Sebők Orsolya cikkei


Sebők Orsolya cikkei

Bátrabban jönnek a franciák 

A francia–magyar gazdasági kapcsolatok a rendszerváltás kezdete óta szorosak, s Franciaország befektetőként a harmadik, mint kereskedelmi partnerünk a negyedik helyen áll a rangsorban.

Off-shore és outsourcing: az országból is elkerül a feladat 

A tevékenységkihelyezés nem új keletű fogalom, ám a tartalma mára változott. Jelentősen módosult a kihelyezett feladatok köre, és más hatással van a vállalat életére maga az outsourcing is, amely – szoros összefüggésben a globális világ teremtette kihívásokkal – a modern vállalatirányítás egyik kulcseszköze lett, Magyarország számára pedig az újkori tőkevonzás komoly lehetőségét kínálja.

Kell-e utazási biztosítás a csatlakozás után? 

Külföldi utazás előtt általában felmerül a kérdés: kössünk-e biztosítást, és ha igen, milyet és melyik biztosítónál. Az EU-csatlakozás küszöbén pedig már úgy hangzik a kérdés: uniós polgárként kell-e továbbra is biztosítás, vagy a hazai társadalombiztosítás révén jogosultak leszünk orvosi ellátásra a többi tagállamban is?

Az öngondoskodás pillérei 

Stabilizálódott a hárompillérű hazai nyugdíjrendszer. A magyarországi pénztárak európai összehasonlításban is megállják a helyüket, gazdálkodásuk átlátható, működésük biztonságos. Ebből azonban, sajnos, még nem következik az, hogy azt is tudjuk: mennyi lesz a nyugdíjunk, amikor arra sor kerül.

Nyugdíjasok a nyugdíjasokért? Nem sikerült a korosztályra szakosodott hazai vállalkozásokat találni 

Magyarországon a hárommillió-kétszázezer nyugdíjas a lakosság egyharmadát jelenti. Jövedelmük átlagosan havi negyvenezer forint, ami gyakran még a megélhetésre is kevés. Aligha lehet tehát kifejezetten az öregeket megcélozva hazai vállalkozást alapozni. A kivételt talán az idősotthonok jelenthetik.

Megfelel-e a várakozásoknak az elektronikus hírközlési törvény tervezete? 

A hatályos hírközlési törvény utódjáról, az elektronikus hírközlési törvényről tárgyal a parlament, amely elődjénél szélesebb körű és szigorúbb szabályozást valósít majd meg, immár EU-konform módon. És van még egy újdonsága: a középpontjában a fogyasztók állnak. A viták azonban lapzártánkig nem zárultak le, így a törvény valós hatásában még csak reménykedni lehet.

Outsourcing: ha mások jobban és hatékonyabban megoldják 

A növekvő piaci versenyben a vállalatok előtt két út áll. Növelni kell a működés hatékonyságát, és ezzel párhuzamosan csökkenteni kell a költségeket. Már önmagában az egyik is komoly kihívás, nemhogy a kettő együtt. A világ számos országában, és most már hazánkban is, egyre kedveltebb forma a tevékenységek kihelyezése. Ráadásul a napjainkban kapható megoldások a kis- és közepes vállalatok számára is elérhetőek.

Önkiszolgáló tudás - megoldások üzleti intelligenciára 

A vállalatok menedzsmentje az őt nap mint nap foglalkoztató kérdésekre - történt-e rendkívüli esemény, hirtelen növekedés, vagy csökkenés a versenytársaknál, s ha igen, miért? - szeretne minél egyszerűbb, minél olcsóbban és főképpen minél gyorsabban elérthető választ kapni. Ezért például az újságoknál hatékonyabbak az úgynevezett üzletiintelligencia-megoldások.

Ha nem fizet a vevő: hogyan védekezhetünk ellene? 

Több mint tizenkét éve piacgazdaságban élünk, mégis, az egyik kulturális elmaradottságunk a fizetési morál. Sokan sportot űznek belőle, hogy tartozzanak a szállítóiknak. Hogyan lehet ez ellen védekezni?

A felzárkózásra rendelkezésre álló forrásokról (I. rész) 

Mire jó az EU tagság - tette fel a kérdést Balázs Péter, a Külügyminisztérium Integrációs és Külgazdasági Államtitkárságának vezetője, a Piac és Profit Üzlet Európában című konferenciáján, a délutáni egyes fórum első előadója.

Legyen, aki befogadja, és aki finanszírozza a kutatást-fejlesztést 

Biztató vagy siralmas az innováció helyzete Magyarországon? Statisztikai adatot találunk pro és kontra. A lényeg azonban nem az, hogy mit mutatnak a számok, hanem az, hogy tudjuk: kutatás-fejlesztés nélkül egyetlen vállalkozás sem lehet életképes hosszú távon, mert előbb-utóbb elfogy alóla a piac.

Elektronikus unió 

Az unióhoz csatlakozó országoknak sokáig azzal kellett szembenézniük, hogy egy mozgásban lévő, állandóan átalakuló, fejlődő Európához kell felzárkózniuk. „A vonat halad, és nekünk arra kell felszállnunk” – hangsúlyozták sokszor a szakértők. Most viszont az e-Európa-kezdeményezés révén egy száguldó ciklont kell megcélozniuk, és a lemaradók bizony nagyobbat esnek, mint ahogyan azt korábban valaha is elképzelték.

Büntethető vállalatok az EU-ban 

A ma hatályos magyar büntetőtörvénykönyv szerint bűncselekményt csak természetes személy követhet el. Uniós csatlakozásunkat követően azonban hatályba lép majd az a 2001 végén elfogadott törvény, amely nálunk is bevezeti a jogi személy büntethetőségét, s ami – az unió ajánlása szerint – eszköz lehet a bűnszervezetek felszámolására. Megfelelő háttér nélkül azonban vétleneket is „büntethet”.

Outsourcing: ha mások jobban megoldják 

Két, egyenként is erőpróbáló feladat vár megoldásra a cégek számára, hogy helyt tudjanak állni a piaci versenyben: növelniük kell a működés hatékonyságát, és ezzel párhuzamosan csökkenteniük a költségeket. A világ számos országában, és most már hazánkban is, egyre kedveltebb és elterjedtebb megoldás erre a tevékenységek kihelyezése. Ami ráadásul a kis- és közepes vállalatoknak is elérhető.

Eredményes évet zárt az MKB 

A 2002-es év üzleti és pénzügyi adatai alapján a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. piaci pozícióit megszilárdította, illetve tovább erősítette. Bővültek az ügyfelek hitelállományai, miközben a portfolió továbbra is jó minőségű. A bank bruttó működési eredménye meghaladta az előző évi szintet.

Tőkeexportőrökké válhatunk a jövőben 

Manapság rengeteg szó esik Magyarország tőkevonzó képességéről, és kevesebb a hazai vállalatok tőkeexport lehetőségeiről. Talán sokan úgy vélik: korai még erről beszélni. A Joint Venture Szövetség (JVSZ) azonban máshogyan gondolja. Szerintük már most meg kell tenni az első lépéseket ahhoz, hogy ezen a téren jelentős versenyelőnyre tehessünk szert.

Menni, vagy nem menni? 

2002 végén szinte hetente jelent meg egy-egy hír a napilapokban arról, hogy valamelyik multinacionális nagyvállalat a kivonulást tervezi, vagy már csomagol. Bezárt az IBM székesfehérvári gyára, Kínába vitte gyártórészlegét a Kenwood, távozással fenyegetett a Flextronics. Ugyanekkor veszprémi gyárában a Continental Teves újabb autóalkatrészek gyártását kezdte meg, idetelepült az ExxonMobil regionális központja, és a Hewlett-Packard is érdeklődött magyarországi befektetési lehetőségekről.

Elvesztegetett munkaidő Magyarországon 

A magyar vállalatok esetében a munkaidő közel fele, 45%-a elvesztegetett idő, azaz kidobott pénz – derül ki Czipin & Proudfoot Consulting által készített termelékenységi tanulmányból. Jóllehet a tavalyi adatokhoz képest ez 2%-os javulást jelent, mégis a termelékenység növekedését gátló probléma-struktúra konzerválódásának veszélye rajzolódik ki. Ráadásul a hazai vállalatvezetők termelékenység növekedésre vonatkozó várakozásai drasztikusan, több mint 50%-kal estek vissza 2000-ről 2002-re, valamint a termelékenység növekedésre számító vezetők aránya is jelentős mértékben, 69-ről 54%-ra csökkent ugyanebben az időszakban.

Reklámok a jövőből 

Ami ma még szemléletváltás kérdése, holnap már a túlélés eszköze lesz – érvelnek az on-line reklámokat alkalmazó szakemberek. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy a marketingeszköztár átalakulása lassú folyamatként vagy robbanásszerűen megy-e végbe. Egy biztos: a mai tízéveseknek, ha felnőnek, már nem lehet ugyanolyan módon eladni a mosóport, mint szüleiknek.

Ha nem fizet a vevő 

Gazdasági-kulturális „elmaradottságunk” egyik jele a még mindig nem megfelelő fizetési morál. Igaz, egyes vélemények szerint van olyan terület – például a közterhek megfizetése –, ahol már javult a korábbiakhoz képest. Abban viszont szinte mindenki egyetért, hogy a vállalkozások egymás közötti fizetési fegyelme rossz. Mi ennek az oka, és hogyan lehet védekezni ellene?

Bonyolult szabályok, nagy költségek 

Megszerezni egyszerű, fenntartani nehéz, elszámolni bonyolult. Mi az? A cégautó. A címben feltett kérdésre nem könnyű tehát választ adni, de néhány itt bemutatott szempont segítheti a döntést. Gyorsan nő a cégautók száma Magyarországon – állítja Borók János, a közel 5600 autóval rendelkező flottakezelő LeasePlan Hungária Rt. operációs igazgatója. Becslése szerint ma 200–250 ezer cégautó fut az utakon, és ahogyan gyarapszik a kereskedelmi munkatársak, üzletkötők, orvoslátogatók száma, úgy nőnek a flották is. A kisebb cégeknél is kedvelt juttatás a kulcsemberek számára a céges gépkocsi használata, s majdan hatalmas piaci potenciált jelent a forgalmazók számára az elöregedett IFA-val dolgozó fuvarozók járműveinek lecserélése.

A lágy erő: a szoftver 

A szoftver a számítógép agya. Az egyes szoftverek egymással kommunikálva, tudásukat összeadva hallatlan minőségeket produkálhatnak. Úgy mondják, a tudás alapú társadalmak korában élünk. Ebben a világban a tudás a legkelendőbb termék. Ha az egy ember agyában levő összes tudást beletápláljuk a számítógépébe, az elszigetelten működő gép csak működtetője által, annak kiszolgáltatva tudja tartalmát produkálni.

A kék gallérosok és a „tudók” 

A munkaerőpiacon is eljött a minőségi cserék ideje, mutatják a fejvadász cégek tapasztalatai. De hogy az új gazdaságban tevékenykedő vállalatoknak kire is van valójában szükségük, milyen képességű embereket tudnak a megváltozott körülmények között leginkább kihasználni, azt még mindkét oldalon – munkáltató és munkavállaló – csak sejtik.

Ismét a gyárbezárásokról 

Nemrégiben írtunk a multinacionális vállalatok hazai helyzetéről Gyárbezárások: világtrend, vagy hazai jelenség címmel. Az íráshoz több hozzászólás is érkezett, a vélemények a kérdésben megoszlanak. Ez késztetett minket arra, hogy a témával továbbra is foglalkozzunk.

Gyárbezárások: világtrend, vagy hazai jelenség? 

Az elhúzódó világgazdasági recesszió hatására elemzők már korábban is jelezték, hogy elképzelhető, hogy a nálunk letelepedett multik visszafogják beruházásaikat, termelési kapacitásaik növelését, sőt esetleg visszavonulót fújnak. Egy másik szcenárió szerint viszont a leépítések jobbára a még mindig drágább munkaerejű nyugat-európai piacokon várhatóak, és ebből akár még profitálhat is Magyarország.

Azért a politika az úr 

A Piac és Profit októberi számában megjelent Parádézó önkormányzatok című írásunkban azt latolgattuk, hogy vajon mitől lesz sikeres az egyik polgármester, és bukik meg a másik, vagy mitől fejlődik az egyik település, és mitől stagnál a másik. Vajon a háttérben politika, személyiségi tényezők, vagy csupán a szerencse áll. A cikkből sok minden kiderült, ám végkövetkeztetést nem vontunk le; talán óvatosságból, hiszen a felvetett kérdésekre a végső válasz október 20-án született meg. Most azonban pótoljuk.

Interaktív tévé, máshogyan 

A szeptemberi Piac és Profit egyik írásában azt állítottuk, hogy a háztartások multimédiás bekebelezése még mindig csak technológiai lehetőség, és nem tömegáru. Akkor és ott igazunk volt, ám az élet úgy tűnik meghazudtolt minket: mégis beindult az oly régóta emlegetett interaktív tévézés. Igaz nem úgy, és nem onnan, ahogyan azt a szakemberek elképzelték. Az áttörést meglepő módon a mobiltelefonok és a valóság-show-k hozták meg.

Parkolj és telefonálj 

Nem kell többet aprópénz után kutatni, izgulni a lejárt parkolóóra miatt, vagy az amúgy is szűkös időnkben a fizetőhely és a gépkocsink között szaladgálni. Ehelyett elég egy hívást kezdeményezni a mobiltelefonunkról, és az óra ketyeg. Igaz, ma még csak a IX. és XIII. kerületekben, valamint a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő egyes főutakon él a rendszer, de reméljük hamarosan egész Budapesten, sőt, még a vidéki nagyvárosokba is bevezetik.

Bekábelezett háztartások 

Két évvel ezelőtt kábelboomról számoltunk be, most pedig a folyamat végéről, illetve pangásról beszélhetünk. Azért a piacvezető szolgáltatók nem panaszkodnak, várnak, és közben nem feltétlenül a szolgáltatásaikat bővítik, sokkal inkább az ügyfélszolgálatot, a számlázási rendszerek minőségét javítják. A háztartások multimédiás bekebelezése pedig még mindig csak technológiai lehetőség, és nem valóság.

Lakáshitel: változó feltételek 

A kedvezményes lakáskölcsönök felfutása megtorpant, bankok visszavonulót fújtak. Óvatosságuk okairól olvashatnak cikkünkben...

Drágul a személyszállító kisteherautó? 

Rémhírként terjed az autóimportőrök körében, hogy a Pénzügyminisztérium 2003. január elsejétől az 5-6 személy szállítására alkalmas kishaszonjárműveket személyautóként vámkezelteti. Vagyis a korábbi rendeletekkel ellentétben azokat áfa és fogyasztási adó fogja terhelni. Ez nem jelent mást, mint 35-45 , de esetenként akár 50-60 %-os áremelkedést. Ez az intézkedés biztosan nem fogja felgyorsítani az erősen elöregedett haszongépjárműparkunk cseréjét.

Antikapitalista gazdaságpolitika helyett kiszámítható környezet 

Ezt ígérte Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter azon a sajtótájékoztatón, ahol a kormány gazdasági és kereskedelemfejlesztési célkitűzéseit ismertette. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarában (MKIK) tartott beszámolón a miniszter az elkövetkező 500 napról, vagyis 2004 január 1-ig tartó időszak célkitűzéseiről beszélt.

Könyv az EU-ról kis- és középvállalkozóknak 

Megjelent a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) legújabb kiadványa. A Gyakorlati tudnivalók az Európai Unióról című kézikönyv könyv célja, hogy a hazai kis- és középvállalkozásokat közérthető, hasznos információkkal lássa el. A 15 ezer példányszámban megjelent kézikönyv, és az EU legfontosabb kifejezéseit magyarázó füzet az érdekvédelmi szervezeteken keresztül ingyenesen jut el a vállalkozókhoz.

Az ingyennet ára 

Az internetboom időszakában a világ azt hitte, hogy az ingyenes szolgáltatóké a jövő. Azután mégsem lett így. 2000 végére már sorra jelentették be megszűnésüket ezek a cégek. A hazai piacon két szolgáltató, a Kiwwi és a Freestart próbált szerencsét, szintén nem sok sikerrel. Az utóbbi azonban az EuroWeb Rt. jóvoltából tovább működik.

Vállalkozás az unióban 

A sevillai csúcs után – úgy tűnik – felgyorsulnak az események: az unió még az ősszel, rendkívüli EU-csúcson bejelenti, hogy mely tagjelöltekkel szándékozik befejezni a csatlakozási tárgyalásokat a decemberi, koppenhágai találkozóig. Így talán reális, hogy már 2004 tavaszán bekövetkezik az első tíz tagjelölt, köztük Magyarország csatlakozása.

Az ingyennet ára 

Az internetboom időszakában a világ azt hitte, hogy az ingyenes szolgáltatóké a jövő. Azután mégsem lett így. 2000 végére már sorra jelentették be megszűnésüket ezek a cégek. A hazai piacon két szolgáltató, a Kiwwi és a Freestart próbált szerencsét, szintén nem sok sikerrel. Az utóbbi azonban az EuroWeb Rt. jóvoltából tovább működik.

Márkásodó bankok 

A bankszámla nem becsomagolható, nem rakható a kirakatba, mégis, az egyes bankok nevei a fejlett gazdaságokban ugyanolyan „márkásan” csengenek, mint egy divatos sportcipőé vagy üdítőitalé.

Óvatosan bizakodó vállalatok (kamarai felmérés) 

Javul a vállalatok üzleti helyzete 2001 októberhez képest – derül ki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) most elvégzett konjunktúra tesztjéből. A konjunktúra index az őszi igen alacsony 8,9 pontos szintről 14,3 pontra emelkedett. Ez a második legjobb eredmény az eddig kilenc alkalommal elvégzett konjunktúra – felmérésből. A számokat azonban óvatosan kell kezelni, még akkor is, ha a válaszok egyöntetűen növekedési várakozásokat tükröznek – hangsúlyozzák az MKIK szakértői.

Egy nehéz év után 

A világgazdaság kereke most még lassan forog, s ez természetesen hatással volt és van az osztrák gazdaságra is, amely nem függetlenítheti magát a globális hatásoktól.

Medgyessy Péter várja a kamara javaslatait 

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara soron következő küldöttgyűlésén Parragh László az MKIK elnöke hangsúlyozta, fontosnak tartja, hogy a kamara és a mindenkori kormányzat együttműködjenek egymással. A küldöttgyűlésen jelen volt Medgyessy Péter miniszterelnök-jelölt, aki a múlt héten immár másodszor fogadta el a kamara meghívását.

Precedens nélkül 

Azzal az április elsejével hatályos törvénnyel – és a hozzá kapcsolódó kormányrendelettel –, amelyet a most lezárult négyéves törvényhozási ciklus utolsó napján fogadott el a magyar országgyűlés, az Európai Unió versenyjogának egy része beépül a magyar jogrendbe.

A K&H Bank 2001-es eredményei 

A Kereskedelmi és Hitelbank rendszeresen a magyar és a nemzetközi számviteli szabályok szerint is közzéteszi eredményeit. A bank ezzel is biztosítani szeretné, hogy működése transzparens, átlátható legyen a külvilág számára. A bank hagyományosan a nemzetközi számviteli szabályok szerinti számokat tartja mérvadónak teljesítménye bemutatásakor, bár az is igaz, hogy az utóbbi években a magyar szabályok fokozatosan közelednek a nemzetközi előírásokhoz. A megmaradó különbségek azonban jelentős számszaki eltéréseket okoznak, derül ki a K&H 2001-es konszolidált mérleg-, és eredménykimutatásából.

Újabb MKB kötvény 

A folyamatos kibocsátású, különböző futamidejű MKB Európa kötvénysorozatok után a Magyar Külkereskedelmi Bank idén új kötvénnyel jelent meg a belföldi tőkepiacon. A 2002 februárjában forgalomba hozott változó kamatozású kötvénysorozat 5 éves lejáratra, 3 hónapos BUBOR-hoz kötött (BUBOR + 0,15 százalék) kamattal kapható. A 10.000 forintos alapcímletű, névre szóló kötvények korszerű dematerializált értékpapírként kerültek értékesítésre. Univerzális bankként a nyilvános kibocsátáshoz kapcsolódó forgalmazói feladatokat is az MKB látta el.

A mobilélmény 

A mobiltelefon minden idők legsikeresebb kommunikációs eszköze, és mind a telefonhoz, mind a számítógéphez képest újat jelent. Kicsi, hordozható, közben működik, és akár folyamatos kapcsolattartást is lehetővé tesz, használata pedig csupán néhány funkcióra korlátozódik. Ez a „néhány funkció” azonban mind a szolgáltatónak, mind a felhasználónak egyre nagyobb mozgásteret enged.

Kényszerek 

Az elmúlt tizenkét évben a kormányzati ciklusok zárását minden esetben a költségvetés költekezése jellemezte.

eQ, a minőség ismérve 

2002. április 5-től működik a www.e-bizalom.hu internetes oldal, ahol a vásárló olyan webáruházakba linkelhet, amelyek magukénak vallják az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) e szakcsoportja és a Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) ajánlását. A Kiváló Internet Áruház cím egy garancia, hogy az ott vásárló fogyasztó nem fog csalódni az internetes ügyfélkezelés minőségében.

Indul a Széchenyi–kártya program 

A már régóta tervezett vállalkozói hitelkártyaprogram a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), valamint a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) kezdeményezésére várhatóan 2002 nyarán elindul. Az új hitel a legkisebbek számára is lehetővé teszi, hogy gyorsan és rugalmas módon jussanak az átmeneti likviditási problémáik kiküszöbölését segítő forráshoz. A 2001. novemberben született megállapodás alapján a kormány a programot a Széchenyi-terv keretében támogatja.

Az IBM a magyar outsourcing piacon 

Egy cég számára IT területének kihelyezése (outsourcing) 15 százalék körüli költségmegtakarítást ígér. Ennél azonban sokkal fontosabb az a technológiai és innovációs nyereség, amelyet a feladat szakértőcégre való bízása eredményez. 2001. szeptember 11. után pedig az IT szolgáltatások és adatkezelések biztonsága vált elsődleges szemponttá – hangsúlyozta Richard Brodkorb, az IBM Strategic Outsourcing divíziójának regionális alelnöke a mai sajtótájékoztatón.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére
Kiemelkedő évet zárt 2023-ban a BioTechUSA-cégcsoport

Kiemelkedő évet zárt 2023-ban a BioTechUSA-cégcsoport 

Magasabb fokozatba kapcsolt 2023-ban a tisztán magyar tulajdonban lévő cégcsoport.
Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Professzionális online sales és marketing vezetőt keresünk!

Részletek

Privátbankár
Mfor
Piac és Profit

Munkatársakat keresünk!

Online lapcsaládunk bővítéséhez újságírókat, szerkesztőket keresünk.

Részletek

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben

Mindig az ember a leggyengébb láncszem a kibervédelemben 

Kétféle ember, és kétféle cég van: akit már meghekkeltek, és akit meg fognak.

Költségkímélés

A szomszédtól félünk legjobban Budapesten

A szomszédtól félünk legjobban Budapesten  

Márciusban felbolydult a lakásbiztosítási piac, először válthattunk lakásbiztosítást évfordulótól függetlenül.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo