Bátrabban jönnek a franciák

A francia–magyar gazdasági kapcsolatok a rendszerváltás kezdete óta szorosak, s Franciaország befektetőként a harmadik, mint kereskedelmi partnerünk a negyedik helyen áll a rangsorban.

Eddig elsősorban a nagy cégek jelentek meg hazánkban. Vajon az uniós csatlakozással változik-e a kép, mutatkozik-e érdeklődés Magyarország iránt a francia kis- és középvállalkozások részéről? Többek között erről is kérdeztük Philippe Baudry gazdasági és kereskedelmi tanácsost.

– Várható-e a kisebb francia vállalkozások megjelenése a hazai piacon?

– Az EU-csatlakozás biztos, hogy bátrabbá teszi a francia kis- és középvállalati szektor szereplőit, hiszen jogilag is garantált, hogy az üzlet itt ugyanúgy zajlik, mint a nyugat-európai országokban. Néhány szektorban már kirajzolódtak ennek jelei. Úgy vélem, elsősorban az autógyártásban és az alumíniumiparban lesznek új szereplők. Az idetelepülő francia alkatrészgyártók nemcsak a Suzukinak és az Audinak tudnak beszállítani, hanem a viszonylag közel lévő szlovák és lengyelországi autógyárakba is. A termelési és logisztikai költségek ebben az ágazatban az átlagosnál jóval érzékenyebbek, és ebben Magyarország nagyon versenyképes lehet.

– Létezik-e ön szerint olyan terület Franciaországban, ahol a magyar vállalkozók érhetnének el sikereket?

– Azt gondolom, hogy igen, még akkor is, ha egyelőre nagyon kevés magyar vállalkozó próbálkozott. Pedig lehetőség lenne, különösen az összeszerelés és az építőipar területén. A másik lehetőség az alvállalkozói és beszállítói kapcsolatok kiépítése: például a francia vállalat technológiát ad el a magyar cégnek, és az itteni alacsonyabb előállítási költséggel gyártott terméket ebben a régióban a magyar partner fogja forgalmazni. Van egy budapesti szervezet, az INFH – Iniciatives France–Hongrie, a Francia–Magyar Kezdeményezés –, amely kifejezetten arra szakosodott, hogy a két ország kkv-szektorának együttműködésében segítsen: egyrészt szemináriumokat szervez, másrészt lehetővé teszi a döntéshozók számára, hogy bepillantást nyerjenek a francia kormány kkv-politikájába. Június elején például egy MSZP-s és egy fideszes politikus utazott ez ügyben Párizsba.

– Közismert, hogy a hazai kkv-k közül jó néhányan nehezen tudnak megfelelni az unió támasztotta követelményeknek. A francia tapasztalatok szerint mi a megoldás, hogy ez a könnyen sebezhető réteg megerősödjék, és képes legyen sikeresen működni az új körülmények között is?

– A kulcs a szervezettség és a szakmai szervezetek léte. Franciaországban például maguk a szektor szereplői hoztak létre számos ilyen nonprofit alapon működő szervezetet. Ezek lényege, hogy segítsék az információáramlást a különböző állami és közösségi támogatásokról, pályázati lehetőségekről, valamint hogy erőteljes lobbitevékenységet tudjanak kifejteni. Hasonló módon szerveződtek értékesítési szövetségek is, hogy a kisebbek erősebben tudjanak fellépni a nagyvállalatokkal szemben. Egy biztos: gyorsnak és naprakésznek kell lenniük a szektor szereplőinek. És még valami: a támogatások önmagukban nem segítenek. Szervezettség és hosszú távú stratégia nélkül a kapott pénz kevés a túléléshez. Van egy érdekes gyakorlat Franciaországban, amely talán jól hasznosítható lenne Magyarországon is, ez pedig az ipari övezetek kialakulása. A bútorral foglalkozó cégek például Észak-Franciaországba települtek. Ebben a régióban minden megtalálható, ami egy ágyhoz vagy szekrényhez kell. Az egymáshoz való közelség pedig lehetővé tette, hogy a kisvállalkozások egy-egy alkatrész gyártására szakosodjanak, és ott a lehető legmagasabb minőséget produkálják. Ez lényegesen kisebb tőkeerőt igényel, mint egy komplett termék gyártása, és így a minőségre is nagyobb hangsúlyt lehet fektetni. Az erőteljes specializáció pedig gyorsabb alkalmazkodást tesz lehetővé a kereslet változásához is. A rendszerhez alkalmazkodott az oktatás is: egy-egy régióba az adott szakmához illeszkedő képzés települt.

Összeállításunk a francia-magyar kapcsolatokról a Piac és Profit 2004. júniusi számában!

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo