Sok vállalkozás életében eljön az a pillanat, amikor néhány embert foglalkoztató, egy személyben irányított vállalkozásból a gazdasági környezet változása miatt, vagy a természetes növekedés folytán hirtelen emberek tucatjait foglalkoztató céggé válik. Csakhogy a gyakorlat azt mutatja, hogy a cégek jelentős része nem tudja megugrani ezt a pontot: a felmérések szerint a magyar vállalkozások kétharmada a harmadik életévét sem éri meg, az ötéves kort pedig csak minden tízből egy. De miért buknak el a cégek, amikor nagy lehetőségek kecsegtetik őket, és mi az a praktika, amelynek segítségével átléphetik önmaguk árnyékát? A Siemens Zrt. és a Budapesti Corvinus Egyetem erre kereste a választ a Werner von Siemens Hatékonysági Díj idei kiírása kapcsán készített közös kutatásában.
Az egyik legfontosabb tanulság: léteznek olyan iparágtól független gyakorlatok, amelyek pozitívan befolyásolhatják egy sikeres kkv működését. „Nagyon sok elméleti gyökeret találhatunk, amelyek alapján a sikeres vállalkozások működnek, de a legfontosabb ismérv a kutatásunk alapján a tudatosság. Az a kkv, amely tudatosan felkészül a céljai elérésére, nagyobb eséllyel válik sikeressé, mint azok, amelyek csak élnek a világban” – összegezte a Piac & Profitnak dr. Szabó Zsolt Roland, a Corvinus Egyetem adjunktusa.
Innováció, de nem úgy
A szakember szerint a kutatási eredményekből világosan látszik, hogy minden a vezetésen múlik: egy iparág-specifikus tudásra alapozva egy családi vállalkozás kiválóan el tud tartani 5-10-20 főt, de ennél tovább lépni csak azok tudtak, amelyek képesek voltak átalakítani vezetési struktúrájukat. „Azok a vezetők váltak sikeressé, akik felismerték, hogy nem megy egyedül, nem tudnak mindenhol ott lenni, és olyan felelősségi, működési rendszert alakítottak ki, amely lehetővé teszi, hogy az innováció beépüljön a cég struktúrájába. Ez nem azt jelenti, hogy kutatás-fejlesztésbe fogtak, hanem képesek voltak partnereiktől, beszállítóiktól, ügyfeleiktől, vagy akár a versenytársaiktól hasznos működési modelleket, praktikákat átvenni. Ez egy komoly gát a vállalkozások előtt és viszonylag kevés cég tudta „megugrani” – hangsúlyozta a szakember.
„Az egyszemélyi vezetéssel rendelkező cég könnyen megingatható. (Hogy miért, arról itt olvashat részletesen.) Bármi történik ugyanis a cégvezetővel: nyaral, vagy beteg lesz, illetve az addig stabil környezet megbomlik, a cég működése megbénul. Nagyon sok cég hasonló sokkot ért meg a legutóbbi gazdasági válság alatt, hiszen az addig kényelmes működés már nem volt megfelelő a hirtelen változó gazdasági környezetben” – mondta Szabó Zsolt Roland.
A kutatási eredményeknek a vállalkozásból vállalattá válásra vonatkozó részéből következtethetünk arra is, hogy mik azok a kritériumok, amelyek teljesülnek egy sikeres, a maga szegmensében piacvezető vállalatnál.
-
"A döntés előkészítésében a teljes csapat részt vesz, a végrehajtás során már jól látható, világos felelősségi szintek, döntési jogkörök szükségesek"
- Együttműködés:minden cégnek komoly segítséget nyújthatnak a partnerek. A vizsgált vállalatok közül egyetlen olyan sikeres vállalat sem volt, amely az életszakasza valamely részében ne kapott volna egy nagy partnertől segítséget, ne vett volna át tudást. Ezt a folyamatot jelentősen felgyorsíthatja a tudatosság. A kutatás során elvégzett kompetencia és személyiségtesztek azt mutatják, hogy a vezetői réteg erősen versengő hajlamú. Ez jó is lehet, azonban
"A vállalat működéséhez együttműködésre van szükség. A vezetőnek olyan megoldást kell keresnie, amely win-win szituációt jelent"
- Priorizálás: minél kisebb egy vállalat, minél operatívabb a feladat, annál rövidebb időre látnak előre az emberek. Még ha jól is akarják végezni a munkájukat, sok galibát okozhat egy cég életében, ha nem a megfelelő prioritások mentén zajlanak a folyamatok. „Pont a kisvállalatokra jellemző, hogy egy-egy problémán gyorsan, - tegnapra – akarnak túljutni. Ezzel azonban sok esetben sokkal több gondot okoznak, mintha alaposan végiggondolták volna a problémát” – hangsúlyozta Szabó Zsolt Roland. Ezért inkább a problémák gyökereit kell kezelni, nem pedig ad hoc megoldásokkal túlélni a holnapot. Ez csapdahelyzetet eredményez a vállalatoknál, mivel minden probléma továbbiakhoz vezet így a vezetés erejét a tűzoltás emészti fel. Nagyon nagy erőre van szükség, hogy ezen a gyakorlaton változtassunk. A sikeres vállalakozások egyik ismérve, hogy ezt időben felismerik, meglátják a konfliktusokat a vállalaton belül, és a gyökereit keresik meg a gondoknak. A napi probléma ezért nem írhatja felül a hosszú távú célt.
-
"Ha jó az irányítási struktúra, akkor jobban működik a cég, ha nincs jelen a vezető"