A következő ciklus végére Magyarország remélhetőleg már az Európai Unió teljes jogú tagja lesz. A közösségi kötöttségek az aktuális kormány gazdaságpolitikai mozgásterét is szűkíteni fogják. Így valószínűleg most tapasztalhattunk utoljára igazi kampány-gazdaságpolitikát.
Már szinte gyakorlattá vált Magyarországon, hogy a kormányzati ciklus négy éve élesen két részre osztható: az első két év a szigorú lépések időszaka – még ha nem is vallják be –, azt követően pedig megindul a költségvetési osztogatás (még ha nem is vallják be).
„Második” büdzsé
1994-ben is így volt, noha az államháztartás GDP-hez mért hiánya nyolc (!) százalék fölött volt. 1998-ban mandátuma végéhez közeledve a Horn-kormány – igaz, a nyugdíjreform jelentős pénzeket követelt – visszafogottabban költekezett, mivel az egyensúlyi helyzetet még törékenynek ítélte. Most is igencsak bőséges pénzkiáramlásnak vagyunk haszonélvezői, de félő, hogy áldozatai is. Mert e „bőkezűség” csak első ránézésre pozitív hozamú, az avatott szem látja a veszélyeket is.
Bár a jelenlegi költekezés nagyságrendileg elmarad az 1994-ben tapasztaltaktól, mégis veszélyesebb – véli Akar László, a GKI Gazdaságkutató Rt. vezérigazgatója. 2002-re ugyanis megváltozott a módszer.
Eddig – hol jobban, hol kevésbé – a ciklus végére puhult a költségvetés. Most azonban egy „második” büdzsé jelent meg a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) és – kisebb mértékben – az ÁPV Rt. intézményében.
Az államháztartás 2001-es hiánya viszonylag csekély mértékű – 3,3 százalék – volt, csakhogy eközben az MFB-ből kontroll nélkül folyik ki a pénz. Ilyen például az autópálya-építés vagy a mezőgazdasági külső üzletrészek felvásárlására elköltött 80 milliárd forint. Éppen ezért a GKI becslése szerint a reálisan mért államháztartási hiány 5 százalékra tehető, ami még elviselhető eredmény. A fő probléma az, hogy a papírforma ellenére a költségvetés a kamatterheket nem számítva is passzívummal zárt. És ez már emlékeztethet az 1994-es állapotra.
Gyors pótlás
Az Orbán-kabinet a ciklus elején egyensúlyi szempontból szigorról tett tanúbizonyságot: a minimálbér alig nőtt, a reálbér a GDP-növekedés maximum felével, 1-2 százalékkal nőtt, visszafogott volt a nyugdíjemelés, és a közszféra bérei sem emelkedtek jelentősen.
2001–2002-ben gyökeresen változott a helyzet. Az első jel a minimálbér drasztikus emelése volt. Ezt a közszféra bérrendezése követte; pontosabban a közszféra egy részének, a köztisztviselőknek és a szolgálati törvény hatálya alá tartozóknak nőtt jelentősen a fizetése, míg például a pedagógusoknak vagy az orvosoknak nem. Az első lépés hatására és a második részlegessége következtében a közalkalmazottak több mint 60 százaléka a minimálbér kategóriájába került.
Az említett intézkedések révén 2001-ben 3,8 százalékos GDP-növekedés mellett 7 százalékos reálbér-növekedést sikerült „kigazdálkodni”, ami a közgazdasági szakirodalom szerint nem elfogadható. Valójában viszont a kormányzat azt pótolja be, amit a ciklus első két évében elhalasztott, s így a számok három-négy év átlagában már helyükre kerülhetnek.
A kapkodás ára
Félő azonban, hogy a kapkodó intézkedések árát valakinek meg kell fizetnie. A mostani bérrendezéseket ugyanis a kidolgozatlanság és az esetlegesség jellemezte, bár a szükségszerűségük nem vitatható. Mert a közalkalmazottak és a versenyszektorban dolgozók bérei közötti korábbi és még ma is fennálló aránytalanságot meg kell szüntetni. Ám a megoldás és az időzítés az egész magyar gazdaság elkövetkező éveire hatással lesz.
E lépések ugyanis nem egy átfogó felzárkóztatási program részeként jelentek meg, arról nem is szólva, hogy a társadalmi partnerek kiszorítása sem eurokonform megoldás. Az pedig, hogy csak a közszféra egy szűk szegmensének bérei nőttek jelentősen, maga után vonzza a további bérrendezések kényszerét, ami – a kormányzat összetételétől függetlenül – még a 2003-as költségvetésre is kihatással lesz. S az is megkérdőjelezhető, hogy a bérrendezéseknek valóban akkor van-e itt az idejük, amikor a világ – és különösen a magyar gazdasághoz erősen kötődő Németország – gazdasága recesszióval küzd.
Újabb sokkhatás
Miközben a gazdaság próbálja megemészteni a következményeket – a megnövekedett gazdálkodói terheket és a jelentős bérkiáramlást –, újabb sokkhatás következett: a sávkiszélesítés hatására jelentősen felértékelődött a forint, és egyértelművé vált, hogy a monetáris politikát az infláció leszorításának rendelik alá.
A jegybank élén korábban már Surányi György is próbálkozott a forint árfolyamsávjának kiszélesítésével, de erre akkor nem volt lehetősége. A Járai Zsigmond vezette MNB viszont ezt már csak a dekonjunktúra időszakában lépte meg. A változtatás egyik lehetséges magyarázata a beragadt magas infláció negatív visszhangja.
A közszféra béreinek emelkedése – és ennek adókon keresztül érvényesülő hatása –, a jelentős vállalati minimálbér- és általában a béremelkedés, az erős forint és a német gazdaság lassulása jellemezte környezetben a gazdaság fejlődése és egyensúlya egyre nehezebben tartható fenn. A hazai kis- és középvállalati kör egy részének nyereségét az exporton – a forint erősödése miatt – elszenvedett veszteség emésztette fel, másik részük pedig az élesedő importverseny miatt került nehezebb helyzetbe. A kormányzati intézkedések összességében nem enyhítették a vállalkozások terheit, hanem továbbiakat eredményeztek számukra; így közülük számosan ismét – a hivatalosan különben sokat bírált – „sokkterápiával” szembesültek.
Ráadásul a mérséklődő infláció sem elsősorban a felértékelődés miatt olcsóbbá vált import eredménye, erősebb szerepük volt ebben egyszeri és szezonális jellegű tényezőknek, például az olajár csökkenésének és az élelmiszer-ipari ciklus leszálló ágba kerülésének. A GKI Rt. prognózisa szerint a dezinflációs folyamat mérséklődik, és év végére 5,7 százalékos fogyasztói árindexet várnak a szakértők.
A kormányzat gazdasági lépéseit a választási politika is motiválja, és ezek hatásai sem egyértelműek. Például a Széchenyi-terv is eddig inkább mint retorika s nem mint igazi kitörési lehetőség jelent meg a vállalkozások számára. A Széchenyi-terv eredményeként beharangozott másfél százalékos GDP-növekedés sem lett valóság, hiszen tavaly összesen 6 milliárd forintot fizettek ki, és ebből az összegből a hazai kisvállalkozások mellett még egy-két multinak is jutott. A sokat emlegetett adócsökkentés keretében a kicsiket fajlagosan jobban terhelő tételes egészségügyi hozzájárulás helyett a tébéjárulék csökkent, és hiába emelkedett a vállalkozói beruházási adókedvezmény 10 millió forintról 30 millióra, amikor ezt a lehetőséget alig tudják kihasználni.
Költségvetési korrekció
A választások után elkerülhetetlen a közalkalmazottak bérének jelentős emelése, és folytatni kell a megkezdett állami beruházásokat. Számos más determináció is létezik, és akkor még nem beszéltünk a majdani kormány programjából fakadó költségvetési következményekről. Egy biztos: a 2002-es költségvetést a választások után – azok eredményétől függetlenül –módosítani kell, hiszen a két évre szóló költségvetési törvény ez évi előirányzatához képest 300 milliárd forintot meghaladó többlet van a büdzsében, de a mozgástér behatárolt, egyrészt az említett kényszerek, másrészt az őszi helyhatósági választások miatt. Addigra ugyanis az ígéretekből valamit teljesíteni is kell. Vagyis 2003 nem lesz a maastrichti kritériumok éve – összegzi az elemző. Ezután persze az államháztartási egyensúly javulhat, ám a versenyképesség oldalán kérdéses, hogy az eddigi folyamatok nem vezetnek-e komolyabb következményekhez. A gazdaságnak időre van szüksége, hogy feldolgozza a forint felértékelődését, a bérek növekedését, és hozzáerősödjék. A növekedés és az egyensúly érdekében lehet, hogy inkább az inflációcsökkentési célkitűzéseken kellene lazítani, és el kellene kerülni a további felértékelődést.
A következő választási ciklus végére remélhetőleg már az Európai Unió teljes jogú tagja lesz Magyarország. A közösségi kötöttségek az aktuális kormány gazdaságpolitikai mozgásterét is szűkíteni fogják, így valószínűleg most láttuk az utolsó, igazi kampány-gazdaságpolitikát. Ez azonban ma még csekély vigasz.
Kényszerek
Az elmúlt tizenkét évben a kormányzati ciklusok zárását minden esetben a költségvetés költekezése jellemezte.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.