Szorgalmas innovátor, vagy simlis csaló?
Sajnos a magyar társadalomban sokaknak először nem éppen pozitív dolgok jutnak eszébe a vállalkozó szó hallatán. Kényszervállalkozó, simlis, csak a kiskapukat keresi – egyik sem éppen hízelgő. Egy friss, a Bridge Budapest által megrendelt kutatás szerint azonban szerencsére a kép alapvetően pozitív. A Kutatólabor által készített felmérés szerint 88% kreatívnak és 86% tehetségesnek tartja a vállalkozókat, 65% tisztességesnek és csak minden harmadik ember tartotta jellemzőnek a “csaló” jelzőt. A szabad asszociációt engedő kérdés viszont ettől eltérő képet mutatott. Amikor nem irányított kérdést kaptak, akkor nagyrészt negatív jelzőket használtak a válaszadók a vállalkozókra, mint a “fehérgalléros vagy szabadlábon lévő bűnöző” vagy az “igavonó barom”, aki “drága autóval jár”. De a vagyonosodási vizsgálat, a körbetartozás, a csőd és a kiskapuk is az asszociációk közé tartoztak.
A bizalmatlanság is jellemző: a fiatalok (18-29 évesek) egy 5-ös skálán 2,45-re értékelték a vállalkozók megbízhatatlanságát, az idősebbek (60-65 évesek) már 2.91-re, vagyis az idősebb korosztálynak rosszabb a benyomása/tapasztalata a vállalkozókról. A munkanélküliek vannak a legrosszabb véleménnyel a vállalkozókról: 60%-ban csalónak tartják őket.
Összességében kettős kép rajzolódik ki a kutatásból: egyrészt él még fejekben a korábban jellemző simlis, drága autós “maffiózó” vállalkozó képe, aki mindenhol kiskapukat keres, másrészt már elterjedt a kreatív, innovatív, bátor és becsületes vállalkozó képe is: főleg a fiatalabbak körében.
Rengeteg energiát spórolhatunk meg azzal, ha kettős gondolkodás helyett értékteremtésre fordíthatjuk a kapacitásokat és jól alszunk.
A tisztességes vállalkozás példát mutat a gyerekeinknek, hogy a teljesítménynek és tudásnak van szerepe az érvényesülésben Magyarországon.
Az átláthatóság világtrend. Ha azt akarjuk, hogy nagyobb legyen a bizalom a cégünkkel szemben és tartani a lépés a nemzetközi világgal, a tisztességes út az egyetlen választás.
A magyar munkavállalók 90 százaléka vállalkozásoknak dolgozik, ezért nagyon fontos az ország szempontjából, hogy hogy bánnak velük.
Ma Magyarországon minden ötödik ember vállalkozó, vagyis egyértelműen a vállalkozások működésétől függ az ország versenyképessége.
- vélik a Bridge Budapestet alapító cégek vezetői.
„Több fronton is azon vagyunk, hogy mind a vállalkozók, mind pedig a társadalom tisztában legyen a vállalkozások szerepével egy ország életében. Nemcsak gazdaságilag befolyásolják az országot: a teljesítményen és tudáson alapuló vállalkozások építhetik Magyarország önbizalmát. Szeretnénk minél több érvet felsorakoztatni, miért éri meg vállalható módon vállalkozni, és ha a vállalkozók egymástól tanulhatnának erről a sokak által nehezebbnek gondolt útról.”- indokolta Pistyur Veronika, a Bridge Budapest vezetője, hogy miért vágtak bele Az első millió története kezdeményezésbe. Ennek keretében egy weboldalon már számos neves vállalkozó számolt be arról, amiről egy városi legenda szerint senkit nem illik megkérdezni. A szervezők arra bíztatnak mindenki mást is, hogy csatlakozzon, jelentsen inspirációt másoknak.
„Aki adót csal, nem járul hozzá annak a társadalomnak a sikeréhez, amelyiknek köszönhetően ott lehet, ahol van” – mondta Árvai Péter, a Prezi, és a Bridge Budapest egyik alapítója. „Szeretnénk több lehetőséget, több munkahelyet, ugyanakkor nem bízunk a vállalkozókban, akik ezt létrehozhatnánk. Ezt az ellentétet fel kell oldani az ország sikere érdekében, ehhez pedig pozitív példaképek kellenek” – véli Árvai.
„Érdemes megfigyelni, hogy azok az országok, ahol pénzen és kapcsolatokon múlik a siker, valójában versenyképtelenek. Ezzel szemben ahol kiskaput keresni ciki, azok az országok gazdagok és sikeresek. Meggyőződésem, hogy akár a saját cégünk, akár az országunk hosszútávon csak úgy lesz versenyképes, ha a gazdaság szereplői közül minél többen a szabályok szerint játszanak” – tette hozzá Fehér Gyula, a szintén világsikert befutó Ustream társalapítója.
Értéket termel, nem pénzt
A sikeres fiatal vállalkozók szerint a sikeres vállalkozáshoz a tehetség önmagában kevés. Megfelelő, szervezett működésre van szükség. Azok a vállalkozások, amelyek csak a kiskapuk kihasználásával értek el sikert, a nemzetközi megmérettetésben gyorsan elbuknak.
„A korrupció mindig a sorja, a hiba a rendszerben” – mondta Fehér Gyula, aki szerint azt, hogy minden esetben – akár a többséggel szemben is – tisztességesen működjünk, inkább kihívásként kellene felfogni. Mint mondta, saját képességeink és innovativitásunk ismérve lehet, ha ilyen nehezített pályán is sikeresek tudunk lenni.