Fantasztikus élettani hatásai miatt a legönzőbb érdek is vezérelheti, hogy rávegyük magunkat a mosolygásra. Bár az Egyesült Államok „mosoly kultúráját” sokan kritizálják – és lássuk be, alapvetően távol áll a jellegzetes magyar panaszkultúrától. Mindemellett kár lenne elvetni, mint lehetőséget. Mert ha könnyű is azt mondani, hogy a folyamatos mosolygás nem őszinte, ettől még működik.
- Eleinte nehezemre esett, hogy folyton rám szóltak, hogy ne vágjak olyan savanyú arcot – meséli a Budapesten, de amerikai stílusú vállalatnál dolgozó Dóra – úgy érzetem, már problémáim sem lehetnek. Néhány hét alatt azonban rájöttem, hogy valóban megváltozik a hangulatom, ha figyelek erre. Egészen más úgy bemenni az irodába, hogy mindenki derűs arccal fogad. Be kellett látnom, hogy van praktikum e mögött az íratlan elvárás mögött.
A legjobb természetesen az, ha a kollégákra való odafigyeléssel és a megfelelő munkahelyi környezettel őszintén boldoggá tesszük az alkalmazottakat és élvezzük az ebből fakadó motiváltságot és megnövekedett produktivitást. A mosoly ugyanis tanulmányok szerint még erre is hatással van. A hozzá kapcsolódó agyi aktivitás miatt a mosoly segít a problémák helyett a megoldásra koncentrálni és alapvetően optimistábbá és kreatívabbá tesz.
Egyes amerikai hálózatok hazai gyorséttermeiben a műszakvezetők nap közben is szinte rigmusszerűen mondogatják a dolgozóknak: "Mosolyogj!"A dolgozók pedig teszik a dolgukat, és a hamburger átnyújtásakor valóban látni hagyják fogsorukat. A mosoly a vásárló számára azt jelenti, hogy jól érezzük magunkat a munkánkban, örülünk, hogy kapcsolatba kerültünk vele és kiszolgálhatjuk. Emellett igazi jégtörő, nagyon fontos szerepe van tehát az első megbeszéléséken – különösen egy értékesítő esetében.
A mosolygó embert tanulmányok szerint hozzáértőbbnek is találjuk. Ez jobban belegondolva nem is meglepő, hiszen a vidám ábrázat magabiztosságot jelent. Ha pedig magabiztosak vagyunk a pult mögött, vagy épp a tárgyaláson, azzal erősítjük azt az érzetet, hogy nyilván ahhoz is értünk, amit kínálunk.
Az egyik gyorsszendvicsező munkatársa lapunknak azt is elárulta, hogy főnökük nem csak a színtérben, hanem a takarásban is elvárja az állandó derűt.
- A magyarázat szerint, ha azokkal nem vagyunk barátságosak, akikkel naphosszat együtt dolgozunk, nem hihető, hogy kellően nyájasan bánunk a vásárlókkal, akikkel alkalmanként alig egy-két percre kerülünk kapcsolatba. A siker az attitűdön múlik – mondta a Piac & Profitnak Anita.
És még mielőtt bárki azzal a kifogással jönne, hogy épp semmi oka az örömre, hangsúlyozzuk, hogy lehet műmosollyal is kezdeni, a kívánt élettani hatásokat az is eléri. Előbb-utóbb tehát minden jobb lesz tőle és őszintén is menni fog!