Bábeli zűrzavar helyett intranet. Vállalaton belüli kommunikációs csatornák

A számítógépes lehetőségek lassan felváltják a papírt a cégek belső kommunikációjában is: az üzemi lap a belső weboldalon jelenik meg, a körlevél számítógépen érkezik, de a kollégák elérhetőségét sem kell a telefonközpontban megkérdezni, adott esetben elég egy gombnyomás a billentyűzeten. A vállalatok belső életében hatalmas rendet vágó elektronikus információáramlás előnyeire egyre több hazai cég érez rá. Van, ahol az átállás pusztán anyagi kérdés, de egyelőre többen vannak, ahol a ragaszkodás a régi szokásokhoz még erősebb, mint az új gazdaság kihívása.

Az új információs technológiák eddig leginkább a vállalatközi kapcsolatok (B2B) területét újították meg, és a vállalatok belső életét sem hagyták érintetlenül. Ám a végső felhasználókat célzó üzletágakban (B2C) még várat magára az internet térhódítása.

A verseny úgyis kikényszeríti

A felgyorsult külső információáramlás és a megnövekedett adathalmaz a cégeken belül is szükségessé teszi az elektronikus kommunikációs csatorna használatát. A Carnation Internet Consulting tavalyi felmérése szerint a vállalati információs rendszerek közül Magyarországon az intranet a legelterjedtebb: a megkérdezett cégek 62 százaléka jelezte, hogy alkalmazza. A számítógépes lehetőségek lassan felváltják a papírt. Az üzemi lap a belső weboldalon jelenik meg, a körlevél számítógépen érkezik kinek-kinek a saját képernyőjére, de a kollégák elérhetőségét sem kell a telefonközpontban megkérdezni, adott esetben elég erre egy gombnyomás a mindenki előtt ott levő gépen. Na persze, ha használni is tudják – jegyezte meg Fábián János, az Icon Számítástechnikai Kft. intranet/e-kereskedelem üzletágának igazgatója. Hiszen a pozitív hozzáállás ellenére sem történik meg az átállás egyik napról a másikra. Az anyagi vonzatokon túl ehhez a vállalati kultúrában is arculatváltásra van szükség.

Az Icon Kft. 1997 óta telepít Magyarországon belső vállalati hálózatokat. 1998-ban már körülbelül tucatnyi magyar ügyféllel rendelkeztek, főleg banki és gyógyszeripari körben. Az átállást Fábián János szerint rábeszéléssel nem lehet erőltetni. A cég vezetőinek kell ráérezniük az előnyeire, és akkor a határ a csillagos ég.

A verseny persze úgyis kikényszeríti az intranet alkalmazását. Van például olyan ügyfelük, aki pár évvel ezelőtt hallani sem akart arról, hogy beruházzon ezen a területen, mindaddig, amíg egyik legnagyobb partnere beszállítási feltételül nem szabta az elektronikus kommunikáció használatát. Azóta számukra sem kérdés, hogy nem csak a partner megtartása miatt érte meg az invesztíció.

Öt–tíz millió a profizmusért

Az intranet alkalmazási skálája rendkívül széles: az alapfunkcióktól – egyszerű belső levelezés, központi adatvédelem és vírusölő program – egészen az egyedi igényre szabott belső weboldalak megjelenítéséig bármi elképzelhető. A tapasztalatok szerint a cégek kezdetben elsősorban külső levelezésre használják, a belső funkciók később válnak hangsúlyosabbá, és lesz az intranet a belső PR-tevékenység és információáramoltatás fő csatornája. Amikor már az egyes divíziók saját maguk szerkeszthetik weboldalaikat, elektronikusan könnyedén kikereshető bármely körlevél vagy igazgatói utasítás, vagy – igény esetén – a rendszer segítségével a sajtófigyelőt is böngészheti bárki, aki jogosult rá.

A gyakorlatban egy ideig még párhuzamosan működnek a hagyományos és az elektronikus belső kommunikációs csatornák, mígnem teljesen átveszi az uralmat az utóbbi. Ehhez egy-egy vállalat életében egy, másfél év szükséges, és erős felsővezetői nyomás.
Az elektronikus belső kommunikációs rendszer kialakításához szükséges beruházás nagysága természetesen attól függ, hogy az adott cég milyen alap-infrastruktúrával rendelkezik. Átlagosan 5–10 millió forint már elegendő egy testre szabott intranet kiépítéséhez. Ebben benne van a szükséges hardver, szoftver, a telepítés és a fejlesztés költsége. Ehhez jön még a fenntartási költség, ami – a vállalat nagyságától és a felhasználók számától függően – 100–200 ezer forint körüli havi díjat jelent. Egy száz alkalmazottat foglalkoztató vállalat ezt már megengedheti magának, sőt a belső levelezése olyan méretű, hogy elengedhetetlen számára az elektronikus hálózat használata.

Csak a nagyok passziója?

A belső, illetve külső elektronikus hálózatok terjedésének legfőbb akadálya nem a számítógépek beszerzésének és működtetésének az ára, hanem a szemléletbeli változás hiánya – állítja dr. Bőgel György, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Vezetőképző Intézetének főmunkatársa. Ezt látszik igazolni a Carnation Internet Consulting felmérésének eredménye is: a száz legnagyobb árbevételű magyarországi nagyvállalat közül mindössze 45 rendelkezett internetes megjelenéssel. Bőgel György szerint az is kérdéses, hogy a kis- és középvállalkozások számára milyen kapukat nyit meg az új gazdaság, s hogy időben, a megfelelő formában megérkezik-e hozzájuk a feltétlenül szükséges állami segítség. Megoszlanak ugyanis a vélemények arról, hogy kell-e például informatikai törvény, vagy a piac szabályozzon majd, s ez az egymásra mutogatás késlelteti a döntések meghozatalát.
Az államnak már most tennie kellene az oktatás területén vagy a számítógéphez jutás érdekében, amire aztán a versenyszféra nagy valószínűséggel reagálna – állítja az egyik oldal. Miért nem tart fenn a piac egyetemi tanszékeket? – vetik fel a másik oldalon. Megint mások szerint elég lenne a telekommunikáció területéről az akadályokat eltávolítani ahhoz, hogy az internet használata olcsóbbá váljék, és szélesebb körben elterjedjen.

Egyelőre tehát a közép- és nagyvállalkozások tudnak csak válaszolni az informatikai technológia kihívásaira – ha a verseny kikényszeríti –, a kisvállalkozások körében lemaradás érzékelhető.

Sebők Orsolya

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo