A K&H Bank 2001-es eredményei

A Kereskedelmi és Hitelbank rendszeresen a magyar és a nemzetközi számviteli szabályok szerint is közzéteszi eredményeit. A bank ezzel is biztosítani szeretné, hogy működése transzparens, átlátható legyen a külvilág számára. A bank hagyományosan a nemzetközi számviteli szabályok szerinti számokat tartja mérvadónak teljesítménye bemutatásakor, bár az is igaz, hogy az utóbbi években a magyar szabályok fokozatosan közelednek a nemzetközi előírásokhoz. A megmaradó különbségek azonban jelentős számszaki eltéréseket okoznak, derül ki a K&H 2001-es konszolidált mérleg-, és eredménykimutatásából.

A 2001-es hazai és nemzetközi szabályok szerint készített eredménykimutatás mégis jelentősen eltér egymástól. Míg a magyar számviteli szabályok alapján a bank –3,6 milliárd forintos negatív eredménnyel zárta az évet, ugyanez a nemzetközi standardok szerint 3,8 milliárd forint pluszt mutatott. A kétféle módszer alapján kapott konszolidált mérleg szerinti különbség 7,4 milliárd forint volt.
Az eltérés okai közül a legjelentősebb az ABN Amro Magyar Bank beolvadásával keletkező, a nemzetközi számviteli szabályok szerint bevételként elszámolt 6,4 Mrd Ft-nyi goodwill hatása. Ez a magyar szabályok szerint nem merül fel.
További jelentős, 1,4 milliárd forintos különbséget okoz, hogy a nemzetközi szabályok szerint csaknem minden eszközt, így az értékpapírokat, derivatívákat is a piaci értékükön kell nyilvántartani, míg a magyar szabályok szerint a határidős műveletek eredménye csak a realizáláskor mutatható ki.
Ezenkívül rendszeresen felmerülő különbség az általános kockázati céltartalék eltérő számítási módja, valamint a csak a nemzetközi számviteli kimutatásokban szereplő halasztott adó.

Javuló eredmény
A nemzetközi számviteli szabályok alapján készített beszámoló szerint a bank mérleg szerinti eredménye 2000-ben 2,5 milliárd forint volt, több mint egymilliárddal elmaradva a pénzintézet 2001 évi teljesítményétől.
2001-ben a bank eszközoldalon csaknem megduplázta az ügyfeleknek nyújtott hitelállományát, és a megelőző évinél mintegy két és félszeresére nőtt a bank kereskedelmi és befektetési célokra kibocsátott értékpapír állománya. Forrás oldalon is hasonlóan dinamikus növekedés volt tapasztalható elsősorban a betétek és letéti jegyek állománybővülése, valamint az egyéb forrásállomány jelentős mértékű növekedésének köszönhetően. 2000 és 2001 között a bank több mint kétszeresére növelte saját tőke állományát.
Bár az üzemi kiadások is közel megduplázódtak, és a bank -163 millió forintról –2,7 milliárdra növelte a hitelek és kötelezettségvállalások esetleges veszteségére képzett céltartalékok összegét, ezt a kamat-, és az ennél dinamikusabban növő jutalék- és díjbevételek, valamint a több mint hatmilliárd forintos rendkívüli nyereség kompenzálni tudták.

Az egyesülés költségei
A Kereskedelmi és Hitelbank magyar számviteli szabályok szerinti konszolidált adózás utáni eredménye 2001. harmadik negyedév végén +2,7 Mrd Ft, a teljes év végén pedig –3,6 Mrd Ft volt. A két számadat közötti kiugróan nagy eltérés elsősorban abból következik, hogy az egész év során a banknál keletkező mintegy 10,3 milliárd forintnyi, az egyesülésből származó egyszeri ráfordítás jelentős részét a K&H. 2001. utolsó negyedévében számolta el. Ráadásul az év végén nagy összegű tartalékot képzett a jövőbeni leépítések várható költségei, az ingatlangazdálkodás racionalizálásával összefüggő korábbi szerződések felmondása, az ingatlanok reális értékre igazítása, valamint a számítástechnikai rendszerekkel és eszközökkel kapcsolatos leírások miatt.
Míg a nemzetközi számviteli szabályok szerint 2000. és 2001. között a bank eredménye javult, a magyar módszer szerint készült konszolidált eredmények az adott időszakban több mint kétmilliárd forintos romlást mutatnak: A 2000. évi magyar számviteli szabályok szerinti bankcsoporti konszolidált mérleg szerinti eredmény –1,0 milliárd forint volt, szemben a 2001. évi –3,6 milliárd forinttal. Ugyanakkor a 2001. évi konszolidált eredmény az egyszeri, 10,3 Mrd Ft-nyi egyesüléssel kapcsolatos ráfordítás (a fent részletezett költségek, leírások és tartalékok) nélkül +6,7 Mrd Ft lett volna.

Az évközi egyesülés hatása
Az ABN Amro Magyar Bank jogilag 2001. június 30-ig működött, ezzel az időponttal zárta le könyveit. A 2001. első félévében realizált eredménye a saját tőkéje elemeként került át a beolvadáskor a Kereskedelmi és Hitelbank könyveibe. A Kereskedelmi és Hitelbank csoport publikált 2001. évi eredménye így tehát a volt Kereskedelmi és Hitelbank egész éves és a beolvadó ABN Amro Magyar Bank második féléves eredményének együttes összege.

További egyesülési költségek 2002-ben
A Kereskedelmi és Hitelbank - a nemzetközi gyakorlat szerint - az egyesülési költségek elszámolásáról azt a döntést hozta, hogy a magyar és a nemzetközi számviteli szabályok keretein belül az összeolvadás lehető legtöbb költségét az első évben, azaz 2001-ben számolja el, oly módon, hogy a későbbiekben - a 2002/2003-ban - felmerülő költségekre is tartalékot képez. Így a 2002. év már tisztán tükrözheti a bank tevékenységének valós eredményét.

Véleményvezér

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat

Jól hat a putyini propaganda, egyre több orosz gyűlöli az európaiakat 

A gyűlöletet könnyű szítani.
Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo