Önkiszolgáló tudás - megoldások üzleti intelligenciára

A vállalatok menedzsmentje az őt nap mint nap foglalkoztató kérdésekre - történt-e rendkívüli esemény, hirtelen növekedés, vagy csökkenés a versenytársaknál, s ha igen, miért? - szeretne minél egyszerűbb, minél olcsóbban és főképpen minél gyorsabban elérthető választ kapni. Ezért például az újságoknál hatékonyabbak az úgynevezett üzletiintelligencia-megoldások.

„A lehetőségek egy gyors autóban ülve száguldanak el mellettünk, nem sétálnak és nem is várnak” – érvel a Microsoft az üzleti intelligencia (Business Intelligence - BI)-megoldások használata mellett. A szervezeteknek minden döntési szinten rendelkezniük kell a valós idejű eladási eredményekről, a raktár helyzetéről, a piac változásairól, a versenytársak helyzetéről, a partnerek beszállítóiról ahhoz, hogy versenyben maradhassanak.

Sok információ, kevés idő

Egy vállalat szinte minden részlege adatokat halmoz föl, és az informatikai rendszerek alkalmazása révén többévi tételes adatsorok állnak rendelkezésére. Ám a tevékenység elemzése, a jövőbeli trendek meghatározása még mindig manuálisan történik. A hagyományos formában rendelkezésre álló adatbázisok nem is alkalmasak a mai tudásigény kiszolgálására. Nem személyre szabottak, nem a döntéshozásra alkalmas információkat tartalmazzák. Az adatokból nyert információ és a fejlődési vonal végén elhelyezkedő tudás „megszerzését” a BI-rendszerek segítik: elemezhető formába rendezik az adatokat, és bizonyos szempontok szerint strukturálják is. Akkor sincs szükség szakemberre, ha valamilyen új szempont szerint, újabb adatok bevonásával kell az elemzést elvégezni. Így pénzt és időt spórolhat meg a vállalkozás.
Milyen üzleti kihívásokkal néz naponta szembe egy vállalat? Például, hogy mennyire költséges az új ügyfelek megszerzése, vagy hogy nehéz megtartani a vevő márkahűségét. Nem könnyű feladat az egyre gyorsabban változó ízlés és igények kiszolgálása, sem a csökkenő nyereség okának a feltárása.
Az üzleti intelligencia az az eszköz, amely kifelé néz, és a versenytársakra koncentrál. Elsősorban ebben különbözik az adatbányászattól, ami főként a belső adatok elemzésére irányul.
Az üzleti intelligencia szoftverek feladata tehát, hogy a szervezet különböző egységeinél keletkező és raktározott adatokat összegyűjtve és felhasználva, a menedzsment és a vállalati tanácsadók számára biztosítsa azokat az információkat, amelyek nélkül elképzelhetetlen a jó megoldás és a megfelelő döntés. De nem mindig tudjuk pontosan, hogy mit keresünk. Az új eszköz lényege a mélyebb összefüggések felderítése: képes kimutatni a különböző adatrendszerek egymáshoz viszonyított kapcsolatrendszerét és annak erősségét, így a meglévő adatok megfelelő vizsgálatával új ismereteket is szerezhet a vállalati vezetés. Azáltal, hogy előre jelez trendeket, és halmazokat hoz létre, segít megtalálni, hogy az adott üzleti probléma megoldásához melyik szegmenssel kell foglalkozni: melyik partneri kört érinti, melyik terméket, vagy melyik munkatársat. A rendszer a „kérdés megfogalmazásában” segít, könnyebbé teszi a gazdasági kimutatások elkészítését, vagy a versenytársak pozicionálását, de senki helyett nem hoz döntést.

Mi tehát az BI?
A BI fogalmát és koncepcióját 1993-ban vezette be az amerikai Gartner Group. Eszerint ez egy olyan eszköz, amely lehetővé teszi a vállalati szintű tudásbázisok és adatok elérését, valamint megértését. E szoftver segítségével nagy mennyiségű, komplex adatok elemzésére nyílik tehát lehetőség, ami gyorsabb, megalapozottabb döntéshozatalt, a piaci változások gyorsabb felismerését és hatékonyabb reagálást eredményezhet. Nélküle a vállalatoknál hiányzik ez az integrált, nyitott platform.
A BI sokak szerint azonban egy újszerű hírszerzési tevékenység. Nem kémkedés, csak a begyűjtött információk csoportosításával, a tények megfelelő értelmezésével juttatja a vállalatvezetőt a versenytársakkal szemben előnyhöz.
Az üzleti intelligencia szélsőséges példája is előfordult már azonban. Az Egyesült Államok egy nagyvállalatokat tömörítő szervezete az összes európai versenytársat megvizsgálta különböző üzleti szempontok szerint. Az adatok beszerzéséhez – lehet, hogy mégis kémkedés? – BI segítségével figyeltette meg többek között az olyan információs csatornákat , mint a telefon, vagy az e-mailek. Majd a begyűjtött információk alapján az ipari szabadalmak területén az USA képes volt megelőzni európai versenytársait. Amikor mindez napvilágot látott, kitört ugyan a botrány, de az üzleti intelligencia eszköztárába alkalmazott módszerek továbbra is legálisak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo