Fenébe a pénzzel, pihenni akarunk

Magyarország munkavállalói készek rá, hogy jobb egyensúlyt teremtsenek szakmai és magánéletük között - és munkahelyválasztásukban ma már jelentős súllyal esik latba, hogy a főnökük támogatja-e őket ebben, akár kevesebb fizetésért is vállalnák a rugalmasabb munkaidőt.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar munkavállalók mintegy 70 százaléka tekinti a munka és a magánélet egyensúlyát olyan vonzó munkáltatói vonásnak, amely alapján két felkínált állás közül választana - derül ki a Kelly Services friss felméréséből. Ez számottevő növekedés 2012-höz képest, amikor még csak a megkérdezettek 31 százaléka gondolkodott így.

Figyelemre méltó, hogy a magyar dolgozók 37 százaléka állítja, a rugalmasabb munkarend kedvéért hajlandó lenne lemondani a magasabb fizetésről, 33 százalékuk pedig csökkentené a munkával töltött idő mértékét. „A dolgozók hozzáállása szempontjából drámai változásoknak lehetünk tanúi Magyarországon” - kommentálta az eredményeket Jónás Anikó, a Kelly Services Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

„Míg a tehetséges munkavállalókat valamikor kifejezetten a magasabb bér illetve a komolyabb feladat- és felelősségi kör motiválta, ma már fontosabb számukra az önmegvalósítás illetve a munka és a magánélet egyensúlya. Ez többé már nem egy extra lehetőség, hanem sokkal inkább egy alapvető norma, amely kulcsszerepet játszik az egyes szervezetek megítélésében” – hangsúlyozta a szakember.

Értékeljük a pihenőt - Kép: Pixabay

Nem akarjuk hazavinni a munkát

A kutatásának egyik meglepő megállapítása, hogy az emberek jóval több lehetőségre vágynak, mint a rugalmas munkaidő vagy az otthonról történő munkavégzés. Például:

  • 41 százalékuk támogatja a kijelölt üzleti órákon kívül folytatott munkavégzést vagy e-mail hozzáférést tiltó, határozott szervezeti szabályzatokat, amelyek megakadályozzák, hogy a munka a magánéletre szánt időbe is "beszivárogjon".
  • 43 százalékuk vallja, hogy a munkáltatói wellness programok, mint például a munkahelyi fitnesztermek valamint a stressz csökkentését célzó tevékenységek, mint a jóga és a meditáció pozitívan befolyásolják a munka és a magánélet egyensúlyát.
  • 28 százalékuk értékeli a lehetőséget, hogy munkaidőben innovatív projektekkel foglalkozhat, amibe adott esetben beletartozhat az önkéntes vagy jótékony célú munkavégzés is.
  • 32 százalékuk véleménye szerint a környezetbarát munkavégzési megoldások megkülönböztető elemként potenciálisan szerepet játszhatnak a munkahelyválasztásban.
Sokra tartjuk a szabit

A magyar munkavállalók különösen sokra tartják a szabadnapokat, a szabadságot. 27 százalékuk úgy véli, a munkáltatóknak kifejezetten ösztönözniük kellene dolgozóikat, hogy kivegyék a nekik járó szabadságot, 33 százalék pedig örülne, ha további szabadnapokat vásárolhatna (ez utóbbi adat a globális átlag háromszorosa).

Így üldözzük el a legjobb kollégákat
Lehet, hogy nagy a kísértés, hogy a legjobban teljesítő alkalmazottainknak még több munkát adjunk, de mérlegeljünk, mert lehet, hogy hosszú távon a túlterhelés visszaüt.
A munka és a magánélet közötti egyensúly kialakítására irányuló gondolkodás mindkét nem képviselői között népszerűnek számít, különösen az ún. millenniumi generáció (az 1980-as években és azóta született dolgozók) körében. Emellett jelentős ilyen irányú nyomás tapasztalható a magasan képzett munkavállalók között is az olyan szakterületeken, mint például az informatika, a pénzügyi szolgáltatások és a műszaki/mérnöki terület.

A tanulmány 5 módszert ajánl a magyar munkáltatóknak a jobb munkaerő-menedzsment érdekében: a rugalmas munkaidő általános érvényű bevezetése, tartalmas munka biztosítása; a munkavállalók segítése tudásuk és készségeik naprakészen tartásában; büszkeségre okot adó márka és vállalati kultúra létrehozása; valamint az egyéni életmódokat támogató lehetőségek - például kedvezményes gyermekfelügyeleti szolgáltatás - biztosítása.

Már nem természetes a lojalitás

"Napjainkban az emberek többet várnak el munkájuktól és a munkahelyi környezettől, mint valaha. A magasan képzett, tehetséges munkavállalók maguk választhatják meg, hol és hogyan akarnak dolgozni, és a magyar dolgozók 20 százaléka állítja, szorosabban kötődik személyes és szakmai kapcsolatainak hálózatához, mint jelenlegi munkaadójához" - tette hozzá Jónás Anikó aki szerint egy olyan korban, amikor a dolgozói lojalitást már nem vehetjük természetesnek, azok a szervezetek képesek magukhoz vonzani a legjobb munkavállalókat, akiknél az egészséges munkahelyi kultúra a márka szerves része.

Többről van itt szó, mint gyermekgondozási támogatás, alkotói szabadság (sabbatical) vagy fizetett szabadság biztosítása. A valódi kiteljesedésre, önmegvalósításra vágyó munkavállalók ennél többet igényelnek: tanulási és személyes fejlődési lehetőségeket, wellness programokat, mentorálási és segítő kezdeményezéseket, valamint hogy olyan önkéntes munkát végezhessenek, amivel társadalmi-szociális hatást érhetnek el. „Azok a munkáltatók, akik megértik ezt az igényt, és képesek a lehetőségek ilyen tárházát dolgozóiknak felkínálni, nagyobb valószínűséggel nyerik el azok lojalitását” – emelte ki a szakember.

Magyarországon csak a multi családbarát
A gyermek- és munkavállalás összehangolásában jelentős szerepük van a családbarát munkaerőpiaci eszközöknek, például a rugalmas (atipikus) foglalkoztatás különböző típusainak. A magyarországi vállalatok azonban csak elvétve alkalmazzák a gyermekes munkavállalók újbóli munkába állását elősegítő intézményi eszközöket, holott ez nemcsak a munkavállalóknak lenne hasznos, hanem a vállalatok is sokat profitálhatnának belőle az elkötelezett, lojális munkaerő révén

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo