Logisztika tegnap és ma

Alakul a logisztikai piac, formálódnak a vevői igények. A nagy magyar cégek háromnegyedének van írott logisztikai stratégiája, harmaduknál létezik erre külön szervezet, és többségük egyetért azzal, hogy a logisztika szerepe hatalmas a vállalati sikerben, és egyre elfogadottabb vállalati értékteremtő funkció.

Bár a nagyvállalatok gyakorlata sokszínű, egyre inkább logisztikus szemmel kezelik az üzletviteli problémákat – ez derül ki a Logisztikai Fejlesztési Központ (LFK) 2003-as felméréséből. Működhet úgy is sikeres logisztika, hogy az csak a vállalat külső kapcsolatait menedzseli (beszerzés, értékesítés), de megbízhatjuk a logisztikai részleget a termelésirányítással is. Minél több anyag- és információmozgással kapcsolatos tevékenységet rendelünk hozzá, azaz minél több rendszer optimumát keressük, annál nagyobb megtakarítást érhetünk el.

A keresleti oldal

Míg évekkel ezelőtt a vállalati logisztika egyszerűen a raktározást, anyagmozgatást és a szállítást jelentette, addig ma – integrált megközelítésben nézve – a legfontosabb célja a vevő elégedettségének maximalizálása, a lehető legkisebb ráfordítással. A felmérés szerint a logisztikusok mindkét folyamatot megkísérlik mérni, azaz mind a logisztikával kapcsolatos költségeket, mind a vevői elégedettséget számszerűsítve érhetnek el jobb eredményeket – állítja Sebestyén László, az LFK ügyvezetője. Ez számos módszertani problémát felvet, mivel nehezen kezelhetők a számvitelbe nem kerülő, közvetett költségek, nemkülönben nehéz a vevő „jóérzésének” mérése is. Ezeket jól felépített modellekkel lehet becsülni, ami csak nagy logisztikai és vállalati tudásbázis felépítése árán lehetséges.

A logisztika szervezetben betöltött helye vegyes képet mutat. A transznacionális vállalatok általában ráhúzzák a ruházatukat a leányvállalatokra, a magyar középvállalatoknál viszont szinte ismeretlen a logisztikai szervezet. Kis cégeknél a cégvezető irányítja a teljes gyártási és ellátási folyamatot. Az LFK-felmérés szerint a termelés, a kereskedelem és a pénzügy foglalja el a legmagasabb helyet a társaságban. A logisztika, a minőség, az IT és a kontrolling területei alacsonyabb, tipikusan főosztályvezetői-osztályvezetői szinten találhatók. Azoknál a vállalatoknál találunk magasabb szintű, akár a vezérigazgatónak beszámoló logisztikai vezetőt, ahol a tevékenységből adódóan magasabb a logisztikaérzékenység, így például a Magyar Postánál vagy a Matávnál. A szervezeti kérdésekre érzékeny nagyvállalatok nagyobb arányban vezettek be minőségbiztosítási és környezettudatos vállalatirányítási rendszert is. A vállalatok 90 százalékának van integrált vállalatirányítási rendszere, és a megkérdezettek fele használja a logisztikai modult.

A kínálat egyre rugalmasabb

Ahhoz, hogy a logisztika fejlődésnek indulhasson, kínálatra is szükség van, azaz olyan logisztikai szolgáltató társaságokra, amelyek vámkezelésen és tároláson túl hozzáadott értékű szolgáltatásokat is nyújtanak – válaszolta a feltételeket tudakoló kérdésünkre Kiss Péter, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnöke. Erre jó példák lehetnek a gyorsan változó vevői akciók a hipermarketekben. Ezekhez az értékesítést ösztönző akciókhoz szükséges különleges (át)csomagolásokat a gyárban nem éri meg elvégezni, ezért külső logisztikai szolgáltatóra bízzák. A magyar nagyvállalatoknak több mint a fele ezért kapcsolatban áll külső logisztikai szolgáltatóval, gyakran nem is eggyel.

Outsourcing-konstrukció felállításához azonban stratégiai szintű döntésre van szükség. A legfontosabb célok: a fő tevékenységre koncentrálás, a költségcsökkentés és a magasabb kiszolgálási szint elérése. A leggyakrabban éppen azokat a könnyen uniformizálható tevékenységeket szervezik ki, amelyeket korábban a logisztika legfőbb feladatai között tartottak számon, így a raktározást, az import-export vámkezelést, a belföldi fuvarozást és a belföldi disztribúciót.

Ha a döntés megszületett, a következő lépés a szolgáltató kiválasztása, amelyben a megbízhatóság, a kiszolgálás és a fizetési feltételek dominálnak az LFK elemzése szerint. A szolgáltatási színvonal mérésének mutatói az időben történő szállítás, a rendelés pontos elvégzése mennyiségileg, és a reklamációk kezelése, s ez egy másik, a KPMG-ben készült tanulmány szerint még kiegészül a szállítási költséggel.

A kiszervezés során a kiszolgálási színvonal a legtöbb cégnél javult, a költségek csökkentek, és a kitűzött célok teljesültek, bár a pontosan mérhető gazdasági hasznok kismértékűek voltak. A beszállítókkal és vevőkkel a szerződéses együttműködés ritkán fűződik szorosabbra stratégiai szövetség vagy vertikális integráció formájában.

A siker feltételei

A vállalaton belül akkor tekinthetjük sikeresnek a logisztikát, ha egy integrált megközelítésben a teljes ellátási láncot lefedi, és ennek megvan a szervezeti lenyomata is – értenek egyet benne a megkérdezett szakemberek. – Bár a logisztikától a minőségügyön keresztül a kontrollingig minden gazdasági tudományág a teljes vállalati működést tekinti játékterének, a vállalat akkor lesz versenyképes, ha ezek a területek egymást segítve működnek, és nem egymás rovására növelik a befolyásukat.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo