Meddig élhet a cég?

Manapság már nem növekedésről, sokkal inkább fejlődésről beszélünk sokat. Az azonban ma is igaz, hogy ami megáll a fejlődésben, az a halál felé halad. Így van ez a cégek esetében is.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

Ichak Adizes a Vállalatok Életciklusai című könyvében a vállalatok története és az élő szervezetek életútja között von szoros párhuzamot. Ahogy ő írja, egy vállalat végigmegy a következő szakaszokon:

  • Megszületés előtt
  • Születés
  • Csecsemőkor
  • „Gyerünk-gyerünk” kor
  • Serdülőkor
  • Felnőttkor
  • Megállapodottság
  • Arisztokrácia
  • Korai bürokrácia
  • Haldoklás
  • Halál
A „Megállapodottság”-ig felfelé megy az életgörbén cég, onnantól pedig lefelé. Érdemes elgondolkodni azon, hogy vajon az Ön cége éppen hol tart ezen az életgörbén.

Hogy segítsek a gondolkodásban, elmondok egy történetet

Néhány éve beszélgettem az egyik nagyvárosunk hőszolgáltató vállalatának a vezetőjével. Elmesélte nekem, hogy nyolc éve vette át a cég vezetését. Ráadásul elég drasztikus körülmények között. Ugyanis a városban, kemény tél idején durván akadozott, majd leállt a hőszolgáltatás. A polgárok a városháza előtt tüntettek. Ezért az önkormányzat egyetlen gyors mozdulattal kipenderítette az előző vezetőt, és őt tették oda teljhatalmú válságmenedzsernek.

Megállni tilos!
A változás is természeti alaptörvény, semmi nem tud statikus lenni. A kérdés csak az, hogy merre változunk. Innen jön az, hogy folyamatosan növekedni kell, mert ami stagnál, az meg fog halni előbb utóbb. Azonban a növekedés a fejlődésnek csak az első szakasza! Az ember is egy darabig nő csak fizikailag, onnantól „informatikai” fejlődés van – fogalmazott Brezovits László a Környezettudományi Intézet igazgatója a 2014-es Fenntarthatósági Csúcs konferencián. Ezt a természeti törvényt nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni. A következő szint a rendezettség, a harmónia növekedése.
Az első dolga az volt, hogy átvilágította az egész szervezetet. Talált egy negyvenöt fős koordinációs osztályt, melynek minden dolgozójával leült beszélgetni. Mindenkitől megkérdezte, hogy mit csinál. A negyvenöt interjúból az jött ki, hogy tulajdonképpen senki sem csinál semmit. Elvoltak, mint a befőtt. Egy huszárvágással kirúgta mind a negyvenöt főt. Az egész osztályt, koordinációstul, mindenestül! És mi történt? Semmi! Semmit nem csökkentett a vállalat termelésén ennek a negyvenöt embernek a hiánya!

A mondás szerint egy ötvenfős iroda már simán képes annyi bonyolultságot és feleslegességet előidézni, hogy szépen ellátják önmagukat feladattal és munkával, mindenféle valódi termelés és kifelé irányuló produktum nélkül. A jelek szerint ez már negyvenöt főtől is működik. A fejődés tehát korántsem biztos, hogy mindig növekedést jelent.

Évszázados cégek?

Van egy nagyon nagy különbség egy élő szervezet és egy cég között. Az élő szervezet egy viszonylag jól behatárolható időn belül mindenképpen végigmegy a fenti a szakaszokon. Egy cégre ugyanez már nem igaz! Van olyan, amelyik a már az anyaméhben elhal. Azaz meg sem születik, csak az ötlet szintjén marad. Aztán nagyon sok már az első egy évben csődbe megy.

Michael Gerber „A vállalkozás mítosza” című könyvében azt írja, hogy az USA-ban a kezdő kis- és középvállalkozások 40%-a nem éri meg az első születésnapját. A következő 40% pedig az ötödik születésnapját. Tehát 80% már az első öt évben meghal. Ezeknél a cégeknél nagyon rövid az életciklus. (Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka valójában egy számolási hiba a Piac&Profit szakértője szerint. Segítünk elkerülni!)

De nem törvényszerű, hogy cég hamar elbukjon, vagy hogy egyáltalán elbukjon. Tavaly nyáron életem párjával Angliába mentem angolt tanulni. Autóval mentünk, és a Csalagút helyett a kompot választottuk. A P & O komp társaság egyik hatalmas hajója vitt át bennünket a La Manche csatornán. Volt időnk körbenézni hajón. Az egyik lépcsőfordulóban találtam egy kis kiállítást a cég történetéről. Élmény volt átböngészni a sok fényképpel tarkított tablót. Ez a cég több mint száznyolcvan éves, és még mindig él és virul. Azt a hajót például, amelyen mi utaztunk, két éve építették Finnországban. Száznyolcvan év alatt nem halt el a P & O, és nem is úgy néz ki, mint aki jelenleg éppen haldoklik.

Azt gondolom, hogy igazán azon múlik egy cég élete, hogy a cégvezetés mennyire kreálja azt. Ha megfelelő felelősségvállalással, kreativitással, lendülettel és tudással teszik a dolgukat, akkor a határ valószínűleg a csillagos ég. Ha ezek nincsenek ott, akkor pedig hamar leáldozik annak a cégnek.

Sose hagyja abba a cége teremtését! Legyen az az életgörbe hosszabb, mint a saját élete!

Piroska Gyula www.piroskagyulatrening.hu

 

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo