Magazin


Pár lépéssel a piac előtt 

Még most is csak a húszas éveik végén járnak, vagyis fiatal emberek, vállalkozóként azonban lassan már „öreg rókának” számíta a Mirai Interactive két tulajdonosa. Egyetemistaként alapított webdesign cégből interaktív ügynökséggé nőtt vállalkozásuk hat évvel ezelőtt indult, s huszonöt munkatársával mára jóval százmillió forint fölötti az árbevétele.

Mit ér a síüzlet, ha magyar? 

Igazán nem szokványos gondolat, hogy a hóban szegény és magas hegyeknek híján lévő Magyarországon legyen hazai sílécmárka. De Kovács Barnabás, az ötlet gazdája és megvalósítója sem szokványos személyiség, mint ahogyan üzlettársa, Apjok Ildikó sem az. Ők nem az üzleti életben találkoztak először, hanem sportpályafutásuk során, amely szintén nem volt szokványos: a hóban szegény és magas hegyeknek híján lévő Magyarország színeiben a sípályákon vívtak ki maguknak nemzetközi elismerést, egyikük edzőként, másikuk versenyzőként.

Magyar divat, klasszikus és trendi 

Divat és ruha kapcsán elsősorban nem magyar cégek szoktak eszünkbe jutni. Pedig néhányan közülük derekasan helytállnak a piacon, márkát építenek, és minőségi termékeket kínálnak. Ilyen az Emporium Ruha- és Kötöttáru Kft. is, amelynek vezetője, Csapkai Ildikó 2003-ban a Magyar Hírlap ötven legsikeresebb magyar üzletasszonyát felsoroló listájára is felkerült. Nem azért, mert milliárdos, hanem mert a vállalkozása immár hosszú évek óta sikeres.

Nosztalgia és racionalitás 

Imponáló számok: 1996-ban a nulláról indultak, 1997-ben már elérte a százötvenet a cég foglalkoztatottainak száma, egy évre rá a dupláját, tavaly pedig már meghaladta a négyszázat; az árbevétel a múlt évre kilencmilliárd forint fölé nőtt, a cég vagyona pedig másfél milliárdra. Ha nemcsak az rt.-t, hanem a cégcsoport egészét tekintjük, akkor több mint húszszoros a növekmény! De ez így, önmagában megtévesztő – mondja Nagyiványi András, a VIV Rt. elnök-vezérigazgatója, a VIV csoport egyik fő tulajdonosa.

A CÉH szövetségei 

Az összehangolt csapatmunka, az emberi tényező fontosságát nemcsak a sportban, hanem a vállalkozásban, a cégépítésben is elsődleges fontosságúnak tartja a volt kosárlabdás, majd kosárlabdaedző építőmérnök, Tóth Attila, aki már akkor vállalkozott, amikor még nem igazán volt piacgazdaság Magyarországon. A cég, amelyet irányít, tizenhét év alatt lett párfős gazdasági munkaközösségből közel háromszáz embernek munkát adó részvénytársaság. A tavaly több mint másfél milliárd forint árbevételt elért CÉH Rt. tervező-szervező munkájának eredményeivel nap mint nap találkozhatunk az országban, autópályákon, a fővárosi Millenáris Parkban vagy középületekben, üdülőszállókban Soprontól Zalakaroson át Lillafüredig.

Váltani tudni kell 

A Montana Információtechnológiai és Kommunikációs Rt. azon kevés magyar középvállalatok egyike, amelyek nem tartanak az európai uniós csatlakozástól, sőt! Vadász Pál elnök-vezérigazgató szerint a belépéssel új távlatok nyílnak az újra mindig is fogékony vállalat előtt: regionalitás és koncentráció. Ez pedig egy hazai középvállalat sikerének kulcsa lehet.

On-line munkakönyv 

Az Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis, az EMMA korszerű, a 21. század technikai színvonalának megfelelő, naprakész rendszer. Május elsejétől él, ezért még nem tudni, milyen problémák derülnek ki a használata alatt. Burány Sándor foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter mindenesetre felkészítette stábját az új rendszer beüzemelésének kezdeti nehézségeire.

Bábeli zűrzavar helyett intranet. Vállalaton belüli kommunikációs csatornák 

A számítógépes lehetőségek lassan felváltják a papírt a cégek belső kommunikációjában is: az üzemi lap a belső weboldalon jelenik meg, a körlevél számítógépen érkezik, de a kollégák elérhetőségét sem kell a telefonközpontban megkérdezni, adott esetben elég egy gombnyomás a billentyűzeten. A vállalatok belső életében hatalmas rendet vágó elektronikus információáramlás előnyeire egyre több hazai cég érez rá. Van, ahol az átállás pusztán anyagi kérdés, de egyelőre többen vannak, ahol a ragaszkodás a régi szokásokhoz még erősebb, mint az új gazdaság kihívása.

Bábeli zűrzavar helyett intranet. Mindenki mindenről azonnal tud 

Három-négy évvel ezelőtt még csak az üzemi lap megújításával próbálkoztak a jobb belső kommunikáció érdekében, azonban rövidesen ráébredtek arra, hogy a nyomtatott újság túl lassan juttatja el az információkat a dolgozókhoz, mondta el lapunknak Vér László, a Hungária Biztosító Rt. humánerőforrás főosztályának helyettes vezetője.

Kényszer szülte extranet? 

Magyarországon a különböző felmérések is igazolják a cikk szerzőjének tapasztalatát, mely szerint a vállalatok közötti kereskedelmi és kommunikációs kapcsolatokra még csak kevéssé hat az új gazdaság. Az extranetre költés egyébként is a vállalaton belüli kommunikációs rendszer, az intranet kiépítése után következik, enélkül ugyanis nem működtethető extranet. A technikai eszközök alkalmazásában élen járó magyar – főként nagy- – vállalatok egyelőre még az intranetnél tartanak. A TNS Modus felmérése szerint intranetes és extranetes rendszerrel a hazai vállalatok több mint tíz százaléka rendelkezik. Külön hiteles felmérés az ezen belüli extranetes arányról nem áll rendelkezésünkre. A nagyobb cégek, köztük a multik többsége sem érzi még az extranet kiépítésének és használatának gazdasági kényszerét. Az új gazdasági kommunikációs stílus ugyanis a nálunk fejlettebb gazdaságú országokban is egymást kikényszerítő módon terjed.

Önkéntes tagság, megváltozott az ügyintézés 

Automatikusan törlődik az eddigi kamarai tagság a cégbírósági nyilvántartásból, az új, immár önkéntes tagok regisztrációja folyamatos. A kamarai tagság cégbírósági bejegyzése az idén még ingyenes, de jövőre már meg kell fizetni érte a szokásos illetéket. A kamarákra két éve rátestált hatósági feladatok különböző intézményekhez kerültek.

Rendszergazdálkodj okosan! 

Napjaink informatikája már nem a „milyen gépet vegyünk” kérdés köré összpontosul, a hangsúly egyre inkább a kommunikáció, az adatcsere, a helyi hálózatok és persze az internet felé tolódik. A stabilitás, a megbízható működés alapkövetelmény. Ez viszont még az abszolút üzembiztosnak kikiáltott nagy rendszereknél is gondoskodást igényel. Szükség van egy rendszergazdára, egy szakértőre, aki biztosítja a rendet, átlátja a káoszt. Az információink életéről van szó, távolról sem mindegy tehát, kire bízzuk. Akármilyen kicsi egy cég, szakszerű üzemeltetőre szüksége van. De milyen szempontok alapján válogassunk?

Középpontban az ügyfél - Hatékony vevőkapcsolati rendszer 

Ma bárki, akár otthon, az íróasztal mögül is több, hasonló szolgáltatást nyújtó cégre bukkanhat az internet segítségével. A vállalkozások számára így egyre értékesebb az ügyfél személye. Pozíciójuk megőrzéséhez az egyetlen lehetséges út, hogy az ő igényeit, szokásait, természetét minél jobban megismerve és azokat szem előtt tartva fejlesszék termékeiket, eladási stratégiájukat. Az erre kidolgozott technika egy több komponensből álló szoftvercsomag: a CRM.

Önkéntes tagság, megváltozott az ügyintézés - Csak év végéig illetékmentes a kamarai regisztráció 

Automatikusan törlődik az eddigi kamarai tagság a cégbírósági nyilvántartásból, az új, immár önkéntes tagok regisztrációja folyamatos. A kamarai tagság cégbírósági bejegyzése az idén még ingyenes, de jövőre már meg kell fizetni érte a szokásos illetéket. A kamarákra két éve rátestált hatósági feladatok különböző intézményekhez kerültek.

E-világi rendszerek 

E-business a vállalati versenyképesség növelésében – ez volt az idei Cisco Expo mottója. Hogyan érdemes elindulni ez irányba, és mit nyer vele a vállalat? Szakértők és vállalati példák szólnak erről és e mellett.

Miért pont B2B? – Nagy eladó sok kis vevővel 

A B2B – business to business –, a vállalatok közötti elektronikus kereskedelem révén új, on-line piacok teremthetők az árucikkek számára, s a piacbővítésen túl jelentős megtakarítások is elérhetők. S nagy – közvetett – haszna az is, hangsúlyozzák a szakemberek, hogy megvalósításához elengedhetetlen a cég belső és külső folyamatainak átszervezése, ésszerűsítése.

Az új integráló erő – Címtár: homogén hálózat 

Az informatika fejlődésével és a felhasználói igények növekedésével a hálózatok egyre komplexebbé, bonyolultabbá váltak. A rendszert egyre nehezebb volt felügyelni és használni, így az informatikusok valamilyen „integráló erőt” kezdtek keresni. Ez korábban a hálózati operációs rendszer volt, ma a vállalati hálózatokban e feladatot a címtár tudja betölteni.

Programok kommunikációja 

A Piac és Profit előző két számában bemutattuk, magyaráztuk a Microsoft DotNET (.NET) stratégiájának lényegét, a következő generációs internet rendszerének forradalmi hatását a kommunikációra. A DotNET erőteljesen megváltoztatja az üzleti kapcsolatokat is, alapjaiban hat a termelési és szolgáltatási szektor működésére, s ma még nem látható távlatokat nyit az új gazdaság szereplői számára a piaci lehetőségekben, a hatékonyság, termelékenység növelésében, a szervezet optimális működtetésében.

A játékmester és a tréner 

Divat lett a tréning. Szervezik a topmenedzsment tagjainak, a középvezetőknek vagy éppen a sales, s kiemelten az ügyfélszolgálat területén dolgozóknak. De a csapatépítés sem kevésbé fontos, így hát az épp csak összeverbuválódott munkahelyi csoportok, osztályok együtt indulnak az outdoor-programra hegyet mászni, kötélhídon reszketve átkelni. Mi ez a divat, mi a lényege?

A kétoldalú kapcsolatoktól az EU-bővítésig 

Dánia, Finnország és Norvégia magyarországi nagykövetei válaszoltak a Piac és Profit kérdéseire.

Számok a szakképzésről 

A tanulni vágyók mindenekelőtt a számítógép-kezelői, számítástechnikai szoftverüzemeltetői, mérlegképes könyvelői, boltvezetői, személy- és vagyonőri képesítést keresik, államilag elismert oklevéllel. A képzést kínálók többsége magánvállalkozás, s a tanfolyamokon részt vevők egyharmada állja saját maga a költségeit.

Felnőttek az iskolapadban 

 

Központban az emberi erőforrások, a projektek s a tudás 

Az üzleti szolgáltatócégek (angolul: Professional Services Organization, vagyis PSO) működése nagymértékben eltér a gyártó, illetve pénzügyi tranzakciókra szakosodott cégekétől, mert szolgáltatásaik jellemzően szellemi tevékenységek, ezért itt a legfontosabb erőforrás a tudás. A tudás, a szakértelem irányítása, vállalatirányítási rendszerbe foglalása pedig egészen más logikát kíván, mint a termelőtevékenységet támogató rendszereké (ERP). A Professional Services Automation – rövidített és így népszerűvé vált nevén: PSA – igen nagy karriert futott be azokban az országokban, ahol nálunk előrébb járnak a vezetéstámogatási rendszerek alkalmazásában. A magyar fordítása szerint Szolgáltatásirányítási Rendszernek nevezett szoftverrendszert célzottan a szolgáltatócégek irányítására fejlesztették ki, s hihetetlen népszerűségét hiánypótló szerepének köszönheti. A PSA népszerűségének okairól, alkalmazásának előnyeiről, más vállalatirányítási rendszerektől való eltéréseiről az E-Group Hungary Rt. képviselőivel – Sükösd Balázs értékesítési vezérigazgató-helyettessel és Zimmer András tanácsadóval – beszélgettünk. Az üzleti folyamatok informatikai támogatása, automatizálása területén nagy tekintélynek örvendő hazai szervezet nem véletlenül jósol ennek az üzletágának gyors felfutást.

Meddig B2B? A hagyományos és az elektronikus együtt hatékony 

Miközben a világ egyik fele még most ismerkedik az új fogalmakkal, a másik fele már azt mondogatja, hogy a B2B nem is olyan nagy dolog. Kétségtelen, vannak gondjai az üzletágnak, de előrejelzések szerint két év alatt a jelenlegi négy százalékról harminckilencre nő azoknak a nagyvállalatoknak az aránya, amelyek a termékeik előállításához szükséges alapanyagokat az interneten keresztül szerzik be.

Papíron és interneten 

 

Négyen Északról 

 

Dotkom cégek divatja 

Ha azoknak az internetes vállalkozásoknak, amelyeket tavaly az üzleti divat életre hívott, idén nem megy, az azt jelenti, hogy vége a dotkom világnak? Nem, természetesen nem azt jelenti. Azt azonban igen, hogy a most és a jövőben megalakuló dotkom cégeknek alapvetően más szabályok szerint kell működniük, mint a korábbiaknak.

Termékek, stratégiák, víziók - Interjú Vityi Péterrel 

A számítástechnikai vállalatok mostanában nem egyszerűen középtávú terveiket, esetleg stratégiájukat hirdetik meg, hanem víziókat. Ezek a képzetrendszerek, paradigmák korábban hosszú időtávlatra előre tekintő látomások, utópiák voltak; ma legföljebb néhány évről szólhatnak. Hogyan gondolkodik a perspektívákról a cég termékeinek, történetének és stratégiájának egyik legjobb ismerője, Vityi Péter, a Microsoft Magyarország új vezetője? A Microsoft ugyanis eddigi történetének egyik legnagyobb váltására készül, s ez valószínűleg kihat az internetes e-üzlet egészére, és nyilván a magyarországi helyzetre is.

Adatbányászat - Új terület a döntés-előkészítésben 

Mit várhatunk el a saját ügyfeleinktől? Kik azok, akik leginkább vevők lehetnek új termékünkre? A gazdasági élet alapkérdései ezek, nincs olyan vállalati vezető, aki időről időre ne szembesülne velük. S mivel ezek a marketing alapkérdései, kézenfekvőnek tűnik, hogy a piackutatás ad rájuk megfelelő válaszokat. Pedig van más megoldás is: az adatbányászat.

Szemléletváltás a projektirányításban - Multiprojekt irányítási rendszerek 

A jelentős számú párhuzamos projektet futtató szervezetek előbb-utóbb beleütköznek az áttekinthetőség, az irányíthatóság falába. Különösen erősen érzékelhető ez ott, ahol a projektek működését szoros egymástól való függőség jellemzi erőforrásban, célokban, logikai kapcsolódásokban. Az E-GROUP Hungary Rt. multiprojekt irányítási rendszere (MPIR) olyan megoldást kínál, amely figyelembe veszi a projektirányításban végbemenő szemléletváltást. Ennek lényege, hogy vállalati szinten összehangolva kezeli a projektek működését, így a projektirányítás a stratégia megvalósításának jelentős tényezőjévé válik. Az E-GROUP által kidolgozott elméleti és gyakorlati megoldást Kocsis Zoltán és Zimmer Márton, a cég vezető tanácsadói mutatják be.

Ellátási láncok versenye - SCM: alacsonyabb költséggel magasabb minőséget 

A globalizáció hatására az egész világ a piacok színtere, és egyes szereplők helyett ellátási láncok között folyik a verseny. Hogy csak a leghétköznapibb példát említsük: a kereskedelemben a nagyon fejlett logisztikai rendszerekkel rendelkező hipermarketek versenyeznek egymással, sőt a sarki kisbolttal is. Küzdelmükben meghatározó elem az ellátási lánc menedzselése. Sok hazai cég mégsem szentel megfelelő figyelmet erre.

Tanulópénz 

A magyar lakosság megtakarítási szokásait számtalan - és részben jogos - kritika érte az utóbbi években. Honfitársaink túlnyomó többségének semmiféle megtakarítása nincs sem rövid-, sem hosszú távra, a pénzügyi befektetések számbavételénél pedig hosszú éveken át a bankbetétek és a készpénz vezették a listákat. Ezzel szemben a lakás-, az autó- és egyéb felhasználású hitelek állománya több alkalommal is látványosan megugrott, a valódi hitelkártyák száma pedig mára megközelítette az egymilliót.

Több mint betét 

A befektetési alappal kombinált betét viszonylag új termék a magyar piacon, külföldön pedig szinte egyáltalán nem létezik. Előnye, hogy viszonylag kis kockázat mellett érhető el a hagyományos betéteknél magasabb hozam, de természetesen az extraprofitot nem adják ingyen.

Ígéretes Kelet 

Az utóbbi időben egyre-másra jelennek meg a hazai pénzintézetek portfóliójában azok a befektetési alapok, amelyek kezelt vagyonuk egy részét távol-keleti piacokon fialtatják. Az ügyfelek érdeklődése nem véletlen a térség iránt, hisz annak meghatározó szereplői gazdasági téren az utóbbi időben mind az Európai Uniót, mind az Egyesült Államokat lekörözték.

Milliós rögök 

Ma Magyarországon a legjobb közép-hosszú távú befektetés a termőföld - állítják a szakemberek, nem véletlenül. A magyar termőföld ára mélyen az európai átlag alatt van, s a földpiaci vásárlásokat korlátozó derogáció 2011-es lejártáig óvatos becslések szerint is a duplájára emelkedik. Hogy mégsem vetik magukat a jó befektetésre vágyó érdeklődők a piacra, annak az a számtalan szabály és buktató az oka, amelyeken át kell küzdenie magát a legtöbb esetben tapasztalatlan leendő földtulajdonosnak.

Arany, ami fénylik 

A befektetési alapok többsége - az ügyfelek érdeklődését szem előtt tartva - pénzügyi eszközökbe, esetleg ingatlanokban helyezi el a pénzét, holott az árupiaci befektetéseken az utóbbi időkben hatalmas nyereségeket lehetett elkönyvelni.

Életben maradni 

Befektetési iskolánkban sokféle lehetőséget kínáltunk már pénzünk fialtatására. A biztosítások azonban e tekintetben öszvérnek számítanak a befektetési piacon, hiszen a pénzünkért nemcsak hasznot, de szolgáltatást is kapunk cserébe.

Lőporos hordó 

A lőport taoista szerzetesek kísérletezték ki a 8. század környékén, mégis Európa volt az, amely a lőpor segítségével leigázta a világot. Most, 1300 évvel később Kína - és vele együtt a távol-keleti régió - robbanthat nagyot az európai fejlődés felgyorsított modelljének bemutatásával.

Pénzmag a földben 

Hamarosan elérkezik a "fordulat éve", a hazai földtulajdonosok mellé felsorakozhatnak a társaságok és a külföldiek, s ezzel az ügyesebb befektetők Mekkája is eljönni látszik.

Nyomott hangulatban 

A globális pénzpiaci ingadozások, a tőkepiacok negatív hangulata rosszul hat a befektetési alapok piacára is, bár az alapkezelők szerint pánikra nincs ok. Az elemzők azonban óvatosságra intik a kezdő kisbefektetőket, a tapasztaltabbakat pedig nyugalomra, a hozamok volatilitására hivatkozva.

Állami (részvény) áruház 

Van még, s marad is működő állami vagyon, melyből egy kisebb hányadot a magán- és a pénzügyi befektetők vehetnek meg, az előbbiek még kedvezményeket is kaphatnak. Az új tulajdonosi program jövő tavasszal elindulhat, transzparenssé téve az abban szereplő vállalatokat.

Közömbös Magyarország – A gyenge euró gazdasági hatásai 

Örülniük kellene az exportőröknek s gondba esniük az importőröknek az euró dollárhoz viszonyított árfolyamának kitartó csökkenése miatt. Elvben. A gyakorlatban, úgy tűnik, korántsem ilyen egyszerű a helyzet.

Egészséges optimizmus kerestetik – Buda-Cash-prognózis 

Úgy tűnik, az idén is eljött a nyári pangás ideje a tőzsdén, sőt a pesszimistábbak szerint már április óta tart. A tavaszi lelkesedés után május óta nem képes igazán magára találni a magyar piac, miközben a gyorsjelentésekre sem lehetett panasz, a makrogazdaság helyzete pedig minden korábbinál erőteljesebb optimizmusra adhatna okot.

Lenin nem esett le a falról 

Elmúlt tíz év. Ez önmagában még nem hír. Talán az sem, hogy a túlzott optimizmussal várt évek helyett pangás következett; aztán mégis eljött a pezsgés időszaka, amely hirtelen a világban is ismertté tette; majd az utolsó harmad nehézzé vált, sok kudarccal s kisebb sikerekkel. Ám az már igencsak fontos, hogy mindez a Budapesti Értéktőzsde első évtizedét jellemezte. A BÉT ugyanis júniusban ünnepelte újraélesztésének tizedik évfordulóját.
Feliratkozás a Piac & Profit Online magazin hírlevelére

Jogi kisokos

Mivel büntethető egy cég?

Mivel büntethető egy cég? 

Gyakori vélekedés, hogy a büntetőjogi felelősség és kockázat kizárólag a magánszemélyeket terheli.

Cégblog

Pénzügyi vállalkozásra csaptak le

Pénzügyi vállalkozásra csaptak le  

Megtiltották a River Factoring Zrt.-nek az osztalékfizetést, illetve új kezesség- és garanciavállalási ügyletek megkötését.

Klímablog

Már most több hetes várólista van a klímaszerelésre

Már most több hetes várólista van a klímaszerelésre 

Az elmúlt évek nyári hőhullámai sorozatos rekordokat döntöttek, és az előrejelzések szerint az idei nyár sem lesz kivétel.

Infokom

Lehull a lepel, mit gondolnak a magyarok a mesterséges intelligenciáról

Lehull a lepel, mit gondolnak a magyarok a mesterséges intelligenciáról 

Az emberek bár egyre többször használják a mesterséges intelligenciát, sokan bizonytalanok az AI-jelenséggel kapcsolatban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo