Magazin
Sok kicsi kevesebbre megy
Csődöktől, bezárásoktól tartanak a kereskedelmi vállalatok, vállalkozások, miközben a makrogazdasági elemzők az ágazat fejlődéséről, kedvező jövő évi kilátásairól beszélnek. Igaz, egészen más helyzetben van egy nemzetközi láncolat magyarországi tagja, mint a hazai tőkével indult, mindössze egy-két bolttal rendelkező kisvállalkozás. És persze egészen más pénztárcájú vásárlókra számíthat egy autókereskedő vagy egy szórakoztató elektronikai cikkeket forgalmazó, mint egy cipő- vagy ruhaszakbolt, netán egy élelmiszer-áruház.
Állítsd össze, és rendeld meg saját PC-det!
Vajon érdemesebb-e az interneten összeállítani magunknak egy komplett asztali számítógépet, mint boltról boltra járni, amíg megtaláljuk az elképzelésünknek megfelelőt? S ha laptopot vagy noteszgépeket keresünk? Megoldható, hogy akár egy napon belül házhoz szállítsák nekünk? Piaci körképünkben ezekre a kérdésekre kerestük a választ.
Szakmabeliek találkahelye
A szakkiállítások általában nagyszabású, közfigyelmet felkeltő rendezvények, ám sokba kerülnek. Vajon kinek éri meg ez a beruházás, ki tudja valóban kamatoztatni e kommunikációs technológiát? És persze van még egy fontos kérdés: hatékony-e az új gazdaságban egy hagyományos eszköz, még akkor is, ha gyakran jelentős médiaeseménnyé válik?
Karcsúsított vállalatok
Két, egyenként is erőpróbáló feladat vár megoldásra a cégek számára, hogy helyt tudjanak állni a piaci versenyben: növelniük kell a működés hatékonyságát, és ezzel párhuzamosan csökkenteniük a költségeket. A világ számos országában, és most már hazánkban is, egyre kedveltebb és elterjedtebb megoldás erre a tevékenységek kihelyezése. Ami ráadásul a kis- és közepes vállalatoknak is elérhető.
Az állami monopóliumtól a versenyig
A jelenleg hatályban lévő jogszabályok fele érintett lehet abban a törvénymódosításban, amely a tervek szerint az őszi ülésszakon az Országgyűlés elé kerülhet, és ha minden igaz, októberre el is fogadhatják. Mi indokolja egy 2001. évi törvény ilyen gyors felülírását?
Kivéve a Matávot...
Szinte ugyanúgy néz ki most, 2003 elején a hazai távközlési piac, mint egy évvel korábban: a Matáv továbbra is uralja a lakossági vezetékes piacot, s dominanciáját a vállalati szegmensben sem sikerült megtörni. A liberalizáció eddig elmaradt eredményeiért az alternatív szolgáltatók szerint a hatályos törvény tehető felelőssé. Most azonban újra felcsillant a remény, hogy év végére talán valóban megnyílik a hazai vezetékes telefonpiac.
Mobilosok csábítása
A magyarországi előfizetők száma hamarosan kimeríti a hazai GSM-hálózat adta lehetőségeket. Ez ugyan két-három év távlatában újabb és újabb ügyfélcsalogató akciókat és a percdíjak csökkenését jelentheti, ám hosszabb távon kiépül a harmadik generációs hálózat, amelynek tetemes költségei nyomán újra a magasba szöknek majd a tarifák.
Kishaszonjárművek nagy haszonnal
Minden várakozást felülmúlt tavaly itthon a kishaszonjárművek értékesítése. A szakemberek idén jóval visszafogottabb forgalomra számítanak. Lecsengtek az előrehozott vásárlások, és érezhető a várakozás, hogy mi lesz az európai uniós csatlakozás után. Nem tesz jót az eladásoknak a gazdasági környezet bizonytalansága sem. Mindezek ellenére azért a kishaszonjármű-piac bővülése folytatódik.
Nyugaton a helyzet
Tavaly karácsonykor a hagyományos kiskereskedők forgalma világviszonylatban nem volt erős, ám az on-line vásárlás minden eddiginél nagyobb csúcsot döntött. Az Egyesült Államokban a legnépszerűbb kiskereskedelmi kategória a könyv-CD-DVD hármas volt, de mégsem ez képviselte a legdinamikusabban növekvő területet.
Az on-line áruháztól az elektronikus piactérig
Az elektronikus kiskereskedelem lassan elér oda, hogy valóban profitot termel, s ez elsősorban a fogyasztói szokások változásának köszönhető. Emellett az on-line üzlettel elérhető közönségnek nyújtható egyéb szolgáltatásoktól is egyre inkább haszon remélhető. A vállalatközi kapcsolatokban pedig új üzleti modell rajzolódik ki: az egyszerű adásvételi tranzakciókról az együttműködésre, a külső integrációra kerül a hangsúly.
Hogy a fiam is értse
Igen, ez már az életstílus-marketing korszaka, amikor a cégek termékek és szolgáltatások helyett viselkedési mintákat akarnak eladni, illetve amikor a márkanevek varázsának beteljesüléseként megjelent a vállalati lélek is mint új fogalom. Vannak, akik négy-öt éve mondogatják, mások most ismerik fel, hogy az üzleti kommunikációt (is) alaposan átalakították az informatikai eszközök.
Nagybevásárlás a weben
A kisboltokat nem válthatja ki, ám a hipermarketek megérezhetik az on-line élelmiszer-vásárlást. Persze csak akkor, ha mind többen rájönnek: nem drágább az interneten vásárolni, mint ha mi magunk cipeljük haza a nagybevásárláskor beszerzett cikkeket, hiszen a kényelemért cserébe csak a szállítási költséget kell megfizetni.
A kicsi finanszírozza a nagyot
Áprilistól nem lehet a beszerzési ár alatt értékesíteni az üzletekben a mezőgazdasági és élelmiszer-ipari termékeket, a gazdák és feldolgozók szállításaiért pedig harminc napon belül fizetni kell; így rendelkezik az agrárpiaci rendtartásról szóló módosított jogszabály. Szerencsés kézzel meghozott intézkedésről beszél az agrárszervezet vezetője, a versenyhivatal szakembere viszont kételkedik a verseny ilyen módon történő szabályozásának célravezetőségében.
Négy keréken az unióba
Senkinek sem érdeke, hogy elavult járművek közlekedjenek az utakon, úgyhogy a közeljövőben sok fuvaros gondolkodik majd a gépjárműcserén, amit bizonyos adó- és kamatterhek mérséklésével támogatni lehetne. A cél azonban a fuvareszközök számának csökkenése és annak elősegítése, hogy a fuvarozó saját maga legyen képes a piacon kitermelni az új eszközét.
Zimmer frei vagy szoba kiadó?
A WTC és a turistacentrumok elleni terrortámadások, az afganisztáni és az iraki háború meg a legújabb „csapás”, az atípusos tüdőgyulladás járványa világviszonylatban súlyos károkat okoztak és okoznak a „béke üzletágának”. Így, érthetően, Európában mindenütt megnőtt az érdeklődés a biztonságosabbnak ítélt belföldi turistautak iránt. Magyarországon is egyre többen keresik a határokon belüli programajánlatokat, a kormányzat pedig számos intézkedéssel próbálja segíteni a nagyközönség és szolgáltatást adók egymásra találását.
Olcsóbb lesz az autó?
Az új járművek értékesítését és az értékesítés utáni szolgáltatásokat érintő új uniós szabályozás haszonélvezői leginkább maguk a vásárlók lesznek, akik könnyebben kerülhetnek majd kapcsolatba a különböző márkákkal és több, magasabb szolgáltatást vehetnek igénybe – állítják az autókereskedők. Az új feltételrendszer ez év október elsején lép életbe.
Szabad energiavásár, kérdőjelekkel
Míg kormányzati oldalról a szakmai vezetők a piacnyitás első lépéseit pozitívan értékelik, addig az áramszolgáltatók, áramkereskedők és a nagyfelhasználók a hiányosságokat, gondjaikat sorolják. Amiből önmagában nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, hiszen – egy az energialiberalizációról szóló szakmai konferencián elhangzott hasonlattal élve – egészen másként számol be ugyanannak a vadászatnak a sikeréről a vadász és a nyúl.
Ügyfélrablás?
A hazai mobilszolgáltatók szerint, ha a lakosság hetvenöt-nyolcvan százalékának lesz mobiltelefonja, akkor telítődik a piac. Mivel ez a határ igen közel van, az év elején bevetették az első direkt ügyfélszerzési módszereket. Ezek etikai és jogi szempontból is rengeteg kérdést vetnek fel.
Építőipar: derűre ború?
Az építőipar az elmúlt években a magyar gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő ágazata volt. Növekedése azonban az idén erőteljesen lassul, miután a gazdálkodói szféra építési megrendelései – a várt gazdasági fellendülés késése miatt – nem bővülnek. Ám az ágazat hosszabb távú kilátásai kedvezők.
Melegben hűt, hidegben fűt
Az életszínvonallal együtt növekvő igények s nem utolsósorban az egyre szélsőségesebb időjárás hatására az elmúlt nyolc-tíz évben nálunk is egyre népszerűbbek a klímaberendezések. A hazai piacon mintegy harminc-negyven márka közel ezer, különböző teljesítményű és kialakítású típusát kínálják a klímaberendezéseket forgalmazó cégek.
Audiorendszerek az autóban
Egy alapszintű autóhifiszett is érezhetően jobb hangminőséget és -teljesítményt nyújt, mint az autógyárakban beszerelt „prémium” audiorendszerek. A forgalmazók mindenféle autótípushoz, különböző gyártmányú és típusú hifikomponenseket kínálnak, amelyek hangzását az autótulajdonos zenei ízléséhez igazítják. A világpiaci trendek nálunk is érvényesülnek, egyre kelendőbbek a multimédiás rendszerek.
Mit tesznek a cégek?
A hazai vállalatok környezetvédelmi ráfordításai az inflációt meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt négy évben, és ez a tendencia várhatóan 2005-ig folyamatos lesz. Az elsősorban az Európai Unió szigorú környezetvédelmi szabályozásai miatt véghezvitt kiadásokat a vállalkozások túlnyomórészt saját forrásaikból finanszírozzák, jósolja a GKI Gazdaságkutató Rt. közelmúltban közzétett felmérése.
Az örökség hatalma
Egy mai magyar vállalat életéből hiányzik ötvenévnyi organikus fejlődés. Így sokszor összemérhetetlen környezettudatos gazdálkodásuk színvonala a nyugat-európaiakéval. „Mieinknek” számítanak a hazai céget megvett külföldiek is, de az örökség hatalmát ők sem tudják megtörni egyik napról a másikra. Széles Gábor, három hazai cégcsoport első embere szerint ugyan egyre jobbak a vállalatokon belüli környezeti feltételek, de egyben viszonylagosak is: az ő cégei sem kérhetik számon bolgár vagy román vállalataiknál azt, amit itthon megkövetelnek maguktól.
TVK: harmóniában a természettel
A tiszaújvárosi székhelyű Tiszai Vegyi Kombinát (TVK) nevének hallatán sokakban felmerül a környezetszennyezés képe. Hiszen Magyarország vezető vegyipari vállalata vegyipari benzin és gázolaj felhasználásával etilént és propilént állít elő, és ezeket kis-, közepes és nagysűrűségű polietilénné, illetve polipropilénné dolgozza fel. De egy ilyen vállalat is működhet környezetkímélő módon, amiből a természetnek is, a cégnek is csak haszna származhat.
A környezettudatos vállalkozások követei
A Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesületet, a KÖVET-INEM Hungáriát 1995-ben alapította meg huszonhárom vállalat. S ahogyan nő a piaci és társadalmi nyomás, azzal párhuzamosan gyarapodik az egyesület taglétszáma is. Ma ötvennyolc kisebb-nagyobb vállalat érzi úgy, hogy a részvétel számára stratégiai fontosságú.
Denso: pénzben mérhető a hozam
Az 1997-ben alapított Denso Gyártó Magyarország Kft. (DMHU) 1999 óta állítja elő hazánkban a dízelmotorok egyik leglényegesebb alkatrészét, az Euro III. károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő dízeladgoló pumpát.
Akiknek üzlet a környezetvédelem
Magyarországon a környezetvédelmi gyártók és szolgáltatók száma folyamatosan nő, ami nem kis mértékben a külföldi cégek befektetéseinek köszönhető. Szükség is van rájuk, hiszen fogyasztásra ösztönző világunkban egyre több hulladék, szennyező anyag keletkezik, így a megoldandó környezetvédelmi feladatok száma is egyre gyarapodik. A kelet-európai piac ráadásul üzleti lehetőségeket rejt a kisebb magyar cégek számára.
BAT : egy ellentmondásos iparág átlátható képviselője
– Anyacégünk globális politikájának egyik alapelve a helyi jogszabályok és a vállalati belső előírások betartása, és ha a kettő eltér egymástól, a szigorúbbnak kell megfelelni – mondja dr. Bede Rita, a British American Tobacco (BAT) Hungary kommunikációs vezetője.
Ki tud többet a környezetvédelemről?
A környezetvédelemmel kapcsolatos magyar nyelvű tartalom ma már viszonylag gazdag az interneten. Igaz, az adatok frissítése néhol hagy némi kívánnivalót maga után, de a kevésbé gyorsan avuló információk, jogszabályok és tanulmányok már mindenki számára elérhetők.
Távol, mégis oly közel
Előbb-utóbb elkezd számolni a munkaadó. Egy munkahely fenntartási költsége Budapesten - négyzetméter-bérleti díj, közös költségek, fűtés-hűtés, világítás, telefon, a kommunális helyiségek bérleti díja -, szerényen számolva is, évi 800 ezer-1 millió forint között vagy a felett van. Jó volna megspórolni ebből valamennyit.
Versenytorzítás?!
Az egyik, Magyarországon tevékenykedő vezetékes szolgáltató eljárást kezdeményezett a mobilszolgáltatók ellen a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsánál. A hatóság az ügyben idén júliusban elmarasztaló és pénzbírsággal is járó határozatot hozott. A szolgáltatók jogorvoslatért folyamodtak. Kinek van igaza?
Stabil mobilitás
Globalizálódó világunkban a munkavégzés is globálissá válik, és megjelennek a tudásukat a világ bármely részén eladni képes munkavállalók. A munka a termelés legrugalmatlanabb tényezőjéből a legrugalmasabbá vált. Hazánkban csupán körülbelül egyszázalékos a távmunkások aránya. Még.
Hol tart a világ? A szélesebben értelmezett távmunka már megváltoztatta a cégek fizikai megjelenését
A nemzetközi elemzések szerint a munka olyan mértékben veszti el helyhez kötöttségét, hogy a cégeknek a technikai lépéstartáson kívül új vállalatvezetési stratégiákkal is szembe kell nézniük. A jelek szerint eddig az Egyesült Államok mellett az észak-európai országok barátkoztak meg legjobban az új gazdasági-társadalmi jelenséggel.
Ki fizeti a villanyszámlát? A munkaadók kötelezettségei az otthonra mint munkahelyre is kiterjednek
A távmunkában dolgozókat ugyanazok a jogok illetik meg, mint a munkaadó épületében, annak helységeiben foglalkoztatottakat. Az Európai Unió szigorúan előírja ennek az alapelvnek a betartását. A távmunka mégis bőven ad munkát a jogászoknak, hiszen nemegyszer speciális kiegészítő rendelkezéseket kell alkalmazni.
Otthon, bezárkózva
A távmunka megjelenése jelentős pszichológiai következményekkel is jár. Ezeket a vállalatvezetési stratégiák nem hagyhatják figyelmen kívül. Barta Ágnes pszichológussal, a Matáv Oktatási Igazgatóság szervezetfejlesztési tanácsadójával arról beszélgettünk, hogy az új foglalkoztatási struktúra milyen személyi feltételeket követel meg.
Intelligens weboldalak
Napjaink egyik legdinamikusabban fejlődő IT-ágazata a vállalati portálok építése. Magyarul is megjelentek a legnagyobb cégek intranet site-jai, és a kisebbek is hajlamosak az átlagosnál intelligensebb weboldalukat portálnak nevezni. Amivel mindenki egyetért: a jól felépített vállalati portál – legyen az korlátozott hozzáférést is lehetővé tévő intranet és extranet site, vagy csak publikusan elérhető internet site – növeli a hatékonyságot, kiküszöböli a többszörös munkavégzést, és csalogató a nagyközönség számára.
Teljes piacfelszabadítást!
Az érdekképviseletek örök dilemmája, hogy kit is kell képviselniük. A versenyképes vállalkozásokat, vagy a láthatóan nem életképeseket – mondja Dittel Gábor, a NiT-Hungary ügyvezető főtitkára. Ma még főként az utóbbiak miatt sürgetik a kormányzati támogatást, az átmeneti piacvédelmet, a dráguló autópályák olcsóbb használatát.
Logisztika tegnap és ma
Alakul a logisztikai piac, formálódnak a vevői igények. A nagy magyar cégek háromnegyedének van írott logisztikai stratégiája, harmaduknál létezik erre külön szervezet, és többségük egyetért azzal, hogy a logisztika szerepe hatalmas a vállalati sikerben, és egyre elfogadottabb vállalati értékteremtő funkció.
Vállalatirányítási megoldások
Várhatóan ugrásszerűen növekszik az olyan vállalatok száma, amelyek átadják üzleti folyamataikat az ügyfélszolgálatra specializált cégeknek. És bár a kiszervezés mint megoldás nem új, a tartalma mélyebb és a szolgáltatások köre minden eddiginél tágabb lesz.
Frankfurti csodák
Szerencsésnek érezhette magát minden autórajongó és autóvásárlás előtt álló, aki kilátogatott a 60. Frankfurti Autószalonra, mert idén a jelentősebb európai és japán gyártók a kiállításhoz hangolták autópremierjeiket, és összes koncepciómodelljüket elhozták. Ám nemcsak a csodálatos autókkal lehetett ismerkedni, hanem a beléjük épített korszerű technológiai rendszerekkel, mérnöki bravúrokkal is. Frankfurtban az autóipar egyértelmű fejlesztési irányt mutatott: az ember, az ő kényelme, biztonsága és a 21. század információra épülő világa, a környezettudatosság került előtérbe.
Tart a boom a hazai autóértékesítésben
Bár a magyar autósok is nagy érdeklődéssel figyelik a Frankfurti Autószalon újdonságait, a realitás az, hogy a hazai eladások zöme a kis- és középkategóriás autóknál összpontosul. Ám évről évre átlagosan 20 százalékkal több személygépkocsit adnak el Magyarországon, s a növekvő tendencia folytatódni látszik annak ellenére, hogy számos ország és iparág a világban és Európában is gazdasági recessziót él át. Mi az oka annak, hogy a magyarok autóvásárlási kedve egyre fokozódik?
ÜzNETszerű kéjelgés
Szülők, barátok, senki nem tudhat semmiről. Ahogyan arról is csak nagyon kevesen, hogy hazánkban nem egy szépségkirálynő, év arca dolgozott vagy dolgozik escortszolgálatnál, jobb pénzkereseti lehetőség híján. Hoszteszkednek, üzletembereket kísérnek, modellkednek. Vagy valami egészen más is belefér? A piacelemzéshez segítségünkre lévő informátorok nevét ezúttal, az ő védelmükben, nem írjuk le. Az itt leírtakat alátámasztó adatok zömét egyébként bárki leszedheti az internetről.
A kétfejű kenguru
A klasszikus – azaz a tévé-, a sajtó-, a rádió- és a közterületi – reklám a legtöbb márka esetében továbbra is erőteljesen fejlődik, miközben a technikai fejlődés, a felgyorsult élet megváltozó kommunikációja magával hozta a reklámtartalmak átalakulását is. Másra vagyunk fogékonyak, mint akár csak pár évvel ezelőtt, s másként szólíthatnak meg bennünket.
Újabb kísérlet
A hatályos hírközlési törvény utódjáról, az elektronikus hírközlési törvényről tárgyal a parlament, amely elődjénél szélesebb körű és szigorúbb szabályozást valósít majd meg, immár EU-konform módon. És van még egy újdonsága: a középpontjában a fogyasztók állnak. A viták azonban lapzártánkig nem zárultak le, így a törvény valós hatásában még csak reménykedni lehet.
IT és mobil a cégvilágban
Az Európai Unió 2010-re a világ első számú információs gazdaságává kíván válni. Ha szerves része akarunk lenni ennek a gazdaságnak, minél hamarabb fel kell töltenünk azt a szakadékot, amely nemcsak hogy fennáll a hazai és az európai színvonal között az infokommunikációs technológiák elterjedtségének és használatának terén, hanem – szemben a nálunk nemzetközi színtéren is fejlettnek számító mobiltelefóniával – a lassú fejlődés okán tovább mélyül.
Dominál a színes tévé, hódít a házimozi
Idén rendhagyó módon, tavasszal indult a vásárlási láz a szórakoztató elektronikai cikkek piacán, s a kereslet nyáron sem csökkent, sőt szeptemberben is folytatódott. A piac a tavalyihoz képest több mint 10 százalékkal növekedett, s körülbelül 130 milliárd forint forgalmat ért el ebben az évben. Az átlagnál sokkal nagyobb a forgalom mindenből, ami digitális. Különösen a DVD- és a hordozható CD-lejátszók piacán nő az érdeklődés, de mind többen keresik a digitális camcordereket és fényképezőgépeket is.
Miért csak Nyugatra nézünk?
A Kárpát-medencéből is csak nyugatra néznek, északra véletlenül sem. Erre a megfigyelésére alapozta üzletpolitikáját a Budapesten élő lengyel vállalkozó. Olyannyira nyugatra nézünk, hogy szinte észre sem vesszük: a velünk együtt uniós taggá váló országok miénktől eltérő gazdaság- és adópolitikájából milyen versenyelőnyök és sajnos, mennyire komoly versenyhátrányok származhatnak.