Sok magyar lenne vállalkozó, egy felmérés szerint a lakosság 42 százaléka adná vállalkozásra a fejét, elsősorban azért, hogy a saját maga főnöke lehessen és így elérhesse a sokak által áhított függetlenséget. Azonban mégis viszonylag alacsony az a szám, amikor az álmokat a valóságba ültetik át, (a leggyakoribb kifogásokat, hogy miért nem indítunk vállalkozást itt olvashatja) aminek nagyrészt az az oka, hogy a magyarok nem bíznak magukban annyira, hogy bennük is meglennének azok a készségek, amelyekkel sikerre vihetnék az üzleti életben. A leggyakrabban a nyelvtudás, vagy az üzleti ismeretek hiányát említik, mint készséget, pedig az igazi vállalkozói attitűd ennél sokkal meglepőbb módokon nyilvánulhat meg. Mutatunk most hét jelet, ami arra utal, hogy Önben is megvan az, ami egy sikeres üzletember ismertetőjegye.
Semmi sem elég?
Akármit is ér el, semmivel sem elégedett, semmi sem elég, mindig többet és többet akar, mikor a többiek hátradőlnek, Ön felkiált: Remek! És most mi jön? Ez bizony egy sikeres üzletember egyik fő ismertetőjele, mint Coco Chanel, aki egyszerű női kalaposból sok millió dolláros üzleti birodalmat hozott létre.
Mindent egymaga akar irányítani?
Jó, jó, hogy valaki törődik a részletekkel, amíg Ön a nagy dolgokkal van elfoglalva, de azért biztos, ami biztos, a körmére néz, mert „úgyse lesz jó", ha nem Ön felügyeli? Akkor bizony Ön egy kontroll-őrült, ami az olyan sikeres emberekre (volt) jellemző, mint Elon Musk, Bill Gates és Steve Jobs.
Rosszak az esélyek, hiszen tízből kilenc vállalkozás nem éri meg még az iskoláskort sem, a startupok háromnegyede pedig már az alapítás évében elbukik. Csak egy mazochista képes ilyen esélyek mellett belevágni egy vállalkozásba – és akár többször is újra kezdeni a nulláról. (Ami egyébként egyáltalán nem ciki.) Walt Disney-nek sem volt töretlen az üzleti karrierje: az 1922-ben alapított stúdiója 1923-ban csődbe ment. A Hófehérke és a hét törpe 1937-es bemutatója előtt Disney másodszor is a csőd közelébe került, és azt mondják, a Disneyland megalapítása közben is komoly üzleti nehézségei támadtak.
Nem érdekli a pénz
Sok üzletemberről ugyan az a benyomásunk, hogy csak a pénz érdekli. Warren Buffet például a Washington Post rikkancsa volt és a szó szoros értelmében mindent pénzé tett, amit eközben talált: rágógumit, elveszett golflabdát, karórát, így kezdte gyűjtögetni óriási vagyonát. Mégis, a legtöbb vállalkozót nem a pénz motiválja, hanem a függetlenség – és a hatalom.
Ön a fekete bárány
Nos, ha a sikeres üzletembereket nézzük, akkor a sikerhez vezető út bizony sokszor nem az iskolapadon keresztül vezet. Bill Gates, a milliárdos Ted Turner, vagy Richard Branson bizony rosszul teljesítettek, vagy ki is buktak a középiskolából, csakúgy, mint a McDonald’s alapító Ray Kroc. Nem könnyű kívülállónak, különcnek lenni, de sokszor mégis ez a perspektíva adja meg a kellő inspirációt a sikerhez.
Ismerősei szerint egy „kissé őrült”
A legtöbb sikeres üzletember olyan ötlettel állt elő, amivel mások még nem, így nem csoda, hogy ismerőseik őrültségnek gondolták – amíg valóra nem vált az ötlet. Így járt Ruth Handler is, a Barbie megálmodója, akit többek között a saját férje is bogarasnak nézett, amiért olyan babát tervezett, ami inkább egy felnőtt nőhöz hasonlít, nem pedig egy gyermekhez.
Kissé befelé forduló
A sikeres üzlethez nem elég a különc gondolkodás, az őrült ötlet és a féktelen ambíció: a terméket el is kell adni - gondolnánk legalábbis. Pedig tízből négy üzletember bizony erősen introvertált, mint a Google vezér Larry Page, vagy A Facebook-mogul Mark Zuckerberg. Az introvertáltak egyébként a felmérések szerint jobb csapatszellemet teremtenek, jobb hallgatók, és alkalmasabbak vezetői szerepre, mint extrovertált társaik.