Bátrabban jönnek a franciák

A francia–magyar gazdasági kapcsolatok a rendszerváltás kezdete óta szorosak, s Franciaország befektetőként a harmadik, mint kereskedelmi partnerünk a negyedik helyen áll a rangsorban.

Eddig elsősorban a nagy cégek jelentek meg hazánkban. Vajon az uniós csatlakozással változik-e a kép, mutatkozik-e érdeklődés Magyarország iránt a francia kis- és középvállalkozások részéről? Többek között erről is kérdeztük Philippe Baudry gazdasági és kereskedelmi tanácsost.

– Várható-e a kisebb francia vállalkozások megjelenése a hazai piacon?

– Az EU-csatlakozás biztos, hogy bátrabbá teszi a francia kis- és középvállalati szektor szereplőit, hiszen jogilag is garantált, hogy az üzlet itt ugyanúgy zajlik, mint a nyugat-európai országokban. Néhány szektorban már kirajzolódtak ennek jelei. Úgy vélem, elsősorban az autógyártásban és az alumíniumiparban lesznek új szereplők. Az idetelepülő francia alkatrészgyártók nemcsak a Suzukinak és az Audinak tudnak beszállítani, hanem a viszonylag közel lévő szlovák és lengyelországi autógyárakba is. A termelési és logisztikai költségek ebben az ágazatban az átlagosnál jóval érzékenyebbek, és ebben Magyarország nagyon versenyképes lehet.

– Létezik-e ön szerint olyan terület Franciaországban, ahol a magyar vállalkozók érhetnének el sikereket?

– Azt gondolom, hogy igen, még akkor is, ha egyelőre nagyon kevés magyar vállalkozó próbálkozott. Pedig lehetőség lenne, különösen az összeszerelés és az építőipar területén. A másik lehetőség az alvállalkozói és beszállítói kapcsolatok kiépítése: például a francia vállalat technológiát ad el a magyar cégnek, és az itteni alacsonyabb előállítási költséggel gyártott terméket ebben a régióban a magyar partner fogja forgalmazni. Van egy budapesti szervezet, az INFH – Iniciatives France–Hongrie, a Francia–Magyar Kezdeményezés –, amely kifejezetten arra szakosodott, hogy a két ország kkv-szektorának együttműködésében segítsen: egyrészt szemináriumokat szervez, másrészt lehetővé teszi a döntéshozók számára, hogy bepillantást nyerjenek a francia kormány kkv-politikájába. Június elején például egy MSZP-s és egy fideszes politikus utazott ez ügyben Párizsba.

– Közismert, hogy a hazai kkv-k közül jó néhányan nehezen tudnak megfelelni az unió támasztotta követelményeknek. A francia tapasztalatok szerint mi a megoldás, hogy ez a könnyen sebezhető réteg megerősödjék, és képes legyen sikeresen működni az új körülmények között is?

– A kulcs a szervezettség és a szakmai szervezetek léte. Franciaországban például maguk a szektor szereplői hoztak létre számos ilyen nonprofit alapon működő szervezetet. Ezek lényege, hogy segítsék az információáramlást a különböző állami és közösségi támogatásokról, pályázati lehetőségekről, valamint hogy erőteljes lobbitevékenységet tudjanak kifejteni. Hasonló módon szerveződtek értékesítési szövetségek is, hogy a kisebbek erősebben tudjanak fellépni a nagyvállalatokkal szemben. Egy biztos: gyorsnak és naprakésznek kell lenniük a szektor szereplőinek. És még valami: a támogatások önmagukban nem segítenek. Szervezettség és hosszú távú stratégia nélkül a kapott pénz kevés a túléléshez. Van egy érdekes gyakorlat Franciaországban, amely talán jól hasznosítható lenne Magyarországon is, ez pedig az ipari övezetek kialakulása. A bútorral foglalkozó cégek például Észak-Franciaországba települtek. Ebben a régióban minden megtalálható, ami egy ágyhoz vagy szekrényhez kell. Az egymáshoz való közelség pedig lehetővé tette, hogy a kisvállalkozások egy-egy alkatrész gyártására szakosodjanak, és ott a lehető legmagasabb minőséget produkálják. Ez lényegesen kisebb tőkeerőt igényel, mint egy komplett termék gyártása, és így a minőségre is nagyobb hangsúlyt lehet fektetni. Az erőteljes specializáció pedig gyorsabb alkalmazkodást tesz lehetővé a kereslet változásához is. A rendszerhez alkalmazkodott az oktatás is: egy-egy régióba az adott szakmához illeszkedő képzés települt.

Összeállításunk a francia-magyar kapcsolatokról a Piac és Profit 2004. júniusi számában!

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo