Meddig élhet a cég?

Manapság már nem növekedésről, sokkal inkább fejlődésről beszélünk sokat. Az azonban ma is igaz, hogy ami megáll a fejlődésben, az a halál felé halad. Így van ez a cégek esetében is.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

Ichak Adizes a Vállalatok Életciklusai című könyvében a vállalatok története és az élő szervezetek életútja között von szoros párhuzamot. Ahogy ő írja, egy vállalat végigmegy a következő szakaszokon:

  • Megszületés előtt
  • Születés
  • Csecsemőkor
  • „Gyerünk-gyerünk” kor
  • Serdülőkor
  • Felnőttkor
  • Megállapodottság
  • Arisztokrácia
  • Korai bürokrácia
  • Haldoklás
  • Halál
A „Megállapodottság”-ig felfelé megy az életgörbén cég, onnantól pedig lefelé. Érdemes elgondolkodni azon, hogy vajon az Ön cége éppen hol tart ezen az életgörbén.

Hogy segítsek a gondolkodásban, elmondok egy történetet

Néhány éve beszélgettem az egyik nagyvárosunk hőszolgáltató vállalatának a vezetőjével. Elmesélte nekem, hogy nyolc éve vette át a cég vezetését. Ráadásul elég drasztikus körülmények között. Ugyanis a városban, kemény tél idején durván akadozott, majd leállt a hőszolgáltatás. A polgárok a városháza előtt tüntettek. Ezért az önkormányzat egyetlen gyors mozdulattal kipenderítette az előző vezetőt, és őt tették oda teljhatalmú válságmenedzsernek.

Megállni tilos!
A változás is természeti alaptörvény, semmi nem tud statikus lenni. A kérdés csak az, hogy merre változunk. Innen jön az, hogy folyamatosan növekedni kell, mert ami stagnál, az meg fog halni előbb utóbb. Azonban a növekedés a fejlődésnek csak az első szakasza! Az ember is egy darabig nő csak fizikailag, onnantól „informatikai” fejlődés van – fogalmazott Brezovits László a Környezettudományi Intézet igazgatója a 2014-es Fenntarthatósági Csúcs konferencián. Ezt a természeti törvényt nem lenne szabad figyelmen kívül hagyni. A következő szint a rendezettség, a harmónia növekedése.
Az első dolga az volt, hogy átvilágította az egész szervezetet. Talált egy negyvenöt fős koordinációs osztályt, melynek minden dolgozójával leült beszélgetni. Mindenkitől megkérdezte, hogy mit csinál. A negyvenöt interjúból az jött ki, hogy tulajdonképpen senki sem csinál semmit. Elvoltak, mint a befőtt. Egy huszárvágással kirúgta mind a negyvenöt főt. Az egész osztályt, koordinációstul, mindenestül! És mi történt? Semmi! Semmit nem csökkentett a vállalat termelésén ennek a negyvenöt embernek a hiánya!

A mondás szerint egy ötvenfős iroda már simán képes annyi bonyolultságot és feleslegességet előidézni, hogy szépen ellátják önmagukat feladattal és munkával, mindenféle valódi termelés és kifelé irányuló produktum nélkül. A jelek szerint ez már negyvenöt főtől is működik. A fejődés tehát korántsem biztos, hogy mindig növekedést jelent.

Évszázados cégek?

Van egy nagyon nagy különbség egy élő szervezet és egy cég között. Az élő szervezet egy viszonylag jól behatárolható időn belül mindenképpen végigmegy a fenti a szakaszokon. Egy cégre ugyanez már nem igaz! Van olyan, amelyik a már az anyaméhben elhal. Azaz meg sem születik, csak az ötlet szintjén marad. Aztán nagyon sok már az első egy évben csődbe megy.

Michael Gerber „A vállalkozás mítosza” című könyvében azt írja, hogy az USA-ban a kezdő kis- és középvállalkozások 40%-a nem éri meg az első születésnapját. A következő 40% pedig az ötödik születésnapját. Tehát 80% már az első öt évben meghal. Ezeknél a cégeknél nagyon rövid az életciklus. (Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka valójában egy számolási hiba a Piac&Profit szakértője szerint. Segítünk elkerülni!)

De nem törvényszerű, hogy cég hamar elbukjon, vagy hogy egyáltalán elbukjon. Tavaly nyáron életem párjával Angliába mentem angolt tanulni. Autóval mentünk, és a Csalagút helyett a kompot választottuk. A P & O komp társaság egyik hatalmas hajója vitt át bennünket a La Manche csatornán. Volt időnk körbenézni hajón. Az egyik lépcsőfordulóban találtam egy kis kiállítást a cég történetéről. Élmény volt átböngészni a sok fényképpel tarkított tablót. Ez a cég több mint száznyolcvan éves, és még mindig él és virul. Azt a hajót például, amelyen mi utaztunk, két éve építették Finnországban. Száznyolcvan év alatt nem halt el a P & O, és nem is úgy néz ki, mint aki jelenleg éppen haldoklik.

Azt gondolom, hogy igazán azon múlik egy cég élete, hogy a cégvezetés mennyire kreálja azt. Ha megfelelő felelősségvállalással, kreativitással, lendülettel és tudással teszik a dolgukat, akkor a határ valószínűleg a csillagos ég. Ha ezek nincsenek ott, akkor pedig hamar leáldozik annak a cégnek.

Sose hagyja abba a cége teremtését! Legyen az az életgörbe hosszabb, mint a saját élete!

Piroska Gyula www.piroskagyulatrening.hu

 

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo