Talán a leggyorsabban változó szakma az informatika; a technológiák itt alig három év alatt elévülnek. Az a vállalkozás, amely ebben az iparágban szeretne sikeres lenni, kénytelen szembenézni ezzel, és alkalmazkodni a kihívásokhoz. A Montana Rt. 1989 óta évről évre felveszi az IT ritmusát: mindig két-három évre előre látja, hogy merre kell mozdulni a talpon maradáshoz.
– A siker kulcsa az állandó technikai innovációban rejlik. Persze nem öncélúan, hanem a piaci igényekhez igazodva. Az új utakhoz azonban új szürkeállomány is kell. Vagyis a technikai irányvonalak felismerése mellett a humánerőforrás folyamatos fejlesztése is alapkövetelmény – hangsúlyozza a vállalatot megalakulása óta irányító Vadász Pál.
Az alkatrész-kereskedelemtől a szolgáltatásig
A magyarországi informatikai iparágnak megvannak a maga szakaszai; ahogyan Vadász Pál fogalmaz: kegyetlen piac, akár egy ringlispíl, amelyből, ha valaki nem kapaszkodik, könnyen kirepül. A Montana 1986-ban alakult. Akkor kizárólag Németországban működött, és csak a liberalizált kereskedelem kezdetekor kapcsolódott be a hazai folyamatokba. Az akkor nyolc főt foglalkoztató kft. Tajvanról importált számítógép-alkatrészeket.
– Ahogyan a szakma fejlődik, bizonyos termékek tömegcikké válnak, amelyeket már nem lehet többé annyiért eladni, hogy az üzlet egy bizonyos darabszám alatt is jövedelmező legyen – hangsúlyozza a szakember. – A továbblépést a minőségi termékek kiskereskedelme jelentette. Azután a kilencvenes évek elején a piaci jelekből látszott, hogy a szolgáltatások felé kell elmozdulni. A hardvereszközök forgalmazása ekkor már kis hozzáadott értéket termelt, a hozzá kapcsolódó szolgáltatások viszont izgalmas tudást hordoztak, amiért a piac hajlandó volt fizetni. Ma pedig az információ kezelése, strukturálása, folyamatokba rendezése az igazán jövőorientált üzletág.
A Montana előrelátását jól jellemzi, hogy már két évvel ezelőtt felismerték: a vállalatoknak a hatékony működés érdekében a tudásmenedzsmentre, a felhalmozott adatokat információvá alakító eszközre lesz szükségük. Ebből a felismerésből született meg a MonDoc. A magyar szakemberek által kifejlesztett integrált – irodai csoportmunka-támogató – szoftvercsomag ma igen elterjedt a piacon, több ezrenalkalmazzák az ipari, a kereskedelmi, illetve a kormányzati szektorban egyaránt jól használható terméket. Naprakész tudás teszi lehetővé tehát, hogy a száz főt foglalkoztató vállalatcsoport profitjának 60-70 százalékát a fejlesztési és tanácsadási üzletág generálja. Összefoglalva: a Montanát mindig az új, fontosabb, olykor épp csak alakuló piacokon találjuk meg.
A siker titka a tudatos vállalatirányítás
– Mindig helyesen érzékeljük az új irányt– folytatja Vadász Pál. – Érzékenyen figyeljük a vevőket, s gyakorlatilag szinte mindennap továbblépünk.
Persze nem csak a megrendelőket, a szektor mozgását is folyamatosan figyelemmel kell kísérni. 1991-ben például – felismerve egy rést a hazai szolgáltatási szektorban – a Montana Rt. létrehozta a Montana Telekom Kft.-t, amely 1992-ben Európa ötödik legnagyobb műholdas szolgáltatója volt, közvetlenül a Deutsche Post után, és megelőzve a spanyol Telefonicát. 1993-ban csak azért váltak meg ettől a sikeres üzletágtól, mert hamar körvonalazódott: olyan erős tőkekoncentráció zajlik a szektorban, hogy egy magyar középvállalat hosszú távon képtelen lesz lépést tartani a fejlődéssel. Ez a korai felismerés is helyesnek bizonyult.
A piac ciklusait követte a vállalat belső szervezeti fejlődése is. A 2000-ben kezdődött világgazdasági recesszió komoly kihívást jelentett, és kényszert a költségek visszaszorítására. Racionalizálni kellett a belső folyamatokat: csökkentették az adminisztrációt, amit lehetett gépesítettek, és automatizálták az ügyviteli munkát. A hatékonyságnövelés harmadik faktoraként pedig átértékelődtek a szállítói kapcsolatok.
– A tápláléklánc részévé kell válni, hiszen egy középvállalat nem képes mindent maga csinálni. Amit más hatékonyabban állít elő, azt onnan kell beszerezni; s nekünk olyat kell tudunk, amire másoknak, lehetőleg a nagyvállalatoknak lehet szükségük.
Tehát ebben az üzletágban a hatékonyság legfontosabb eleme a változások követése az ügyfélnél, a piacon és a vállalaton belül. Ráadásul, ahogy fejlődik a technológia, egy-egy termék életciklusa rövidül, és kevesebb idő marad az alkalmazkodásra.
Mindehhez persze a vállalati erőforrásoknak is alkalmazkodniuk kell. Vadász Pál szerint ugyanis egy ilyen cég legnagyobb vagyona este 6 és 10 óra között kimegy a kapun, és reggel 8-kor jön vissza. A „vaskorszak” lecsengésével az élőmunka jelenti az igazi értéket egy informatikai vállalatnál. Ezért a Montana mindig csak a legjobb, legmegbecsültebb szakembereket akarja magához vonzani, ahogyan csak őket kívánja csapattagnak tudni is.
A recesszió sújtotta ágazat szereplői egymást élénken figyelik, olyannyira, hogy küzdelmük időnként eldurvul. Az immár 15 éve az informatikai piac jelentős szereplőjeként számon tartott vállalatról is felröppentek különböző, a tisztességes piaci magatartást megkérdőjelező pletykák, ám ez a vállalat vezetőjét megnyugtatja, és még optimistábbá teszi. Számára mindez azt bizonyítja, hogy eredményeik irigylésre méltók, és hogy a Montana csoport meghatározó résztvevője az ágazatnak.
Optimista jövőkép
Az IT egén most is újabb irányok látszanak kirajzolódni: a beszéd felismerése a gép és az ember kapcsolatát fogja kényelmesebbé tenni, a nyelvi programok és a hálózatok áteresztőképességének növekedése révén pedig a teljesítmény és a mobilitás fog megugrani. Tehát az emberi gondolkodás és a gép működése egyre inkább összehangolódik.
– Ez lesz a jövő tudásmenedzsmentje, így nekünk is errefele kell majd keresnünk az utunkat – ismerteti az új trendeket a szakember.
Ennél közelebbi kihívásokat jelenthet az ország EU-csatlakozása, amely a középvállalatok egy bizonyos rétegének – így a Montana Rt.-nek is – óriási lehetőségeket jelent. A hazai piac ugyanis túl kicsi ahhoz, hogy egy ilyen méretű cég a kívánt mértékben szűkíthesse termékpalettáját, holott a napjainkra minden eddiginél élesebben előtérbe kerülő hatékonyság kérdése megköveteli a koncentrációt. A csatlakozással kitáguló piac viszont lehetőséget teremt arra, hogy egy cég specializálódjon, és minden erejét arra a tevékenységre tudja koncentrálni, amely a legnagyobb hozzáadott értéket termeli.
A Montana pedig számottevő előnnyel indul a nyugati üzleti kultúra világában, hiszen évek óta nap mint nap megmérettetik ezen a piacon is.
– Ezek kihívások és lehetőségek – mondja Vadász Pál.
Váltani tudni kell
A Montana Információtechnológiai és Kommunikációs Rt. azon kevés magyar középvállalatok egyike, amelyek nem tartanak az európai uniós csatlakozástól, sőt! Vadász Pál elnök-vezérigazgató szerint a belépéssel új távlatok nyílnak az újra mindig is fogékony vállalat előtt: regionalitás és koncentráció. Ez pedig egy hazai középvállalat sikerének kulcsa lehet.
Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!
Klasszis Befektetői Klub
2025. május 27. 17:00, Budapest
Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény
A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”
A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért
Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.

Donald Trump hivatalos közösségi oldalán pápának öltözve látható, sokan kiakadtak
Rossz vicc, vagy egy politikusi tréfa?