Adatbányászat - Új terület a döntés-előkészítésben

Mit várhatunk el a saját ügyfeleinktől? Kik azok, akik leginkább vevők lehetnek új termékünkre? A gazdasági élet alapkérdései ezek, nincs olyan vállalati vezető, aki időről időre ne szembesülne velük. S mivel ezek a marketing alapkérdései, kézenfekvőnek tűnik, hogy a piackutatás ad rájuk megfelelő válaszokat. Pedig van más megoldás is: az adatbányászat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben mind több vállalat vezetője fogadja el, hogy döntéseinek megalapozásához előzetesen fel kell mérnie a piacot, arra csak kevesen gondolnak, hogy a cég korábbi vevőiről, partnereiről rendelkezésre álló saját adatok is segíthetik munkájukat. E már meglévő, ám legfeljebb csak részleteikben feldolgozott információk rendszerezésére vállalkoznak az adatbányászok, akik szerint az ismert adatok „vallatása” sok szempontból pontosabb képet ad, mint a prognózisok.

Rejtett összefüggések

A számítógép világában rengeteg információ kapcsolódik minden egyes vásárláshoz, szolgáltatás igénybevételéhez. Sok üzletben ma már számítógép jegyzi meg, hogy egy adott vásárló milyen áruféleségeket tett a kosarába, hogy készpénzzel vagy kártyával fizetett-e. Egy bank számára fontos információ lehet például, hogy hányan használják közüzemi számláik átutalására folyószámlájukat, s közülük hányan élnek a telefonos, illetve az internetes utalás lehetőségével. Az információs társadalom irányába haladva egyre nagyobb számban keletkeznek ilyen adatok, viszonylag könnyen tárolhatóan, visszakereshetően. És itt lép be az új szolgáltatás: az adatbányászat.
Ne elégedjünk meg ezen adatok puszta tárolásával, egy-két szempont szerinti csoportosításával, mondják az új szakma művelői, hozzunk ki belőlük minden információt! A bolti példánál maradva: ne csak azt nézzük, milyen változást hozhat egy olyan áruféleségnél, amelyből egy alkalommal általában többet vesznek a vásárlók, az, ha többdarabos csomagokban kedvezménnyel kínáljuk; vegyük észre például azt is, hogy szinte mindenki, aki X áruféleségből vásárol, a vele különösebb kapcsolatban nem lévő Y árut is a kosarába tesz.

Cégre szabott algoritmusok

Az adatbányászok szerint a különböző gazdasági döntéseket megelőző kérdések visszavezethetők néhány alapkérdésre. Ők ezeket a matematika nyelvére fordítják le, s algoritmusok felhasználásával gyűjtik ki azokat a meglévő adatokat, amelyek a feltett kérdésre válaszolnak. Az algoritmusok személyre (cégre) szabottak, a keresés paramétereit pedig a cég elvárásaihoz igazítják. Az eredmény pontosságához alapvető, hogy a rendelkezésre álló adatmennyiség megfelelő legyen: egy-két szempont szerinti csoportosításhoz néhány száz adat is kirajzolja a követendő utat; ám ha több tíz vagy több száz szempont alapján kell csoportosítani, a nagy biztonsággal felhasználható a döntésekhez rendkívül nagy adatmennyiség ad megfelelő eredményt.
Fontos tudni: az adatbányászat csak azt az adatot fogja kihozni, amely egyébként is benne van a feldolgozott anyagban - figyelmeztet Cseh Zoltán, a DSS Consulting Kft. vezető konzulense. Az adatbányászok szerint külön gondot jelent az, hogy a rendelkezésre álló adatok többnyire nem rendezettek; ezért az adatbányászatnak egyik nélkülözhetetlen előzetes eleme az adattisztítás, amelyet akár önálló szakágnak is tekinthetünk.
Az adatbányászat eredménye mindig az adott pillanatra szóló, rövid távú eredmény. Ám a program elkíséri a céget: friss adatok betáplálásával új válaszokat kaphatunk.
Az adatbányászat során csoportosított adatokat természetesen elemezni is kell. Egyszerűbb esetekben ezt bárki el tudja végezni, ám ahhoz, hogy egy bonyolult vizsgálat valamennyi fontos eredménye napvilágra kerüljön, olyan szakember kell, aki ismeri a módszer működési elvét. Miután azonban a konkrét program kialakításához szoros együttműködésre van szükség, az adatbányászok szerint a partnercégnek az „adatvallató” program kifejlesztésében részt vevő képviselői a későbbiekben különösebb gond nélkül tudnak majd elemzéseket készíteni a frissített adatokból.

Mutasd a webed!

Talán nem véletlen, hogy az adatbányászat egyik legdinamikusabban fejlődő területe az internetes oldalak vizsgálata. Viszonylag könnyen kideríthető, hogy valaki véletlenül, kíváncsiságból vagy tudatosan tévedt az adott cég honlapjára, s az is megtudható, hogy megtalálta-e a keresett információt. Az így kapott adatokból, egyebek mellett, arra is lehet következtetni, hogy jó felépítésű-e az adott webcím, megfelelő-e az információk logikai sorrendje az egymást követő oldalakon, s a kapott adatok arra is alkalmasak, hogy megmutassák, hatékony-e a cég internetes hirdetése.
Ma Magyarországon még többnyire az adatbányászattal foglalkozó cégek igyekeznek meggyőzni potenciális vevőiket arról, hogy érdemes beruházni egy-egy ilyen adatválogató programba. Az adatbányászok szerint a legtöbb esetben a már meglévő programok testreszabásával is sikereket lehet elérni. Az igazán komoly megbízások, amikor a megrendelő egy bonyolult feladatra kér komplex megoldást, ma még meglehetősen ritkák.

Nagy László Nándor

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo