Mentor nélkül sok startup csak egy jó ötlet marad

A Deloitte partnere, dr. Márkus Csaba szerint a hazai kkv-k gyorsan alkalmazkodnak és kellő tőke is rendelkezésükre áll, de gyakran üzleti mentorálásra szorulnak, mivel a piaci ismereteik korlátozottak.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A vállalkozások K+F-ráfordításai a 2010–2013-as időszakban jelentősen megnőttek, és kizárólag a vállalkozások K+F-ráfordításainak növekedése okozta a GDP-arányos K+F-ráfordítások növekedését. Mivel ez a trend várhatóan a következő 5-6 évben sem fog változni, kihívást jelent, hogy sikerül-e a vállalkozások számára a jelenleginél is jelentősen magasabb K+F-ráfordításokra ösztönző környezetet teremteni. Meghatározó lesz, hogy a következő 6 évben megfelelő vállalati szegmensekre megfelelően kialakított támogatási konstrukciókat sikerül-e elindítani – különösen azért, mert a vállalati K+F-ráfordítások másik ösztönző rendszere, a K+F adóalap-kedvezmények az elmúlt években veszítettek a versenyképességükből” – emelte ki dr. Márkus Csaba, a Deloitte Zrt. Kutatás-fejlesztési és Állami Támogatások üzletágát vezető partnere a GazdaságTV-nek adott nyilatkozatában.

A kkv-k és startupok legfőbb erősségét az jelenti, hogy gyorsan tudnak alkalmazkodni a piac változásaihoz és az újonnan kínálkozó lehetőségekhez, a startupok ezen túl az új ötletek, az innovációs gondolkodás melegágyát jelentik, ráadásul jelentős közöttük az infokommunikációs és technológiai fókuszt képviselő cégek aránya. A Deloitte szerint a hazai kkv-k esetében az jelenti az egyik problémát, hogy a K+F-projektjeik legtöbbször kiszervezett innovációkként, külső finanszírozásból valósulnak meg.

„Becslések szerint 10 évvel ezelőtt 5 millió dollár kellett egy startup beindításához, manapság elég 5000 dollár. Ám gyakran nem a tőke hiánya hátráltatja a startup cégek indulását. A 2015-ös határidejű felhasználással rendelkezésre álló Jeremie kockázati tőke 350 millió eurós keretének áprilisban egyes becslések szerint közel egyharmadát még nem költötték el. Ráadásul a kkv-k számára a 2014–2020-as időszakban a 2007–2013-as időszakhoz képest várhatóan 3-4-szer több EU társfinanszírozott K+F-forrás áll rendelkezésére. A startup cégek és a kkv-k számára tehát nem a forrás elérhetősége lesz a kihívás, hanem a megvalósuló K+F-projektek megfelelő kiválasztása, sikerre vitele és a projekt eredményéből bevétel generálása. Ehhez azonban gyakran üzleti tanácsadásra és szakértői mentorálásra szorulnak, mivel csak korlátozott piaci tapasztalattal rendelkeznek, ugyanakkor jellemzően nem tudják a tanácsadás, mentorálás költségeit sem fedezni” – tette hozzá dr. Márkus Csaba.

Magasabbra kapaszkodhat a startup egy multi hátán
Sok esetben könnyebb érvényesülnie egy startup cégnek, ha egy nagy vállalattal vagy annak támogató programjával megerősíti jelenlétét. Kvázi, a hátán kapaszkodik. Ez legjobban akkor működik, ha a cég is nyitott, és ugyanezt szeretné, továbbá ehhez programokat, lehetőséget kínál.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo