Teljes piacfelszabadítást!

Az érdekképviseletek örök dilemmája, hogy kit is kell képviselniük. A versenyképes vállalkozásokat, vagy a láthatóan nem életképeseket – mondja Dittel Gábor, a NiT-Hungary ügyvezető főtitkára. Ma még főként az utóbbiak miatt sürgetik a kormányzati támogatást, az átmeneti piacvédelmet, a dráguló autópályák olcsóbb használatát.

– A klasszikus fuvarozás néhány éven belül megszűnik – olvasható a szakirodalomban –, és helyét olyan komplex szolgáltatás veszi át, amely magában foglalja a szállítmányozást, raktározást, vám- és egyéb hatósági ügyintézést is. Mivel készül erre a változásra a NiT-HungaryMagánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete?

– Magyarországon jelenleg még közel 30 ezer olyan vállalkozás van, amelyik fuvarozással foglalkozik, és ebből 18 ezer egyéni vállalkozó. Ezek egészen kicsi cégek, jellemzően egy-két autóval végzik a tevékenységüket. Ők belátható időn belül nem fognak tudni váltani. A NiT-Hungary azonban nemcsak klasszikus érdekérvényesítést kínál a számukra, hanem versenyképes szolgáltatásokat is. 1992-ben indítottunk egy sajátságos vámügyintézést a NiT Vámgarancia Igazolvány formájában, és 1999-ben erre építve alapítottuk meg azt a gazdasági társaságot, amely a vámolásoktól kezdve a raktározásokon át egészen a fuvarmegbízásokig logisztikai szolgáltatásokat nyújt tagjainknak. Mivel megpróbáljuk összefogni a tevékenységet, az a díj, amit így elérünk, jóval kedvezőbb, mint amit a piacon egyedül lehet érvényesíteni.

– Mennyire használják ki ezt a szolgáltatást a tagjaik?

– Mintegy 3000 autóban van ott a vámgarancia-vállalásunkat tanúsító kártya, amellyel havonta több mint 500 ezer áru továbbításában működünk közre. Logisztikai és vámügyi kft.-nk mára elérte az egymilliárd forintos bevételt.

– Május végén volt a közgyűlésük. Akkor miben állapodtak meg, és mit értek már el a kitűzött célokból?

– Az első határozatunk arról szólt, hogy felkérjük a magyar kormányt, próbálja meg végiggondolni, mit tehetne a hazai fuvarozók érdekében az augusztus 31-én bevezetendő német úthasználati díj kapcsán. Nem gondoltuk, hogy el lehet kerülni a bevezetését, de hogy megfelelő felkészülési időt követően, 2004. január 1-jével vezessék be, azt talán igen. Az általunk kívánatosnak tartott határidővel szemben ugyan, de talán a mi érdekérvényesítő tevékenységünk is hozzájárult ahhoz, hogy november 1-jére halasztották a teljes körű bevezetést. A másik, nagy horderejű döntés szintén az uniós változásokkal, azaz a kontingentált engedélyekkel, vagyis a jelenlegi piacra lépési korlátozással függ össze. Mi úgy ítéljük meg, hogy a felkészülésben segítene, ha nem a belépéskor, jövő év május 1-jén, hanem hamarabb, január 1-jétől szabadítanák fel a fuvarozási piacot. Miután több fórumon és az illetékes tárcákkal is egyeztettünk, olyan döntés született, hogy a Közlekedési Főfelügyelet – szeptember 15-ig – elemzést készít a közlekedési és a tevékenységi engedélyek felhasználásáról. A teljes piacfelszabadításnak ugyanis az az egyik feltétele, hogy megfelelő számban legyenek a piacra lépők részére közlekedési engedélyek. A nyári nyugodtabb időszakot arra használjuk fel, hogy jogi szakemberekkel értékeljük a jelenlegi rendszert, és a lehetséges jogtechnikai megoldásokat modellezzük. A harmadik nagy határozatcsomagban a magyar piac védelme érdekében kérjük a hatóságokat a külföldi rendszámú járművek szigorúbb műszaki és adminisztratív ellenőrzésére. Nekünk ugyanis az elmúlt években rengeteg új szabálynak kellett megfelelnünk. S míg a hazai vállalkozók egyre korszerűbb járművekkel dolgoznak, a keleti és déli országokból környezetszennyező és olcsó költségű járművekkel érkeznek a versenytársak, és irreálisan lenyomják az árakat. A negyedik határozat: a hazai fuvarozók piaci versenyképességének javítását szolgálhatja az EU-által nem kifogásolt közvetlen vagy közvetett támogatás. A NiT-Hungary információi szerint Németországban tárgyalások folynak a kormány és a fuvarozókat képviselő szervezetek között arról, hogy az autópálya-használati díjak bevételének egy részét kompenzációs rendszer keretében visszaadják a német fuvarozóknak. Ha ez megvalósul, a Magyar Köztársaság kormányának is hasonló rendszerű ellentételezéseket kell alkalmaznia. Valószínűsíthető, hogy Magyarországon is előbb-utóbb át kellene térni – az egyébként az Európai Unió direktíváiban is szereplő – használatarányos díjfizetésre az autópályáinkon.

– A szakmai szervezetek gyakran ostromolják direkt állami beavatkozást sürgető kérésekkel a kormányt. Nem érzi úgy, hogy ez rövid távú gondolkodás, és inkább alkalmazkodniuk kellene a versenyhez, és hagyni azt, hogy a fejlődőképes vállalkozások nyerjenek?

– A kérdés egyszerűnek tűnik, a helyzet és a válasz azonban ennél sokkal bonyolultabb. A vállalkozási környezet nem önmagában alakul ki, hanem különböző szabályozási rendszerek alakítják. Ma Magyarországon a mi szakmánkban kényszervállalkozások tömege található. Teljesen egyetértek azzal, hogy minél hamarabb legyen a piac értékalapú. De nem véletlenül mondtam a bevezetőben, hogy a vállalkozások több mint fele kicsi és egyéni vállalkozó, és önerőből soha nem lesznek versenyképesek, legfeljebb önfenntartók. Egy másik megközelítésben: a magyar közúti fuvarozók elfogadják azt, hogy az úthasználatért fizetni kell, és a matricás megoldás is jó a számunkra. De nem azonnal, hanem megfelelő felkészülést hagyva. Mit mondtunk az M7-es lezárásánál? Nem azt, hogy ellenségei vagyunk a környezetvédelemnek vagy a környéken élőknek – ahogyan sokan szeretnének beállítani minket –, hanem hogy toleráljuk az érveiket, de kérjük a kormánytól meg az önkormányzatoktól, hogy a gazdasági év előtt jelentsék be, mit terveznek, mert év közben a pluszköltséget már nem tudjuk a szerződésekben érvényesíteni. Az érdekképviseletek számára egyébként folyamatosan dilemma, hogy kit is kell képviselniük. A versenyképes vagy a láthatóan nem életképes vállalkozásokat. A gazdaság jelenlegi szintjén nem felejthetjük el ez utóbbiakat sem. Mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a versenyhátrányt csökkentsük, és erre kell kérnünk a kormányt is. Majd ha ez sikerül, valóban meg kell szűrni, hogy mely vállalkozások kapják azokat a támogatásokat, amelyek nem egyszerűen a túléléshez, hanem a fejlődéshez szükségesek.

– Július elsejétől az új munkaügyi jogszabályok szerint szigorúbban ellenőrzik, hogy ki a valódi vállalkozó, és ki a bújtatott alkalmazott. Ez önöket mennyiben érinti, és fölkészültek-e valamilyen tanácsadással?

– Ez sem új keletű probléma, és a NiT-Hungary az elmúlt öt-hat évben sem javasolta tagjainak, hogy vállalkozói szerződéssel alkalmazzanak gépkocsivezetőket. Ám sokan azért választották mégis ezt a megoldást, mert Magyarországon a bérköltségek olyan mértékűek, hogy azt nem tudják érvényesíteni a fuvardíjaikban. Visszacsatolva az előző kérdéséhez: az is igaz, hogy a fuvarozók egy része rövid távon gondolkodik, amikor azt mondja, inkább elvállalom ezt a fuvart olcsón, de legalább van bevételem, és csak utána kezdi kiszámolni, mennyibe is került neki magának. Ami a foglalkoztatási szigorításokat illeti: el kell ismernünk, hogy a fejlődést szolgálják, de megint csak gondot okoz ennek a szakmának. Most készül egyébként egy ágazati kollektív szerződés, amelyben valószínűleg olyan konstrukció szerepel majd minimumajánlásként, ami a bérköltséget legalizálja, azaz megnöveli. Nagy kérdés azonban, hogy miként lehet a fedezetét előteremteni, különösen, ha hozzáveszem azokat az egyéb pluszköltségeket, amelyek az európai uniós irányelvekből fakadóan jelentkeznek majd.

– Önök elég komolyan vették, hogy megpróbálják a tagjaikat az uniós csatlakozásra felkészíteni, hiszen együttműködési megállapodást írtak alá a gazdasági tárcával, kiadványokkal segítették a tájékoztatást. Milyen eredménnyel?

– A mi segítségünk abból táplálkozik, hogy nagyon sok információ jut el hozzánk, és mi azokat gyűjtjük, rendszerezzük, és továbbadjuk. Hírlevelünkben, a website-on (www.nit.hu), illetve személyesen. Eddig évente kétszer tagi találkozót tartottunk a tizenegy vidéki irodánkban és a budapesti székhelyünkön. Ezeken azonban a tagságnak csak a tíz százaléka jelent meg, tehát, sajnos, már nem rajtunk múlik, hogy abból, amit szeretnénk átadni, mi hasznosul. A legutolsó tagi találkozónkon is kiemeltem: mindenkinek önmagának kell megvizsgálnia, hogy a megváltozott és még változó környezetben az a piaci részesedés, amit eddig elért, megtartható-e vagy nem. S ha úgy látja, nem, akkor el kell gondolkoznia azon, abbahagyja-e, amit eddig csinált, és egészen másba kezdjen, vagy keres egy olyan, számára elfogadható, korrekt, szerződéses rendszert kínáló nagyobb céget, amelyiknél alvállalkozóként dolgozhat. Lásd például a már említett NiT Log Kft.-t!

– A környezetvédelmet és fuvarozást sokan szembeállítják. Valóban szükségszerű, hogy korszerűtlen járművek járják az útjainkat?

– Magyarországon idén január 1-jétől már nem Euro I. és Euro II., hanem Euro III. minősítésű teherjárművek állhatnak csak be újonnan, és ez ellen a jogszabály ellen a szakma soha nem tett semmiféle ellenlépést. Amit kértünk, a következő: a kormányzat segítse a vállalkozásokat abban, hogy ezeket a környezetbarát járműveket be tudják szerezni, és mint az előbbiekben utaltam rá, ez többé-kevésbé sikerült is. Sőt a régi autókkal dolgozó tagjainknak is felhívtuk a figyelmét arra, hogy bár a jogszabály csak az új autókra vonatkozik, és nem követel azonnali cserét, vegyék figyelembe, hogy a régi autó költségfaló, és elavult eszközökkel a vállalkozás nem lehet versenyképes.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo