Kínos beszélgetés: így lehet eredményes

A mindennapokban sokszor találkozunk nehéz beszélgetésekkel, legyen szó ügyfeleinkről, főnökünkről, kollégánkról vagy a magánéletről. Ahhoz, hogy sikerrel vehessük ezt az akadályt, érdemes néhány szempontot szem előtt tartani.

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Hogy nagyobb sikerrel tudjunk egy nehéz beszélgetésben részt venni, és sikeresen tudjuk érvényre juttatni azt, amit igazából szeretnénk közölni, meg kell érteni a nehéz beszélgetések mögöttes szerkezetét. Egy nehéz beszélgetés valójában három beszélgetésből áll. A felszínen zajlik egy a két fél között, de mindeközben mindkét félben zajlik egy-egy belső monológ. A probléma mindig abból fakad, hogy ezeket a belső beszélgetéseket nem ismerjük. (Pedig a kritika sokszor jobb az elnézésnél.)

Amikor fontos és kényes kérdések kerülnek terítékre, a felek érzelmileg egyre jobban bevonódnak, mindketten feltételezik, hogy a másik érti és megérti őt, de valami mégsem működik. Akkor mit érdemes tenni?

Ne hagyjuk ki az érzelmeket!

Talán meglepő, de még a főnökkel vagy az üzleti partnerrel folytatott tárgyalás során sem érdemes kihagyni az érzelmeket. Sokak fejében az üzletben, a munkahelyen „nincs helye” az érzelemnek, így a nehéz megbeszéléseken megpróbálnak minden érzelmi megnyilvánulást elfojtani. Helytelenül. Egyrészt úgy sem lehet, mert belső párbeszédeink pont az érzelmekről szoktak szólni, másrészt, ha elnyomjuk a valódi érzelmeinket, helyüket átveszik a fedő érzések (a szégyen vagy a bűntudat) vagy az indulatok – figyelmeztet Hartmann Krisztina, a BDO Magyarország szervezetfejlesztési tanácsadója.

A nehéz beszélgetések során a másik gyakori stresszforrás: a szakadék a kommunikációnk szándéka és hatása között.  A beszélgetések során a beszélő feltételezi, hogy a mondanivalója csak egyféleképpen értelmezhető, és a hallgató felől érkező „rossz” válaszreakció abból fakad, hogy a hallgató értelmez rosszul valamit.

Éppen ezért fontos, hogy ne csak üzeneteket közvetítsünk, hanem próbáljuk meg megtudni, hogy látja-e a másik fél a szándékunkat, motivációnkat. Kommunikációs hatásunkat ellenőriznünk kell, hiszen a mi felelősségünk, hogy a másikhoz az érjen oda, amit mondani szeretnénk.

Főnöknek lenni nem ügy, de jó főnöknek lenni…
Főnöknek lenni nem nagy kunszt, de jó főnöknek, sőt, vezetőnek lenni már komolyabb kihívás. A hatalmat úgy gyakorolni, hogy a beosztottak tiszteljenek minket, bízzanak bennünk, és lelkesen végezzék el feladataikat, sok munkát, tanulást, önismeretet és empátiát igényel.
Hogyan közelítsünk?

Ugyancsak gyakori hiba stresszes beszélgetésekkor, hogy a felek próbálják végiggondolni az eseményeket aszerint, hogy ki mit mondott, ki mit csinált, ki a hibás, és kinek van igaza. Ezzel csak az probléma az, hogy a saját verziónkat ritkán vonjuk kétségbe. Legjobb, ha saját meglátásainkat nem igazságokként, hanem észlelésként közöljük, és megpróbáljuk kideríteni, a másik hogyan látta ugyanezt.

Félreértés ne essék, soha nem lesz az a helyzet, hogy nem fogunk stresszes, nehéz beszélgetésekkel találkozni. Túl sok a változó a környezetünkben, és az emberek közti nehéz helyzetek mindig egyediek.

Mégis szinte minden stresszes beszélgetés esetén érdemes három nagyon egyszerű tényezőt szem előtt tartani: egyértelműség, higgadtság, mértékletesség.

Ezek a jó és hatékony kommunikáció alapkövei. Nehéz helyzetekben sokszor gondoljuk azt, hogy az egyértelműség kegyetlen lehet a fogadó fél számára. Ez nem így van, a bizonytalanság nagyobb stresszel jár, mint a bizonyosság.

A JÓ VEZETŐ EZT IS TUDJA
Nagyon is téves az a nézet, mely szerint a vezetőnek nem az a feladata, hogy szeressék.
(Van néhány tippünk, hogy lehet hatékony, mégis népszerű!) Természetesen nem árt, ha tud nemet mondani, és tud negatív visszajelzést is adni, de alapvetően a vezetés a csapatról szól. Egy jó vezetőnek értenie kell az emberek nyelvén, és tudnia kell többfajta személlyel is kommunikálni. Nem beszélve az olyan kompetenciákról, mint motiválás és inspirálás, kommunikáció és mások fejlesztése, ezek mind-mind olyan személyiséget igényelnek, aki képes ráhangolódni a másikra, törődő és odafigyelő magatartást tud tanúsítani.

Véleményvezér

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.
Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya

Épül-szépül az Orbán-család szuper luxus kastélya 

Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország.
Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók

Fejenként 600 millió forintról maradtak le a magyar kutatók 

A tudáspiacon a nulla eredmény rendszerszintű hibát jelez.
Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete

Sokba kerül nekünk szegény adófizetőknek a kormánypárti urak kissé zavaros szerelmi élete 

Kinek a pap, kinek a papné, valakinek meg mindkettő.
Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika

Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika 

A hintapolitika miatt belassult Orbán-kormány nem nagyon tud gyorsan reagálni a váratlan fejleményekre.
Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban

Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban 

Ez már döfi, a szó átvitt és valódi értelmében.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo