Ezért buknak el az újítások

A rugalmasság, gyors alkalmazkodási képesség a megváltozott körülményekhez alapvető fontosságú a cégeknek a mai hektikus üzleti környezetben. A megújulást célzó intézkedések mégis az esetek 60 százalékában kudarcot vallanak egy kutatás szerint. Megmutatjuk, miért.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgadászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Fotolia

A mai hektikus üzleti környezetben, a szinte havonta változó piaci körülmények – adószabályok és jogi előírások – sűrűjében létfontosságú egy vállalkozásnak, hogy gyorsan alkalmazkodni tudjon a kihívásokhoz. Habár első pillantásra a kisebb cégek, amelyek felépítése kevésbé hierarchikus, előnyben vannak a lassan mozduló vállalatóriásokkal szemben, egy kutatás szerint a megújulást célzó törekvések hatvan százaléka mégis elbukik. Mint az Heike Bruch és Anna Schuler, a St. Gallen-i Közgazdasági Egyetem kutatói kiemelik: a kudarc oka, hogy a cégvezetők rosszul kommunikálják és menedzselik a szükséges intézkedéseket, így a változás félúton (vagy még hamarabb) egyszerűen kifullad.

Három csapdahelyzet azonosítható a kutatásuk alapján, amely a legnagyobb veszélyt jelenti a megújulásra:

Fásultság:

Ebben a helyzetben ugyan a cégvezetés nagy elánnal kezd bele a változtatásokba, az intézkedések okait azonban nem vagy nem megfelelően kommunikálják a munkatársak felé. Hasonló eredménnyel jár, ha a munkatársak a célként kitűzött eredményt túl távolinak vagy rosszabb esetben irreálisnak ítélik meg. Így támogatás hiányában a változtatást célzó intézkedések elhalnak, vagy csak kommunikációs szinten maradnak.

Erodálódás:

Ebben a helyzetben megindulnak ugyan a változtatást célzó intézkedések, azonban a munkatársak nem bíznak a meghozott intézkedések hatékonyságában. Hasonló a helyzet, amikor a kitűzött célok nem a hosszú távú növekedést szolgálják, hanem „csak” költségcsökkentési okkal történnek. Így, habár az intézkedések életbe lépnek, nem járnak különösebb hatással. Rosszabb esetben a különféle magánérdekek és pozícióféltés miatt a hatékonyságnövelő intézkedéseket „megfúrják”.

10 dolog, amivel szabotálhatjuk a saját cégünk növekedését
Szokás panaszkodni a világgazdaságra, a szabályozási környezetre, a fogyasztói szokásokra, a gyilkos árversenyre és sok minden másra, de ha mélyen magunkba nézünk szomorú, de igaz: a kisvállalkozások rendszeresen saját maguk szabotálják a növekedésüket. A külvilágon nem tudunk változtatni, de tegyük meg, ami rajtunk múlik!
Felgyorsult idő:

Ebben az esetben az egyes, akár egymásnak ellentmondó hatású intézkedések túl gyakran követik egymást, illetve ha az egyes intézkedések nincsenek összhangban a korábban meghatározott stratégiában. Jellemzően akkor történik ez, amikor egymás után többször személyi változások történnek a menedzsmentben. A munkavállalók ebben az esetben úgy érzik (és nem ok nélkül), hogy a túl gyors változások bizonytalanságot jelentenek a menedzsment köreiben. Még ha van is hosszú távú stratégia a hirtelen intézkedések között, ebben az esetben a munkavállalók teljes bizalmatlansággal tekintenek rá, és hamar megindul a tehetséges munkaerő elvándorlása is a cégen belüli bizonytalanság következtében.

Mint látjuk, mindhárom csapdában a vezetés helytelen kommunikációjából vagy stratégiájának hiánya miatt fullad ki a megújulás. A tanulság, hogy a munkavállalók és munkatársak elkötelezettsége nélkül nem érdemes belefogni a változtatásba. A támogatásukat viszont csak őszinte kommunikációval, elérhető és reális célokkal, illetve egyértelműen ezeket a célokat szolgáló intézkedésekkel szerezhetjük és tarthatjuk meg.

Nyolc mondat, amit sose mondhat a főnök!
Durván bánni nemcsak udvariatlan dolog a munkavállalókkal, hanem súlyos hiba is. Jelenleg ugyanis egyre súlyosabb problémaként jelentkezik a cégeknél a szakemberhiány, és egy rosszul megválasztott mondat miatt könnyen elpártolhat tőlünk a dolgozónk. Mutatunk ezért nyolcat azokból a mondatokból, amiket soha, semmilyen körülmények között ne mondjunk ki.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo