Mentor nélkül sok startup csak egy jó ötlet marad

A Deloitte partnere, dr. Márkus Csaba szerint a hazai kkv-k gyorsan alkalmazkodnak és kellő tőke is rendelkezésükre áll, de gyakran üzleti mentorálásra szorulnak, mivel a piaci ismereteik korlátozottak.

„A vállalkozások K+F-ráfordításai a 2010–2013-as időszakban jelentősen megnőttek, és kizárólag a vállalkozások K+F-ráfordításainak növekedése okozta a GDP-arányos K+F-ráfordítások növekedését. Mivel ez a trend várhatóan a következő 5-6 évben sem fog változni, kihívást jelent, hogy sikerül-e a vállalkozások számára a jelenleginél is jelentősen magasabb K+F-ráfordításokra ösztönző környezetet teremteni. Meghatározó lesz, hogy a következő 6 évben megfelelő vállalati szegmensekre megfelelően kialakított támogatási konstrukciókat sikerül-e elindítani – különösen azért, mert a vállalati K+F-ráfordítások másik ösztönző rendszere, a K+F adóalap-kedvezmények az elmúlt években veszítettek a versenyképességükből” – emelte ki dr. Márkus Csaba, a Deloitte Zrt. Kutatás-fejlesztési és Állami Támogatások üzletágát vezető partnere a GazdaságTV-nek adott nyilatkozatában.

A kkv-k és startupok legfőbb erősségét az jelenti, hogy gyorsan tudnak alkalmazkodni a piac változásaihoz és az újonnan kínálkozó lehetőségekhez, a startupok ezen túl az új ötletek, az innovációs gondolkodás melegágyát jelentik, ráadásul jelentős közöttük az infokommunikációs és technológiai fókuszt képviselő cégek aránya. A Deloitte szerint a hazai kkv-k esetében az jelenti az egyik problémát, hogy a K+F-projektjeik legtöbbször kiszervezett innovációkként, külső finanszírozásból valósulnak meg.

„Becslések szerint 10 évvel ezelőtt 5 millió dollár kellett egy startup beindításához, manapság elég 5000 dollár. Ám gyakran nem a tőke hiánya hátráltatja a startup cégek indulását. A 2015-ös határidejű felhasználással rendelkezésre álló Jeremie kockázati tőke 350 millió eurós keretének áprilisban egyes becslések szerint közel egyharmadát még nem költötték el. Ráadásul a kkv-k számára a 2014–2020-as időszakban a 2007–2013-as időszakhoz képest várhatóan 3-4-szer több EU társfinanszírozott K+F-forrás áll rendelkezésére. A startup cégek és a kkv-k számára tehát nem a forrás elérhetősége lesz a kihívás, hanem a megvalósuló K+F-projektek megfelelő kiválasztása, sikerre vitele és a projekt eredményéből bevétel generálása. Ehhez azonban gyakran üzleti tanácsadásra és szakértői mentorálásra szorulnak, mivel csak korlátozott piaci tapasztalattal rendelkeznek, ugyanakkor jellemzően nem tudják a tanácsadás, mentorálás költségeit sem fedezni” – tette hozzá dr. Márkus Csaba.

Magasabbra kapaszkodhat a startup egy multi hátán
Sok esetben könnyebb érvényesülnie egy startup cégnek, ha egy nagy vállalattal vagy annak támogató programjával megerősíti jelenlétét. Kvázi, a hátán kapaszkodik. Ez legjobban akkor működik, ha a cég is nyitott, és ugyanezt szeretné, továbbá ehhez programokat, lehetőséget kínál.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo