Eredményes évet zárt az MKB

A 2002-es év üzleti és pénzügyi adatai alapján a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. piaci pozícióit megszilárdította, illetve tovább erősítette. Bővültek az ügyfelek hitelállományai, miközben a portfolió továbbra is jó minőségű. A bank bruttó működési eredménye meghaladta az előző évi szintet.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A bank eredményei még a 2001-es rekordévhez képest is töretlen fejlődést mutatnak, az előző két esztendő növekedési ütemét tavaly nem sikerült megismételni.
- 2001. után nagy várakozások előzték meg a 2002-es évet, annak ellenére, hogy a hazai gazdasági környezet problémái már körvonalazódtak. A világgazdasági környezethez mérten ugyan jól alakult a magyar környezet, a bankszektor várakozásait azonban mégsem igazolta, így az eredmények is elmaradtak a várttól – hangsúlyozta dr. Balogh Imre, az MKB stratégiai ügyvezető igazgatója.
Az MKB mérlegfőösszege 6,7 százalékkal nőtt, így 2002. év végére elérte a 964,2 milliárd forintot. Összetételében az ügyfélállományok súlya jelentősen tovább emelkedett. A vállalati és lakossági ügyfeleknek nyújtott hitelállomány dinamikusan növekedett; elérte az összes eszköz közel 71 százalékát. A betétállomány bővülése ettől elmaradt. Balogh Imre szerint ennek az oka, hogy a kedvező kamatozású hitelek csökkentik a lakosság megtakarítási hajlandóságát, illetve a makrogazdasági környezet ösztönzőleg hatott az elhalasztott fogyasztási javak beszerzésére is.
Az MKB kihelyezett lakáshitel állománya 135 százalékkal nőtt, és ezzel a bank 2,7 százalékos piaci részesedést (a 2000-ben indított üzletág piaci részesedése 2001-ben 2 százalék volt) ért el. Az ezt támogató forrásgyűjtés során az MKB három típusra – ügyfélbetét, kötvény, bankközi források – támaszkodik. Az elmúlt esztendőben a bank a harmadik legnagyobb lakossági betétállományú bankká fejlődött. Az ügyfelek száma 14,4 százalékkal nőtt, megközelíti a 93 ezer főt.
Szintén gyarapodott a kis- és középvállalati ügyfélkör. Számuk 2002. végére elérte a 13500 ügyfelet. Lényeges eredmény, hogy a szegmens esetében nem csak a hitelállomány, de a betét és számlaállomány is dinamikusan fejlődik. A bank elsősorban már meglévő ügyfelei partnereit igyekszik megcélozni. A legjobb piaci részesedésű termék a Széchenyi Hitelkártya – hangzott el a bank eredményeit ismertető sajtótájékoztatón. 1000 ügyfél félmilliárd forintos portfoliójával a Postabank és az OTP Bank által szintén kínált termék piaci részesedése stabilan 30 százalék.

Idei várakozások

A 2003-as évben a bank további dinamikus növekedésre számít – közölte dr. Patyi Sándor a bank vezérigazgató helyettese. Ugyanakkor az MKB-nak nem célja a minden áron való növekedés, vagyis a portfolió minőségének megőrzése továbbra is kiemelt szempont. Idén a bank elsősorban jövedelem termelő képesség erősítésére, és üzemi költségei mérséklésére fókuszál. Reményeik szerint a mérlegfőösszeg idén évvégére átlépheti az 1000 milliárd forintos álomhatárt. Miután várhatóan továbbra is intenzívebben nő a hitelállomány, mint a betétek száma, a bank tovább növeli a már az elmúlt évben is komoly eredményeket hozó tőkepiaci aktivitását.
A bank akvizíciós terveiről elmondták, hogy elsősorban a Konzumban megvásárlása iránt érdeklődnek, illetve a Földhitel és Jelzálogbank is szóba jöhet, amennyiben a privatizációs kiírás teljesíti az MKB által elvárt feltételeket, elsősorban a kontrolálhatóságot. A harmadik eladás előtt álló hazai pénzintézet, a Postabank profilja nem esik egybe az MKB évtizedes hagyományain alapuló ügyfélkörrel, így annak vételi szándékáról a banknál nincs szó.
Az MKB forrásszerzési terveiről Balogh Imre elmondta: 2003-ban nagy volumenű nemzetközi kötvénykibocsátást terveznek, ennek konkrét dátumáról azonban még korai lenne nyilatkozni.
Azt a korábban felröppent hírt, miszerint a Bayerische Landesbank, a bank 87,27 százalékos külföldi tulajdonosa esetlegesen a magyar leánycég eladását tervezné, az MKB vezetősége egyértelműen cáfolta és hozzátette: az MKB eredménye 2001-ben és 2002-ben is nagyarányban hozzájárult az anyavállalat jó mutatóihoz.

Véleményvezér

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.
A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében

A magyarok többsége nem bízik saját állama szavahihetőségében 

Szomorú társadalmi látlelet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo