Frankfurti csodák

Szerencsésnek érezhette magát minden autórajongó és autóvásárlás előtt álló, aki kilátogatott a 60. Frankfurti Autószalonra, mert idén a jelentősebb európai és japán gyártók a kiállításhoz hangolták autópremierjeiket, és összes koncepciómodelljüket elhozták. Ám nemcsak a csodálatos autókkal lehetett ismerkedni, hanem a beléjük épített korszerű technológiai rendszerekkel, mérnöki bravúrokkal is. Frankfurtban az autóipar egyértelmű fejlesztési irányt mutatott: az ember, az ő kényelme, biztonsága és a 21. század információra épülő világa, a környezettudatosság került előtérbe.

Az autóipar négy fejlődési iránya: a komputerizáltság plusz multimédia, a biztonság, a dizájn, valamint a környezetvédelem a Frankfurti Autószalonon is látványosan nyomon követhető volt. A prémiumtípusok akár mind a négy területen jeleskedhetnek, de természetesen az autós világban akadnak egy-egy területen kiemelkedő példák is.

Komputerizáltság és multimédia

A mai korszerű személyautókban az információs rendszerek és a szórakoztató berendezések szorosan kapcsolódnak egymáshoz, így komputerizáltság és a multimédia itt tulajdonképpen egyazon terület. Az Audi MMI (Multi Media Interface) vagy a BMW iDrive rendszere például mind egy helyről – egy számítógépes egérhez hasonlítható kezelővel – vezérli a gépkocsi kommunikációs, navigációs és szórakoztatórendszereit, valamint a komfortfunkciókat, feleslegessé téve a gombok garmadáját a műszerfalon. Az információk mindig egy központi kijelzőn jelennek meg. A cél ilyen rendszerek esetében mindig az ergonomikus elrendezés, az egyszerű kezelhetőség; a bonyolult rendszerek nem sokáig tudják tartani magukat; nem véletlen, hogy a BMW is leegyszerűsíteni kényszerült iDrive-ját.

Egyébként, ha pusztán a komputerizáltságot vesszük önmagában, akkor azt látjuk, hogy ma már a kiskategóriás autókban sem ritka a tíz vagy annál is több számítógépből álló multiplexrendszer (például Citroën C2), amely biztosítja a rendkívül gyors adatáramlást, s nem kell hozzá több kilométernyi kábel sem.

Erős trend az elektronizálás. A fedélzeti rendszerek, sőt adott esetben a kormányzás, a fékezés, a meghajtás, a szintszabályzás, a sebességváltás is lehet elektronikus vezérlésű, s akkor még nem beszéltünk a különböző stabilizáló és biztonsági elektronikákról.

Mindamellett az IT-technológiák is megtalálták helyüket az autóban: megjelentek az első Bluetooth vezeték nélküli szabványra alapuló autós kihangosítórendszerek, s a nagy gyártók luxusmodelljeihez GPRS-alapú (General Packet Radio Service) internetelérést is lehet már rendelni. Akit nem elégít ki a gyári multimédiás választék, neves tuningcégektől – mint például a Brabus – rendelhet multimédiás csomagot DVD-lejátszóval, játékkonzollal és LCD-monitorokkal. Kívánságra a fax, a telefon, valamint a teljes számítógépes rendszer is megoldható.

A biztonság presztízsérték

A gyárak gőzerővel fejlesztik a passzív és aktív biztonsági rendszereket, egyre intelligensebbé teszik a biztonsági elektronikákat is. A biztonság ugyanis ma már igen komoly presztízsérték egy autómárka esetében.

A vásárlók elvárják, hogy a kisebb kategóriájú autók is biztonságosak legyenek, ezért az alsóközép-, sőt a kiskategóriában sem ismeretlen például a függönylégzsák.

A mérvadónak számító Euro NCAP törésteszten a személyautók rendszeresen számot is adnak biztonsági tartalékaikról, s amióta az első ötcsillagos teszteredmény megszületett, a vizsgált autók egyre magasabb pontszámot érnek el. Egyre több az ötcsillagos autó – a Renault-nak öt típusa is megkapta –, a gyártók alumínium, fémötvözetek és különböző szilárdságú acél alkalmazásával (például új Volvo S40) próbálják a minél nagyobb biztonságot elérni.

Ma már a nagy teljesítményű, sportos autók is megzabolázhatók, még a tapasztalatlan sofőrök is kézben tarthatják a több száz lóerős autókat, köszönhetően a szigorú elektronikának, a jó féknek, a stabil futóműnek. Az összkerékhajtás is részben a biztonságot szolgálja; ezek elterjedésére jó példa, hogy a Mercedes az összes limuzinjához kínálja a 4Matic összkerékhajtást, nemcsak az E-osztályhoz, mint kezdetben. Az autókba építhető biztonsági elektronikákat már rövidítésekkel is nehéz felsorolni; a legújabbak között van például a követésitávolság-szabályzó elektronika is.

Dizájn: az egyéniség vonzereje

A gyártók tudják, ha a szalonon jó benyomást keltenek új autóikkal, sikeresek lehetnek bárhol a világon. Éppen ezért a kiállított személyautók – még ha ismerős modellekről volt is szó – kivétel nélkül gazdag felszereltségűek voltak, a lehető legnagyobb átmérőjű, vonzó könnyűfém felniken. Amíg húsz évvel ezelőtt a 15 col még nagy méretnek számított, ma már a miniautókra passzol a 15–16 colos, a nagykategóriásokra a 19–20 colos, a terepjárókra pedig az ennél is gigantikusabb, 20–24(!) colos könnyűfém kerék. Legyen egy tanulmányautónak bármilyen merész formája, biztos, hogy hatalmas kerekekre állítják, hiszen leginkább ezek vonzzák a tekintetet.

A dizájnerek előszeretettel játszanak a fényszórókkal is, s terjedőben vannak a diódás (LED-es) megoldások. Dizájn tekintetében a gyártók más-más utakat követnek, bár az megfigyelhető, hogy a tradicionális formával sokan szakítanak új vásárlótábor megszerzéséért, és sportos, nemritkán agresszív formát adnak új modelljeiknek.

A megszokott formát egyre nehezebb eladni, újítani kell, a vásárlók is inkább olyan típust szeretnének maguknak, amelynek van egyénisége, és semelyik más modellre nem hasonlít.

Kulcskérdés a környezetbarátság

Presztízsveszteséget okozhat a gyártónak a környezetre ártalmas anyagok és motorok beépítése, tehát már kulcsfontosságú tényező, hogy a személyautók is megfeleljenek a környezetvédelmi elvárásoknak. Mindegyik gyártó arra törekszik, hogy mind a benzines, mind a dízel erőforrásait megfeleltesse az Euro IV-es követelményeknek (ezt a dízel erőforrásoknál csak később várják majd el).

Manapság a dízelek hasonló menetteljesítményre képesek, s ugyanolyan csendesek tudnak lenni, mint benzines társaik, a részecskeszűrős és más technológiának köszönhetően pedig tiszta üzeműek is. Részecskeszűrőt először a PSA Peugeot Citroën épített dízeljeibe, s nemrég a Volkswagen, a Ford, a Mazda és még néhányan követték őt.

Érdemes megemlíteni még a részben nulla emissziójú (PZEV) benzinmotorokat, a hibridhajtású járműveket, mint a Toyota Prius vagy a Honda Civic Hibrid, valamint a hidrogénnel üzemelő, vizet kipufogó járműveket; például a BMW éppen egy 12-hengeres hidrogénnel működő motort fejleszt.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo