekkel irányított cég munkavállalói nem mernek majd kreatív döntéseket hozni. A vezetőnek kell megerősíteni a munkatársait, hogy higgyenek önmagukban. Nem várhatjuk el senkitől, hogy innovatív legyen, alkosson, és előrefelé menjen a gyorsan változó környezetben, ha nem érti a célt, és hogy hogyan kell menetelni – mutat rá Deborah Ancona a MIT, az egyik legrangosabb amerikai vezetőképző intézet professzora.

Sok múlik azon, hogy kezelik az alkalmazottakat
Kép:Fotolia

Átlátható és azonnali

A mindent megosztás és az azonnaliság kultúrája is beszivárog a szervezetekbe, és hat a vezetők viselkedésére: a munkatársak elvárják a főnöktől, hogy bármikor megszólítható legyen, nyíltan reagáljon. Ha lojális, lelkes munkatársakra vágyik egy vezető, közvetlennek és elszámoltathatónak kell lennie. Muszáj teret engednie a visszajelzéseknek, kritikáknak – akkor is, ha azok olykor kemények –, és válaszolnia kell a munkatársai észrevételeire, hogy érezzék: van hatásuk a folyamatokra. Ez kulcsfontosságú a növekedés szempontjából. Így érheti el ugyanis a vezető, hogy az alkalmazottai kreativitása, gondolatai egy irányba, a cég fejlődése érdekében hassanak.

Az átláthatóság azt is jelenti, hogy a vezető bevonó. Egyezteti munkatársaival a nagyobb elhatározásait: gondolatokat vet fel, ötleteket bocsát vitára, nem pedig kijelent. Figyelmesen hallgat, és a hallottakat szintetizálja a stratégiai cél elérése érdekében.

Változóképesség nélkül lehúzhatjuk a rolót
A multikulturális környezetben működő cégeket nem lehet már ugyanolyan módszerekkel és attitűddel sikerre vinni, mint húsz éve. Dinamizmus, innováció képesség – kortól függetlenül erre van szükség.
A 21. században a szolgáló, elszámoltatható vezetők lehetnek eredményesek, az ő irányításuk alatt képesek az egyének teret engedni kreativitásuknak. A tudás összeadódásából születik meg a változást észrevevő, arra jó és gyors válaszokat adó csapat.

A szenzitivitás előny

– Jelenleg a szenzitív, közösségteremtő embereké a jövő vállalkozóként – emelte ki Békési Brigitta, a Beautyrobic ügyvezetője a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének konferenciáján. – Egyre inkább úgy tűnik: lejárt az ideje a keményen taposó, mindenáron önmegvalósító, karrierépítő és csúcsra törő embereknek. Ma az nyer, aki képes közösségeket építeni, képes a tömegeket megszólítani, megmozgatni és fogyasztóvá tenni – mutatott rá.

A dinamikusan gondolkodók, a döntési folyamatokat a lehető legkevesebb szintre redukálók, a kudarcot tanulási folyamatként felfogók, a stratégiai szemléletmódra, mások ösztönzésére és a veszteségek minimalizálására építők azok, akik sikerrel alapozhatják meg cégük eredményességét ma.

Először a Szilikon-völgybéli startupok vették komolyan a lapos szervezeti struktúrát (ld. keretes írásunkat), és valósították meg azt a maga tökéletes mivoltában. Persze, ahogy nő a cég, egyre nehezebb fenntartani a kooperáló vezetési elveket anélkül, hogy anarchia alakuljon ki.

Stresszhelyzetben nem vagyunk a topon
A vezetők személyisége elsősorban a vállalatok mindennapjaira hat, míg céljaik és fő ösztönzőik feltárása olyan, mint egy eredményességi előrejelzés.
"A hazai vezetők a mindennapokban határozottak, kiegyensúlyozottak, céltudatosak, de válsághelyzetben vagy túlhajszolt időszakokban a vállalat és a gazdaság szempontjából könnyen veszélyes vizekre eveznek. – Hajlamosak saját magukat előtérbe helyezni, míg másokat elnyomnak, túlzott kockázatot vállalnak, vagy éppen halmozzák a befejezetlenül hagyott ötleteket, és figyelmen kívül hagyják mások javaslatait. Mindez hosszabb ideig fennálló stressz- és válsághelyzetben olyan sorozatos összeütközésekhez vezet, amelyek hatására egy átlagos vezető megbukhat a pozíciójában.”  - mondja Fehér Zsolt, az Assessment Systems szakértője. A vezetők stresszes állapotával járó helyzet, a támogató légkör hiánya teljes csoportok vagy üzletágak működését lehetetlenítheti el, míg egy ilyen negatív felsővezetői hatás akár az egész vállalatot is romba döntheti.
 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo