De mi a helyzet Magyarországon, ahol a bankpiaci verseny még csak tizenöt éves múltra tekint vissza, s emiatt a hazai ügyfeleknek sincs elegendő összehasonlítási alapjuk, ráadásul kevésbé tudatosak, mint nyugati társaik?
A csökkenő infláció, az árverseny, a sokszereplős piac, valamint az újabb és újabb technológiák megjelenése következtében csökkent a bankok bruttó haszonrése. A bevételek növelése érdekében ezért egyre nagyobb hangsúlyt kap a hatékony értékesítés, ahonnan már csak egy lépés a márkázás.
Nem becsomagolható
Egy-egy márkanév kialakulása és megerősödése hosszú évtizedekig tartó folyamat, ezért nálunk még hiába is keresnénk klasszikus „nagynevű” bankot (már ha eltekintünk az „importált” márkanevektől). Az utóbbi években azonban a hazai pénzintézetek is egyre inkább igyekeznek, hogy felépítsék azt a nevükhöz társuló képzetet, amit úgy hívnak: imázs. És szép lassan az ajánlott termék, a szolgáltatás színvonala és az intézményről kialakult kép összekapcsolódik.
Egy márkás termékhez a vásárló lojális, és többet fizetni is hajlandó érte. Egy edzőcipő esetében a dolog viszonylag egyszerű: ha felveszik, kiderül, hogy megtestesíti-e mindazt, amit a márkaépítők hirdetnek a termékről, és ami az árában is megjelenik.
– Míg egy fogyasztási cikket a sikeres kommunikáció el tud adni, a banki termékek között sokkal nehezebben tesz különbséget a fogyasztó. Az nem megfogható, nem csomagolható, nem rakható a kirakatba, vagyis a reklámja is sokkal kevésbé irányítható – mondja Gabnay Ágnes, a Budapest Bank marketingkommunikációs vezetője. Éppen ezért a pénzpiacokon nagyon sokáig nem létezett márkázás.
– Először 1974-ben, egy USA-beli konferencián hangzott el a bankmarketing kifejezés, és vonult be a köztudatba. Addig alapvetően az a felfogás uralkodott, hogy a pénzügyi szolgáltatásokat nem szabad reklámeszközökkel támogatni – magyarázza Müller János, az MKB marketing- és kommunikációs igazgatója, majd hozzáteszi: – Mindennek szakmai alapja volt, csakhogy az élet mást hozott: az éles bankközi verseny rákényszerítette a bankokat is arra, hogy megpróbálják a fogyasztókat magukhoz vonzani, és megtartani.
Előtérben az érzelem
A közgazdaságtan-tankönyvek a fogyasztói szükségletek három szintjét különböztetik meg: funkcionális, társas és érzelmi szükségleteket.
A TNS Hungary legújabb kutatásai szerint a versenyképes pénzintézetek és azok szolgáltatásai már Magyarországon sem csak funkcionalitás – a bank elérhetősége, az adminisztráció mértéke, az ügyintézés rugalmassága – szintjén, hanem az érzelmi szükségletek kielégítésében is különböznek egymástól. És bár abban egyetértenek az elméleti és gyakorlati szakemberek, hogy a pénzügyi kultúra még elmarad a fejlett nyugati országokban tapasztalhatótól, az intézet kutatásai szerint a bankkal való kapcsolat nyújtotta érzés előtérbe került; az ügyfelek számára az egyik pénzintézet a hatalmat, a másik a biztonságot, egy harmadik a kontrollt, a gondtalanságot vagy éppen az összetartozást testesíti meg.
– A hazai piac változásaival – külföldi pénzintézetek megjelenése, fúziók, a kínálat bővülése, az ügyfél előtérbe kerülése – párhuzamosan a bankokkal szemben támasztott igények is megváltoztak, sokrétűbbek és kifinomultabbak lettek – állítja Duránszkai Gábor, a TNS Hungary ügyvezető igazgatója. E változás eredménye, hogy a bankokkal kapcsolatos elvárások a kevésbé tudatos érzelmi szinten is léteznek, sőt itt már jelentős eltolódások is megfigyelhetők. Míg régebben alapvetően a biztonság iránti vágy határozta meg a bankokkal szembeni igényeket, ma már sokkal színesebb az érzelmi szükségletek skálája.
Egy felmérés során a legalább két bankkapcsolattal rendelkező felnőttek bankokról kialakított képét vizsgálták. Eszerint a legtöbb bank a „gondtalanság” szegmensre pozicionálta magát, és ennek a K&H tudott a legsikeresebben megfelelni; a második „legzsúfoltabb” szegmens a „hatalom” volt, ahol a Raiffeisen Bank vezetett. Ugyanakkor még mindig a „biztonságot” megtestesítő bugyor mutatta a legegységesebb képet, itt pedig az OTP Bank dominált.
A kutatás szerint az emberek nem egy-egy banki terméket, hanem magát a bankot ruházzák fel valamilyen jellemzővel. Ez nem véletlen.
– Hiába is próbálna meg valaki felruházni egy terméket márkatulajdonsággal, kudarccal végződne – állítja Müller János –, hiszen a folyószámlahitel itt is, ott is ugyanaz. A hagyományos értékek – körültekintés, banketika, innováció, minőségi kiszolgálás, tradíció – a bank nevéhez kapcsolható fogalmak. Az MKB például, mint Magyar Külkereskedelmi Bank korábban a külkereskedelmi ügyletek, a vállalatok bankját jelentette. Ma már nevével is a teljes körű banki szolgáltatást és a klasszikus értékek képviseletét igyekszik hangsúlyozni: minőség, kényelem, biztonság.
Felesleges reklámköltések?
A magyar pénzpiacon úgy öt évvel ezelőtt kezdett felerősödni a bankmarketing. Persze ma sem folytat minden bank egyformán intenzív márkázást; miután széles rétegek számára a bank márkaértéke jobbára egyenlő az ismertség szintjével, egyes bankok jobb, mások rosszabb helyzetben vannak.
– A magyar fogyasztó konzervatív, nehezen mozdul, bankolási szokásaiban nem racionális – állítja Németh György, a Gazdasági Versenyhivatal Pénzügyi Szolgáltatások Irodájának vezetője. Annak ellenére, hogy az ügyfelek elvárásai megnövekedtek, a bankváltások gyakorisága mégsem nőtt. Az említett felmérésből például az derült ki, hogy ugyan az OTP testesíti meg leginkább a bizalmat, ebben a vonatkozásban nem tesz maradéktalanul eleget a megnövekedett igényeknek, piacvezető szerepét mégis biztosan megőrizte.
A bankcserét a pénzintézetek imázskampányai sem élénkítik, pedig Magyarországon az egybankos kapcsolat a jellemző, s a bankhasználat még a régiót alapul véve is alacsony, 63 százalék.
Lehet, hogy a nemritkán 150–200 millió forintos reklámköltések feleslegesek? Egy biztos, hogy hatásuk a pénzügyi szektor esetében nehezen mérhető, mint ahogyan – az edzőcipővel ellentétben – itt az átlagos termékek árába sem lehet beépíteni az intézmény nevének értékét: a fogyasztók még nem kötik össze a díjakat és az egyes termékek közti különbséget. Talán csak a szűk körnek szóló és a nem is minden bank által nyújtott VIP-szolgáltatások azok, amelyek közül az ügyfél valóban tudatosan választ, e téren azonban a kínált termékek között már éles különbségek vannak, a csomagok mögött álló intézmény pedig a szó fogyasztási cikkeknél megszokott értelmében is márkanévként viselkedik.
A költések mégsem feleslegesek, és a bankok időről időre mégiscsak áldoznak az imázskommunikációra.
– Igaz, a hatása rövid távon, az ügyfélszám növekedésében biztosan nem lesz kimutatható, az érzelmi kötődések kialakításában azonban jelentős hozama van – véli Gabnay Ágnes.
A kommunikáció hatalma
Az MKB marketingigazgatója állítja: különösen a nem „történelmi” névvel rendelkező bankok esetében mutatta meg az élet, hogy a márkázásnak igenis forgalomfokozó hatása van. Számos hazai belső banki felmérés is mutatja, hogy a bankválasztást valóban nem pusztán a banki kondíciók döntik el, egyre többet jelent a pénzintézet bizalmi tőkéje és az, hogy mennyire márkásított a neve.
– A márka valójában mindig pozitív tulajdonságokat takar – hangsúlyozza Müller János. – Az angol Bearings például olyan történelmi hagyományokkal rendelkező, jól csengő név volt, hogy az emberek alig akarták elhinni, hogy ez az intézmény is bajba kerülhet. Mégis megtörtént.
A mindent elsöprő kommunikáció korában a mögöttes tartalom sem mellékes. Ha nő a szakadék a ténylegesen kínált szolgáltatás és a kommunikáció színvonala között, a negatív hatás jelentős, akár csőddel is végződhet. Az ABN Amro Bank többek között azért olvadt be a K&H Bankba – mondja Németh György –, mert a kommunikáció elszakadt a valóságtól. A külföldi tulajdonosok által kialakított sémák az itthoni közegben nem állták meg a helyüket.
Persze nemcsak az üzenetet közvetíteni akaróknak kell megtanulniuk kommunikálni, hanem a fogadói oldalon is alakulnia kell a reklámértésnek. A Gazdasági Versenyhivatal adatai szerint megtévesztő reklám, illetve tájékoztatás miatt az utóbbi időben egyre kevesebb bankot kell elmarasztalni, miközben a fogyasztói oldalon továbbra sem csökken a bejelentések száma.
Előtérben az én
A hazai pénzügyi szférában a marketingtevékenység azután vált hangsúlyossá, hogy a bankok – a vállalati piac felosztása után – a lakossági források felé nyitottak. Németh György úgy véli, hogy az a bank, amelyik széles piacon kíván működni, kénytelen márkázni. És ahogyan a kommunikáció a gazdaság más ágazataiban is dominánssá vált, a jövőben ezen a területen is nagyobb szerephez juthat.
Az új gazdaságra jellemző hangsúlyeltolódás azonban itt is végbement. Mostanáig a bankok elsősorban az intézményt hirdették, és csak a legutóbbi időkben kezdtek a hirdetések személyessé válni. Az új trend szerint „a bank én vagyok, és nem az épület” hangvétel a meghatározó, és az ügyfél került előtérbe. – Lassacskán a bizalom mint uralkodó elem helyébe a frontemberekről kialakuló kép lép – állítja Németh György.
Ahogyan a fogyasztási cikkek piacán, a bankok esetében is a tömeg megszólítása helyett a személyre szabottság válik hangsúlyossá. Miközben a termékek valójában nem változtak, a kommunikáció kiszolgálja a ma emberének igényeit.
Márkásodó bankok
A bankszámla nem becsomagolható, nem rakható a kirakatba, mégis, az egyes bankok nevei a fejlett gazdaságokban ugyanolyan „márkásan” csengenek, mint egy divatos sportcipőé vagy üdítőitalé.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.