Az üzleti sikeresség alapvető feltétele a motiváció megteremtése. A motiváció területén azokban világszerte egyre nagyobb problémák mutatkoznak. A Kelly Global Workforce Index tavaly 31 országban elvégzett felmérése szerint a munkavállalóknak mindössze 31 százaléka elkötelezett a jelenlegi munkaadója iránt. Öt éve ugyanez az érték még 43 százalék volt. Az EMEA (Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló) régióban a helyzet rosszabb a világátlagnál: itt az elkötelezettség értéke mindössze 26 százalék, a munkáját a megkérdezettek 38 százaléka tartja csupán értelmesnek, és a munkavállalók 52 százaléka jelen pillanatban is azon gondolkodik, hogyan tudja elhagyni munkahelyét.
A motiváció erősítésében ugyanakkor meghatározó szerep juthat a flow-környezet munkahelyi megteremtésének. A kulcs a megfelelő vezetői készségek fejlesztésében rejlik, amely készségekkel kapcsolatban Csíkszentmihályi Mihály professzor immár nyolcadik éve folytat intenzív kutatást. Az USA-ban már komoly elismeréseket aratott projekt során egy 29 elemből álló rendszert alkottak meg, amely minden, a flow-alapú vezetéshez szükséges kompetenciát magában foglal. De vajon a gyorsan változó digitális környezetbe hogyan adaptálható az elmélyült összpontosítást igénylő flow?
„A Flow-elmélet megszületése óta jelentősen átalakult a munkahelyi környezet, mely komolyan akadályozhatja a flow létrejöttéhez szükséges koncentrációt – figyelmeztet Csíkszentmihályi Mihály. – Gondoljunk csak arra, hogy az összpontosítást milyen mértékben képes megzavarni egy-egy telefon vagy email üzenet. Ráadásul ezek a zavaró tényezőket közvetítő eszközök ott lapulnak a legtöbbünk zsebében, így egyre nehezebben tudjuk magunkat függetleníteni a körülöttünk zajló nyüzsgéstől.”
„Manapság egyre gyakrabban találkozom olyan emberekkel, akik a saját eszközeik rabjai – folytatja a professzor. – Folyton, szinte kényszeresen a ’kütyüiket’ nyomkodják, és ez bizony lassan átformálja az emberi kapcsolatainkat is. Az informatika nagyszerű új dimenziókat nyit előttünk, de fontos, hogy az eszközök ne válhassanak célokká. Vagyis mi, emberek használjuk a modern digitális környezetet, és nem fordítva. Azok a sikeres vezetők, akik képesek a digitális környezetet a szervezet és a munkatársak szolgálatába állítani, és elkerülni az eszközök öncélú használatát.”