Az új integráló erő – Címtár: homogén hálózat

Az informatika fejlődésével és a felhasználói igények növekedésével a hálózatok egyre komplexebbé, bonyolultabbá váltak. A rendszert egyre nehezebb volt felügyelni és használni, így az informatikusok valamilyen „integráló erőt” kezdtek keresni. Ez korábban a hálózati operációs rendszer volt, ma a vállalati hálózatokban e feladatot a címtár tudja betölteni.

A hálózati operációs rendszer ma már nem működik igazán, hiszen minden cég többféle kiszolgálógépet használ, a legtöbb helyen más-más platformon fut például a file- és nyomatókiszolgálás, a vállalatirányítási rendszer és az internetes szolgáltatás. A tanácsadó cégek szerint emiatt is robbanásszerű változás előtt áll a címtárpiac: évente 30-40 százalék közötti növekedés várható. Vajon mit tudnak a címtárak, miért ez az óriási érdeklődés?

A címtár az a szolgáltatás, amely képes hálózatainkat homogénné tenni a sokféle operációs rendszer használata ellenére. Segítségével mindenki könnyen elérheti az összes hálózati erőforrást – adatokat, alkalmazásokat, nyomtatókat, internetet stb. –, a felhasználóknak nem kell azzal törődniük, hogy hol is vannak vagy hogy éppen szabadok-e a szükséges erőforrások. A rendszergazdák számára pedig az egész rendszer könnyebben menedzselhető, és biztonságosabb.

A címtár alapú rendszerek legnagyobb előnye, hogy egyre több alkalmazást, funkciót, szolgáltatást lehet viszonylag könnyen ráépíteni a hálózatra, s az ezáltal egyre intelligensebbé válik. Ehhez szükség van egy „szoftvergerincre”, amelynek követelményeit a címtárszolgáltatás képes teljesíteni, s amelyik „mindent tud” az adott informatikai rendszerről. Az adatbázisnak tartalmaznia kell a cég, intézmény szervezeti felépítését, hiszen döntően ez határozza meg, hogy kinek mihez kell hozzáférést biztosítani. Ebbe az adatbázisba bele kell illeszkedjenek a hagyományos informatikai eszközök – szerverek, munkaállomások, nyomtatók, hálózati eszközök és alkalmazások –, függetlenül attól, mely gyártótól származnak, milyen platformhoz kötődnek. Az adatbázisnak képesnek kell lennie az informatikába most bekerülő készülékek (pl. PDA, mobiltelefon) integrálására, és meg kell felelnie az internet, az e-business új kihívásainak is.

Kulcsfontosságú, hogy egy címtár milyen platformokon működik, milyen operációs rendszereket támogat. S miután kulcsszerepe van az alkalmazások és adatok elérésében, ezért megbízhatósága, kiforrottsága, rendelkezésre állása ugyancsak lényeges szempont. Az informatika fejlődése hasonlóan gyors ütemű lesz az elkövetkező években, egyre több és több szolgáltatás kerül kapcsolatba a címtárral, annak egyre több információt kell kezelnie, és ha az e-business rendszerek révén bekerülő rengeteg új adatra gondolunk, akkor érthető, hogy a skálázhatóság is igen lényeges szempont.

Ahhoz, hogy a címtár valóban képes legyen az integráló szerepre, egy teljes körű szolgáltatásokat biztosító, többplatformos, úgynevezett Full Service Directory szükséges, amely az informatikai rendszer teljes egészét magába foglalja: a fizikai eszközöket, a felhasználókat, az alkalmazásokat, a rendszereket, a hálózati szolgáltatásokat és a hálózati eszközöket. E céloknak és feltételeknek – az Aberdeen Group egy tanulmánya szerint – a legjobban megfelelő címtárszolgáltatás az NDS (Novell Directory Services), amely jelenleg a világ legelterjedtebb címtárszolgáltatása, és előrejelzések szerint a következő években is megőrzi piacvezető pozícióját.

K.

*
Üzleti előnyök
● Ügyfélkapcsolatok hatékony felügyelete, személyre szabása.
● Üzleti adatok összehangolása.
● A hagyományos informatikai rendszer és az e-business-szolgáltatások integrálása.
● Hatékony együttműködés kialakítása.
● Egypontos hozzáférés a legkülönfélébb szolgáltatásokhoz (a felhasználóknak csak egy jelszóra kell emlékezniük).
● Rendszerkialakítás a vállalat szervezeti struktúrájának megfelelően.
● A szervezeti változások hatékony követése.
● Az új szolgáltatások a már kialakított infrastruktúrára építve gyorsan, jól tervezhető költségekkel és határidőkkel valósíthatók meg.

*
Informatikai előnyök
● Homogén környezet kialakítása különböző hálózati operációs rendszerek használata estén is.
● Egypontos felügyelet lehetősége különböző platformok esetén is.
● Egy kezelési logikát, egy felügyeleti filozófiát kell elsajátítaniuk az üzemeltetőknek.
● Egységes jogosultsági rendszer az egész intézményen belül.
● Minden informatikai eszközt képes integrálni.
● A sok helyen meglévő NetWare-szakértelmet ki tudjuk használni.
● Új szolgáltatás bevezetése kis képzési költségekkel jár, mert a meglévő üzemeltető személyzet könnyen boldogul az ismerős környezetben.

Véleményvezér

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.
A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában

A magyar vállalkozók által fizetett áramár a negyedik helyen Európában 

A magyar vállalkozók horroráron kapják az áramot.
Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések

Az orosz felszabadító erők nyomában teljes pusztulás, kihalt települések 

Halott vidék a felszabadító orosz seregek mögött.
Putyin összes terve romokban

Putyin összes terve romokban 

Putyin nem így tervezte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo