Állásinterjú: így jöhet rá kérdés nélkül, hogy ki az ideális jelentkező

A Shopify vezére, Tobi Lütke a jelentkező életének válságairól kérdez, hogy megtudja, miként tudott kilábalni a mélypontokról. Ez a legjobb jele annak, hogy az illető vajon tettrekész, ötletes, talpraesett személy, akinek fejlett a problémamegoldó készsége.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tobi Lütke cége egész felvételi mechanizmusát a jelentkezők életanyaga köré építette. Az állásinterjún "mindössze" az álláskereső élettörténetében kutakodnak. Mik voltak azok a pillanatok, amikor fontos döntéseket kellett hoznia, mi alapján döntött az egyik útvonal és nem a másik mellett. "Ezekben nagyon mélyre megyünk" - magyarázta Lütke a The New York Timesnak.

Amikor az álláskereső elmagyarázza, miként oldott meg visszás helyzeteket, hogyan húzta ki magát a pácból, abból kirajzolódik, hogy olyan személyiséggel van dolga a cégnek, aki mindenben mindenütt lehetőséget lát, pozitív hozzáállással rendelkezik és képes is tenni azért, hogy a dolgok jobbra forduljanak.

A Shopify
A Shopify olyan e-kereskedelmi szoftvert készít, melynek köszönhetően a céget ma már 2,5 milliárd dollárra értékelik. Kezdetben 8 alkalmazott dolgozott a vállalkozásnál, ma már 1000 embert foglalkoztat, tőzsdei részvénytársaságként működik és 2015-ben 205 millió dolláros forgalmat könyvelt el. Ez négyszer több, mint a 2014-es árbevétel.
Ezzel a módszerrel nem is kell nagyon faggatni az illetőt irányozott kérdésekkel (pl. mit szeretett a legjobban tanulni az iskolában, előző munkahelyén mi nem tetszett neki, stb.), hanem legfeljebb a megemlített életanyag kibontását, megmagyarázását kell specifikusabb kérdésekkel elősegíteni. A szokványos kérdésekre ugyanis a jelentkezők nagy része tudja, hogyan "illik" válaszolni, hogy jó fényben tüntesse fel magát. Az ezek alapján való megítélés, elbírálás tehát csalóka lehet.

Lütke hisz benne, hogy a növekedési pályára állított, fiatalos, újszerű szemléletmódú cégek képesek csak szinte mindenben üzleti lehetőséget látni, s ő ilyen gondolkodású embereket keres.A Németországban született és 16 évesen már a Siemensnek dolgozó, egyetemi képzést teljesen kihagyó vezető nagy mozgásteret ad alkalmazottainak.

Kép:Flickr

Ahogy ő mondja, csapatát "bizalom akkuval" működteti. Amikor felvesz egy új alkalmazottat, csak 50%-on jár az akku, vagyis fifty-fifty az esélye, hogy beválik a frissen felvett munkaerő. A teljesítményétől függ, hogy az akku lemerül-e a cégvezetői/főnöki oldalon vagy feltöltődik 100%-ra, azaz a teljes bizalom szintjére. "Az emberek így működnek. Én csak elhatároztam, hogy kreálok erre egy hasonlatot, amivel beszélhetünk a teljesítményről anélkül, hogy az személyeskedő kritizálásnak érződne."

Íme a sikeres állásinterjú titkai
Egy tapasztalt HR-esnek nagyon jók a szemei. A legkülönfélébb dolgok is befolyásolhatják azt, megkapjuk-e a meghirdetett állást. A testtartásunk, a kisugárzásunk, a tetoválásunk, a súlyunk, a ruhánk színe - ezek mind számítanak. Lássuk, mi még!
Lütke szerint fontos a csapatmunka is. A Shopify belső honlapján mindenki kirakja magáról, hogy mik az erősségei és a gyengeségei, mit tartanak nagyra, hogyan szeretnek elvégezni bizonyos munkákat, így minden kolléga számára látható, hogyan célszerű közelíteni az adott személyhez.

De nem ő az egyetlen ifjú titán, aki szerint a megfelelő toborzásnál kezdődik a céges siker. Az Amerikában is menő startupnak számító TerraCycle magyar származású alapítója, Tom Szaky azt mondja: „Öt perc alatt tudom, hogy akarok-e dolgozni valakivel, és ehhez nem kell az önéletrajza, sem sokórás, többkörös beszélgetés. A legelső kérdés: add el nekem a TerraCycle-t! Az állást keresők fele azt sem tudja, hogy mivel foglalkozunk! A második kérdés célja, hogy lássam, képes-e másképp gondolkodni. Egy marketinges jelentkezőnek például el kell mondania, hogy hogyan vezetne be egy új programot a piacon úgy, hogy költségkeretet nem kap rá, viszont tízezer dollárt kell keresnünk a kampányon. Nem az azonnali jó válasz a lényeg, hanem a kreatív próbálkozás. Aki rávágja, hogy ez lehetetlen, az nem nekem való.” (Vele készült korább interjúnkat itt olvashatja.)

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo