Reklámok a jövőből

Ami ma még szemléletváltás kérdése, holnap már a túlélés eszköze lesz – érvelnek az on-line reklámokat alkalmazó szakemberek. Azt azonban nehéz megjósolni, hogy a marketingeszköztár átalakulása lassú folyamatként vagy robbanásszerűen megy-e végbe. Egy biztos: a mai tízéveseknek, ha felnőnek, már nem lehet ugyanolyan módon eladni a mosóport, mint szüleiknek.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A férfi belép az üzletbe. Az eladó név szerint üdvözli, és rögtön, az általános “miben segíthetek?” kérdés nélkül is tudja, hogy mit ajánljon neki, mivel ismeri korábbi vásárlásait – a bejáratnál lévő retinavizsgálónak köszönhetően. A következő kép: száguldó metrókocsi, a falon kifejezetten az ott álló férfinak szóló reklámok futnak. Mert a hirdető is használja a retinaanalízist, így – mivel azonosítja az illetőt – tudja, hogy mi érdekli őt. A képeket a Különvélemény című filmből vettük. Jóllehet futurisztikusak, sőt az adatok ilyen mély ismerete s a fogyasztó ilyen fokú kiszolgáltatottsága már félelmetes, a jövő marketingje ebbe az irányba halad: a lojalitás és a személyre szabás lesz a két kulcstényező. Vagy már ma is az.

Az emberek többsége telítődött a reklámokkal. A “zajszint” már olyan magas, hogy más hullámhosszt kell használni: csak nagyon kifinomult tömegkommunikációs technológiákkal lehet hatékony reklámot készíteni. Az új marketing intuitív és személyre szabott. Pont, mint az új gazdaság bármely egyéb szolgáltatása. Sőt, maga a reklám is szolgáltatássá válik, és én, a fogyasztó eldönthetem, hogy kérem, vagy nem. Az interaktív marketing csatornái pedig az internet, a mobiltelefon és a televízió. Csak éppen máshogy, mint ma.

Ha akarom, van, ha akarom, nincs

Reklámokkal teli világunkban az új marketing motivációja a kétirányúság. Miközben korábban a tömegességen volt a hangsúly akár a cégek marketingkiadásaiban legnagyobb súllyal szereplő televízió, akár óriásplakátkampányok esetében, most a választás lehetősége kerül előtérbe. Ha akarom, van, ha akarom, nincs.

Lehet, hogy a közönséghez célzottan eljuttatott információ többe kerül, de – helyes stratégia esetén – hatékonyabb, mint nagy tömeget elérni vele. Ráadásul, ha a felhasználónak utána kell nyúlnia az információért – mint az internet esetében –, a siker szinte garantált. Nemzetközi tapasztalatok szerint a mobilreklámot jobban elfogadják a fogyasztók, mint a hagyományos reklámokat, ami nem csupán az újdonság erejének köszönhető, hanem e hirdetési típus egyedi előnyeinek, mint például a testre szabhatóság és az interaktivitás. Arról és olyan formában kapok hírt, amit előzőleg már valahol megjelöltem. Az ügyféltől is aktív részvételt igénylő marketingmódszer meghatározó eleme a lojalitás, ami egyre hangsúlyosabbá válik az új gazdaság élesedő versenypiacán.

Persze ezzel nincs vége a spamek, a kéretlen reklámüzenetek özönének. Ám az ilyen SMS- vagy e-mail-hirdetések hatásfoka ha lehet, még alacsonyabb, mint a postaládába dobott reklámújságoké vagy szórólapoké, ráadásul Magyarországon még a reklámtörvény is tiltja ezt. Ugyanakkor például Angliában egy étteremet bizonyos távolságra megközelítve egyáltalán nem ritka jelenség, hogy mobiltelefonunkra automatikusan érkezik egy SMS, amely felhívja a figyelmet arra a lehetőségre, hogy itt és most csillapíthatjuk éhségünket.

Drágább, de hatékonyabb

Az új viszont általában drágább, mint a régi. Ez itt és most is igaz (persze nem a spamekre gondolva). A postaládákba dobált szórólap költsége például töredéke a célzott közönséghez eljuttatott CD-ROM-énak. A Renault a Laguna bevezetéséhez mégis ezt a direkt marketing (DM) eszközt választotta, és nem bánta meg.

A hagyományos reklámlevelet általában 5–10 százalékos reagálás jellemzi, míg ebben az esetben a 25 ezer felhasználó 30 százaléka küldte vissza a moziszerű, multimédiás tartalmú lemezen található bont. Az autógyártó célja az volt, hogy minél többen jöjjenek el a tesztvezetésre. Ráadásul a lemez legtöbbször a fiókokba és nem a szemetesládába kerül, vagyis akár hónapok múlva is életre kelhet az azon közvetített üzenet, építve a vásárló lojalitására.

A Zalakerámia Rt. két évvel ezelőtt készítette el az első tervező CD-t, és most már a második kiadás kerül a belsőépítészekhez, tervezőkhöz, kivitelezőkhöz. A felhasználó a számítógépes tervezőprogram segítségével megtervezheti konyháját, fürdőszobáját, és egy klikkeléssel kipróbálhatja, hogy vajon a vállalat termékei közül melyik tetszik neki jobban. Ebben az esetben a célcsoport nem közvetlenül a fogyasztó volt, hanem egy közbülső, közvetítő közeg.

Éllovas és követők

A hazai gyakorlatban azonban még olyan alacsony az új eszköz elterjedtsége, hogy statisztikai módszerrel lehetetlen mérni; a statisztikai hibahatárom belül van az eredmény, indokolják a kutatócégek, hogy ezt a területet miért nem vizsgálta senki, sem a fogyasztók, sem a reklámköltések szempontjából. Sőt, még az interaktív marketing szakemberei sem mindenkinek ajánlják ezt a csatornát, miközben hangsúlyozzák: aki holnap nem ezt használja, az lemarad. Ma még azonban, a törekvések ellenére is, Magyarországon csak egy szűk réteg használ számítógépet, tart lépést a technológiai újdonságokkal. És ami a Renault-nál működött, szinte biztos, hogy a mosóporgyártó cégeknél csupán pénzkidobás lenne.

Azért a fogyasztási cikkek területén is van kivétel. Az elsősorban a fiatalokat megcélzó Coca-Cola esetében például a vállalati marketingstratégia szerves részét alkotják az új marketing elemek, kiemelten az SMS-ek és az internet, illetve a kettő együtt.

Az általános kép azt mutatja, hogy egy-egy iparágban van egy preaktív szereplő, és sok-sok követője. A Coca-Cola például előbb nyitott errefelé, mint a Pepsi, vagy említhetnénk az OTP-t, amely a bankok közül talán a legerősebben él ezekkel az eszközökkel. Az interaktív marketing részesedése a teljes vállalati marketingstratégiában ugyanis elsősorban annak a függvénye, hogy a megfelelő pozícióban lévő személy mennyire ismeri, mennyire rugalmas.

A tudatosság három szintje

Akik mernek, azok – ahogyan a szakma nevezi őket – az interaktív tudatosok. Leginkább a 25–30 éves marketingszakemberek között lehet ilyet találni, illetve sok multinacionális nagyvállalatra az anyacég “kényszeríti” a szemléletet. A vállalatok másik csoportjának ugyan van internetes oldala, ám ez jobbára csak egyszerű információs site. Az alkalmazott marketingeszközök között még nem szerepel sem az internet, sem más interaktív elem, sőt a weboldalon gyakran még az éppen aktuális akciók sem jelennek meg. A maradék pedig egyáltalán nem mutat érdeklődést az ilyen lehetőségek iránt.

Ami talán meglepő: nem az IT-vállalatok költik a legtöbbet on-line marketingre. Igaz, két éve még ők voltak a legnyitottabbak az interaktív elemekre, ám azóta átrendeződött a piac. Olyannyira, hogy akkor még a hazai vállalati szféra tagjai között nem volt interaktív tudatossággal rendelkező, ma pedig – igaz, nehéz számszerűsíteni – a cégek 1–5 százaléka már figyelembe veszi döntéseinél az interaktív elemeket is.

A technológia valójában már most is sokkal többre képes, mint amit ebből kihasználnak a marketingszakemberek. Az áttörésnek azonban a felhasználói oldalon kell megtörténnie. Majd ha a palmtopok és mobiltelefonok összeolvadnak, lesz gátszakadás – állítják a szakemberek. Az új formák fokozott elterjedéséhez a kritikus felhasználói tömegnek, az igénynek kell nőnie. Ez a jelenség az SMS terén már elindult, és a telekommunikáció árának csökkenésével várhatóan továbbgyűrűzik.

Ne feledjük, előbb-utóbb az interaktív televíziózás is betör a háztartásokba, sőt az elektronikus fizetés (micropayment: e-pénztárca, virtuális kártya, csipkártya, stb.) elől is eltűnnek a ma még ott tornyosuló akadályok. A jelenséghez pedig a reklámoknak, reklámozóknak is alkalmazkodniuk kell. Elég arra gondolni, hogy a fizetős tévécsatornákon (lásd HBO) nincs reklám. A fogyasztó megveszi a lehetőségét, hogy ne kelljen hirdetést néznie.

Európában még nem, de Japánban az információigény és a technológiai lehetőségek összhangba kerültek, és ehhez a lökést a telekommunikáció olcsóbbá válása adta meg. Ha már az öreg kontinensen is megszűnik majd az internetezés és a tévézés ára közötti különbség, a mai marketingrendszer összeomlik – vetítik előre egyesek. A hagyományos elemek értékvesztését persze lehet hátráltatni, de a már zajló folyamatot megállítani nem.


Megjelent a Piac & Profit üzleti magazin 2002. novemberi számában.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo