A civil szervezetek forráslehetőségei igen szélesek. Rendelkezésükre állnak állami és uniós pályázatok, támogatások. A Civil Licit arra próbálja ösztönözni az érintetteket különböző programokkal, hogy keressenek céges partnereket olyan együttműködésre, amely mindkét szektor számára előnyös és gyümölcsöző. A cégek a gyakorlatban általában inkább az adományozás irányából közelítenek a civil szervezetekhez. Mi ehelyett inkább a partnerséget javasoljuk, vagyis azt, hogy a társadalmi szervezet cserébe nyújtson valamilyen szolgáltatást piaci alapon – mondta a Piac & Profitnak Nemes Szilárd.
A civil szervezetek társadalmi célokat szolgálnak. Hogyan kapcsolódhat ez a cégek életéhez?
– Számos civil szervezet magától is létrehoz olyan szolgáltatásokat, amelyeket egy vállalat megvásárolhat. Egy ilyen lehetőség például a csapatépítő tréningek szervezése. A cégek ezt a feladatot általában erre szakosodott piaci cégekre bízzák, pedig a civilek mást nyújtanak ezen a területen.
Mi az előnye a vállalatokra nézve, hogy ugyanezt a szolgáltatást egy társadalmi szervezettől vásárolják meg?
– A civil szervezetek társadalmilag érzékenyebbek, más aspektusokból közelítenek, mint a trénercégek. A trénercégek a prémiumszempontokat veszik figyelembe, de a környezeti fenntarthatóság szempontjából a civil szervezetek olyan szolgáltatásokat képesek nyújtani, amelyek a cégeknek nem a sajátjuk. Mivel civil szervezetek egy-egy adott területre, esetleg társadalmi kérdésre összpontosítanak, konkrét ügyekben is képesek a vállalkozásoknak segítséget nyújtani. Hogy egy konkrét példát is említsünk, ilyen lehet a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása. A munkahelyeknek az adott kérdéskörben hatékonyan nyújthatnak segítséget, és adhatnak tanácsokat. Ráadásul az is lényeges szempont, hogy a civil szervezeteknek, alapítványoknak nyújtott támogatás egy része az adóból jóváírható, miközben, ha ugyanazt a szolgáltatást egy piaci trénercégtől rendeljük meg, semmilyen adókedvezmény nem jár utána.
– Azt gondolom, hogy igen. Programunk célja éppen az, hogy a civil szervezeteket segítsük abban, hogy partnereket találjanak céges szektorban. Ehhez az is kell, hogy a civil szervezetek egy megfelelő piaci logikát is elsajátítsanak. Ez konkrétan azt jelenti, hogy olyan szolgáltatást kell nyújtaniuk, melyre az üzleti világban szükség van. Önmagában a szervezet alaptevékenysége természetesen nem elegendő. Egy látássérülteket segítő alapítvány az egyik magyar telefontársaságnak húsz évvel ezelőtt eladott egy olyan szolgáltatást, hogy az ügyfélszolgálaton dolgozókat kiképezték, hogyan kell egy látássérült embert kiszolgálni. Valós élethelyzeteket elevenítettek meg, melyek ténylegesen segítették az ügyfélszolgálatosokat, hogy rutint szerezzenek, mire kell odafigyelni egy vak vagy gyengén látó ügyfél esetében, és hogyan lehet velük hatékonyan kommunikálni.
Mi a helyzet a kisebb, kevésbé komplex szolgáltatást nyújtó cégekkel? Például egy pékség számára is érdemes keresni az ilyen lehetőségeket?
– Nem csak társadalmi kérdésekben kell gondolkodni. A civilek például abban adhatnak tanácsokat a vállalkozónak, hogy energiahatékonysági szempontból hogyan lehetne a cég helyzetén javítani.
K.