A játékmester és a tréner

Divat lett a tréning. Szervezik a topmenedzsment tagjainak, a középvezetőknek vagy éppen a sales, s kiemelten az ügyfélszolgálat területén dolgozóknak. De a csapatépítés sem kevésbé fontos, így hát az épp csak összeverbuválódott munkahelyi csoportok, osztályok együtt indulnak az outdoor-programra hegyet mászni, kötélhídon reszketve átkelni. Mi ez a divat, mi a lényege?

Korábban, a rendszerváltás előtt, voltak a vállalati továbbképzések, ideológiai-politikai mázzal bevont, elméleti-szakmai ismeretdömpinggel. A varázsát mégis az adta, hogy este jót lehetett sörözni a kollégákkal. Azután jött a nyugati kultúra. Minden tréning lett. A marketing-sales-promotion-start training címke alatt persze nem mindig változott a tartalom: ugyanúgy szakmai jellegű fejtágítás következett, ahol az ideológiai máz helyett a „Mi vagyunk a legjobbak!” „Nincs előtted lehetetlen!” szlogenek adtak érzelmi töltést az arra rászorulóknak. S amikor a résztvevők már fél éven belül a harmadik vakvezetési gyakorlatot élték át a különböző tréningeken, elkezdtek gyanakodni: miről szól ez az egész?

A tanulás harmadik pillére
Az igazi tréning alapjában különbözik mind az álcázott „fejtágítástól”, mind az öncélú játszadozástól. Kiindulópontja az andragógia – (görög: „férfi + vezetés”) a felnőttnevelési, szűkebben a felnőttoktatás tudományos és gyakorlati – felismerése, az, hogy a felnőtt másként tanul, mint a gyermek: ellenáll a kívülről jövő személyiségváltoztatási törekvéseknek, autonóm, énhatárait védő organizmus, akit elsősorban befolyásolni lehet, de alakítani nem. Mert ha nagyon akarják formálgatni, elég erősen ellenáll. A tanulás három pillére – az öröklött adottságok, a környezeti (család, iskola, kortársak, társadalom) hatások és a személyiség önmozgása – közül a felnőttkorra szinte kizárólagossá válik a harmadik. A felnőtt belátásokra épülő önfejlesztést végez, ha akar.

A belátás alapja a tapasztalat. S a jó tréning elsősorban ezt nyújtja különböző helyzetekben a részvevőnek, elsősorban önmagáról, majd társairól, a viselkedés nyereségeiről, veszteségeiről, a személyes hatékonyságról. Ezért és csak ezért vannak a sokszor játékos gyakorlatok. A „játékmester trénerek” nem értik a lényeget. Ők megfigyelték a játékok technikáját (ezek nem is túl bonyolultak), s utánozva azokat, vidám, jó hangulatú foglalkozásokat vezetnek. Csak éppen azt nem tudni, milyen tapasztalatot akarnak nyújtani, hogyan dolgozzuk fel azokat, s ha a játék esetleg megérint egy neuralgikus pontot két ember között vagy egy csoporton belül, akkor a kialakult konfliktussal nem tudnak mit kezdeni, és sokszor többet rontanak a csoport állapotán, mint amikor megkezdték a közös munkát.

A másik véglet az „analitikus-terápiás” felfogás. A pszichoanalízis, mint egyike a gyógyító-fejlesztő eljárásoknak, a tudattalan motivációk feltárása során mély, rejtett tudattartalmakat hoz a felszínre, fáradságos megoldási lehetőséget teremtve egyes konfliktusokra, betegségekre stb. Egyik ága a csoportterápia. Itt a résztvevők nemcsak a saját, hanem egymás élményeiből is meríthetnek. A tapasztalati tanulástól azonban irányultsága különbözteti meg: terápiaszemléletű, ahol általában a beteg organizmusok gyógyítása a cél, s amelynek első feltétele a betegségtudat kialakulása, felismerése.

Akarjon fejlődni a résztvevő
Legegyszerűbb, ha a tréningeket mégis tanulásnak fogjuk fel. Adott egy csoport vagy személyek, akiket valahonnan valahová szeretnénk eljuttatni. Ez gyakran a cég igénye, de például az úgynevezett „nyitott” csoportokban a különböző helyekről verbuválódott, alkalmi csoport maga fogalmazza meg igényét. A jó tréning feltétele az is, hogy ezt a fejlődést a résztvevő is akarja. A tréning ezért gyakran illeszkedik egy tágabb folyamatba: az emberi erőforrás fejlesztésének folyamatába, a változások menedzselésébe. Céges csoport esetében előzetes diagnózis alapján (mire van szükség, hol szorít a cipő, mit akarunk elérni, jobban csinálni) alakul ki a program, amelyet ma már valamirevaló cég és tréner sok-sok egyeztetés után „testreszab”. Lejárt a „konzervprogramok” ideje, ahol végigzavarják az embereket egy önismereti, motivációs, kommunikációs vagy éppen csapatépítő csomagprogramon.
A jó tréning tehát folyamatszemléletű. Felelős módon tervezett, az összes értelmi, érzelmi és viselkedési hatással dolgozik, ahol a vezetői, résztvevői interjúkon feltárt problémák a tréning történései során az élményeken, tapasztalatokon át tanulási ívvé feszülnek. Úgy mozdulnak ezek a hatások, mint az alkatrészek egy bonyolult gépezetben, és egy élő, működő csoportfolyamattá érnek össze.

A mozgató alkatrészek a strukturált tapasztalatszerző gyakorlatok. Sok tréner nem is szereti őket játékoknak nevezni. A gyakorlatok a valós élet jól kidolgozott, „kicsontozott” leképeződései. Ezekre viselkedéssel kell válaszolni, amelyet gyakran videós visszacsatolással elemeznek. Az átélt, megfigyelhető interakciók adják azután a semmivel sem pótolható tapasztalatot, a viselkedés siker- vagy kudarcélményét, amely – a tréningcsoportban átélve – viszonylag veszélytelen helyzetben kipróbálható.
A tréning természetesen nem csak az érzelmekkel dolgozik (ez már ismét terápiás ízű lenne). A logikai belátást is szolgálják az olvasmányok, a kérdőíves felmérések, a feladatok írásos, illetve rövid előadásos tanulság-összefoglalói. Ezek azonban csak kiegészítői a munkának. Az egész folyamat ezért egy sajátos hurokban, a „training-loop”-ban valósul meg.

Történések alakítója is
Mi változik egy jó tréning hatására?
– Elsősorban az attitűdök. Azok az értelmi, érzelmi, viselkedési beállítódások, amelyek egy adott esemény jövőbeni alakulásával kapcsolatban a résztvevőkben jelen vannak, s amelyek cselekedeteiket is befolyásolják. Ezek ma már (fáradságos munkával) mérhetők is, és a változások iránya: a pozitív attitűdök megerősödése, a negatívok leépülése eredménye lehet a tréningnek.
– A résztvevők szemlélete. Mégpedig a belátás függvényében, és nem a külső hatás erősségétől függően.
– A kommunikáció, az egymásra figyelés. Ez szinte mellékterméke minden jó tréningnek.
– A csoporttól a csapattá válás folyamata – nem csak a csapatépítő tréningeken. Ezt sokszor az együtt töltött három–öt nap hozza, a közös élményekkel, tevékenységekkel. A jó tréning általában nem rövidebb idejű, és folyamatos, bentlakásos, semmiképpen nem „munkaidős”, ahol a résztvevők a foglalkozások végén hazamennek.
– A tudatosulás, az önbizalom, az önfejlesztés készsége és képessége. Miután a jó tréning belső önmozgásokat hoz létre, aminek első eredményei meg is tapasztalhatók, az önfejlesztés további pályája elhatározható, megfogalmazható. Ez viselkedésfejlesztési stratégiákban is kifejeződhet, amelyeket a jó trénerek ösztönöznek is.
– A szervezet egésze, a szervezeti kultúra. A jó tréning nemcsak önmagában hat, nemcsak az egyénekben hagy mély, egyre gyakrabban felszínre kerülő nyomot, hanem a munkahelyi csoportban is: az élmények beépülnek a normákba, szokásokba, néha sajátos tolvajnyelvet fejlesztve ki.

dr. Lóth László

***

Szabályozás a világban

„Az egész életen át tartó tanulás stratégiáját” az Európai Unió Tanácsa még 1996 decemberében határozatban fogalmazta meg. Magyarországon a felnőttképzési törvény szakmai koncepciójának a kialakítása több mint kétéves folyamat, amihez az oktatási tárca szakértői több külföldi példát tekintettek át.

A jogszabályok címe sokat elárul a szabályozás irányairól. Észtországban, Szlovéniában például felnőttoktatási törvény született, míg a dánok a felnőttek képzésének csak egy szeletét, a felnőtt szakképzést szabályozták. A svédek a népoktatást kívánják támogatni. A német tartományok jogszabályai az iskolai rendszerű általános képzés, az ifjúság iskolarendszeren kívüli képzése, illetőleg a szakképzés mellett negyedik oktatási területként definiálják a felnőttoktatást.

Felnőttképzésre vonatkozó tantervi előírásokat általában nem említenek a vizsgált jogszabályok. Azt azonban igen, hogy az állami irányítás egyes minisztériumok (például oktatási, munkaügyi, szociális) feladata, de szerepet kapnak a helyi önkormányzatok is, s emellett majdnem minden államban működik valamilyen társadalmi tanácsadó-véleményező testület.

Ami a felnőttképzés támogatását illeti, a holland miniszter például évente dönt arról, mely képzési irányok támogathatók az adott évben, és erről rendeletet alkot. Szászországban a képzési intézmény fenntartója írásbeli kérelmet nyújt be a kultuszminisztériumhoz, amely megvizsgálja, hogy a törvényben előírt feltételek (legalább 3 éves működés, a képzések résztvevői túlnyomórészt az adott tartományból valók, nem túlspecializált területeken képeznek, nem kizárólag szakképzéssel foglalkoznak, nem nyereségszerzési céllal, hanem közhasznúan működnek stb.) teljesülnek-e. A türingiai szabályozás speciális előírása, hogy az állami iskolák fenntartóit kötelezi helyiségei, eszközei átengedésére a felnőttoktatási intézményeknek. Dániában a betanított és szakmunkások a képzésben való részvétel miatt kiesett jövedelmük kompenzációjára jogosultak.

(l. r.)

***

Nyelvek európai éve

Az Európa Tanács Miniszteri Bizottságának 656. ülése 2001-et a Nyelvek Európai Évének (NYEÉ) deklarálta. Azóta az Európai Bizottság és az UNESCO is csatlakozott a kezdeményezéshez, amelynek keretében 2001-ben egész éven át ünnepelhetjük a nyelveket és a nyelvtanulást. Az események koordinálása európai szinten az Oktatási, Kulturális és Sport Igazgatóság Modern Nyelvi Szekciójának a feladata. Internetes oldaluk: http://culture.coe.fr/lang/.

Az egész Európát átfogó programok közül néhánynak a szervezése már elkezdődött: 2001. február 20-án Svédországban lesz az évet megnyitó konferencia, témája „A motiváció szerepe a nyelvtanulásban”, majd májusban „Felnőttoktatási hét” következik; és számos más esemény után decemberben Belgiumban kerül sor az évet záró konferenciára.

(e.)

*
Tudásmenedzsment

A fejlett országokhoz hasonlóan Magyarországon is egyre több cég ismeri fel a tudás mint eszköz fontosságát, versenyképesség-növelő hatását – derül ki a KPMG üzleti tanácsadó világcég felméréséből, amelyben 423 európai és észak-amerikai társaságot, ezen belül 18 magyarországi nagyvállalatot vizsgáltak meg. Az elemzés szerint a tudás szervezett felhasználását célzó tudásmenedzsment alkalmazásában Magyarország nincs jelentősen lemaradva a nyugat-európai és észak-amerikai országoktól, ám a magyar cégek többnyire még nem rendelkeznek átfogó, összehangolt stratégiával; technológiai hátterük fejlett, a tudást viszont képtelenek hatékonyan felhasználni. Ez utóbbi fő okának a KPMG szakértői azt a kulturális beidegződést tartják, amely a hatalom és a pozíció megtartása miatt egyes információk visszatartására készteti a cég munkatársait.
m.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo