A gyors átalakulást segítette a kormányzati politika, a helyi ösztönzők és az elektromos járművek árának csökkenése. A belső égésű motorral hajtott járművek eladásai Kínában 2017-ben érték el csúcspontjukat, alig több mint 24 millió darabbal. Azóta a hagyományos benzin- és dízelüzemű autók iránti kereslet folyamatosan csökkent, míg az elektromos járművek (EV-k), beleértve az akkumulátoros-elektromos és a plug-in hibrideket is, piaci részesedése gyorsan nőtt. 2024-ben az elektromos járművek várhatóan az összes új autó eladások közel 48 százalékát teszik majd ki Kínában.
Milyen eszközökkel segítette Kína a drámai változást?
Kormányzati támogatás: Az agresszív támogatások és kvóták segítettek beindítani az elektromos járműipar fejlődését.
Helyi ösztönzők: Sanghaj például olyan előnyt kínált, mint az ingyenes rendszámtábla az elektromos járművek számára.
Akkumulátordominancia: Kína az akkumulátorgyártás globális központjává vált, csökkentve a költségeket.
Javított infrastruktúra: Kínában ma már több elektromos járműtöltő állomás található, mint bármely más országban.
Mi következik?
A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) előrejelzése szerint az elektromos járművek elterjedése továbbra is nőni fog, bár lassabb ütemben, mint eddig, mivel a piac főként a nagyobb városokban telítődik. A kereslet stagnál majd a vidéki régiókban, ahol kevésbé kiépített a töltőinfrastruktúra. A hazai és külföldi elektromos járművek gyártói közötti fokozódni fog a verseny. A központi támogatások pedig lecsengenek.