Állami (részvény) áruház

Van még, s marad is működő állami vagyon, melyből egy kisebb hányadot a magán- és a pénzügyi befektetők vehetnek meg, az előbbiek még kedvezményeket is kaphatnak. Az új tulajdonosi program jövő tavasszal elindulhat, transzparenssé téve az abban szereplő vállalatokat.

Olyan, de nem az - tette "helyére" a kisrészvényes az új tulajdonosi programot. Az úr - befektetői minőségében - kerüli a nyilvánosságot, de környezete azért jól tudja róla, minden fontos "népi" privatizációs akciónál jelen volt már a '90-es évek elején is. Megint őt idézzük: a most piacra kerülő cégekről, például az autópálya-kezelőről egyelőre kevesebbet lehet tudni, mint régebben, amikor mondjuk egy közismert szállodavállalat volt a privatizáció tétje. Régebben is, meg most is az állam kínál tulajdont a lakosságnak, de másfél-két évtizeddel ezelőtt az állam kisebbségben akart maradni, most pedig megtartja a részvények zömét.

Portfólió - keverve

Az új tulajdonosi program talán legbiztosabb pontja, hogy ha tényleg elkezdődik a papírok jegyzése, akkor az "anonim" kisbefektető ott lesz az első vevők között. A legutóbbi időkben még azt is készpénznek lehetett venni, hogy a kormányzat az Állami Autópálya-kezelő, a Magyar Villamos Művek, a Szerencsejáték, a Magyar Posta, a Tokaj Kereskedőház nevű társaságait akarja elsőként "piacra dobni". De idővel a cégnevek éppen úgy változtak, cserélődtek, fogytak, mint a megcélzott kedvezményezettek.

Vagyonterv
Az első cég(ek) 2009 első hónapjaiban jelenhetnek meg a tőzsdén. Az állampolgárok 10 százalék befizetésével jegyezhetik majd a részvényeket, a maradék 90 százalékot pedig három éven belül törleszthetik kamatmentesen. Első körben valószínűleg az Állami Autópálya-kezelő és az állami ingatlanholding részvényei lesznek jegyezhetők, mivel ezeknél a cégeknél nincs szükség törvénymódosításra a bevezetéshez. Az ingatlanok holdingjáról egyelőre azt lehet tudni, hogy 50 milliárd forint értékű portfóliót valószínűleg ingatlanalapba "raknak össze" részben azonnal eladható, bérbe adható, részben még fejlesztés alatt álló ingatlanvagyonból. Ezt a vagyont megtestesítő részvénytársaságot kész akár teljes egészében is magánkézbe adni az állam.
Hónapokkal ezelőtt az új tulajdonosi program címzettjének tekinthette magát minden magyar állampolgár, újabban már inkább csak azoknak áll a zászló, akik amúgy is rendelkeznek megtakarítással, sőt portfóliójukban értékpapírok is akadnak. Ez utóbbi két csoport pedig talán nem is azt a kérdést fogalmazza meg elsőként, hogy milyen előnyöket kínál a kormányzat, hanem azt, hogy milyenek is a mai állami vállalatok. Ezért hát ugyanezt tudakoltuk mi is attól a szakembertől, aki új tisztségénél fogva több tipikus állami cégre hivatalból is "rálát", korábban egyiknek a vezetője is volt, a '90-es évek legelején pedig az állami vagyonnak - és privatizációjának - a felelőseként ismerte meg őt a közvélemény.

Dr. Csepi Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szakállamtitkára a Piac & Profitnak nyilatkozva az új tulajdonosi programról - melyből időlegesen vagy véglegesen kikerült az MVM, a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta, a Tokaj Kereskedőház, de bekerült egy szervezés alatt álló ingatlanhasznosító, -üzemeltető vállalkozás - kifejtette: társadalmi és makrogazdasági hatásában egyaránt kedvező lehet. Az emberek széles körben válhatnak tulajdonossá, s bár kis részesedéssel bírnak majd, mégis más felelősséggel gondolkodnak e vagyonról, s fogékonyabbá válnak a makrogazdasági trendekre éppen úgy, mint a személyes pénzügyi gazdálkodásukra. A szakállamtitkár egy szubjektív megjegyzést is megenged magának: kár, hogy csak most indul ilyen program, hiszen az állami vagyon jócskán szélesebb volt még nem is olyan régen, s akkor a jóval nagyobb kínálat mellett jóval nagyobb körben, jóval nagyobb eredménye lett volna a "népi" részvények programjának.

Összehasonlítási lehetőség

Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. lehet az első társaság, amelyet a kormányzat elindít az új tulajdonosi programban. Csepi Lajos szerint a vállalat jellegére tekintettel sajátos feltételrendszert kell kialakítani. A tőzsdei követelményeknek akkor felelhet meg ez az infrastruktúracég is, ha képes jelentős tőkeerőről tanúbizonyságot tenni, illetve biztató, világos jövőképet fest magáról. Ez utóbbin azt érti a szakállamtitkár, hogy jelentős növekedési potenciált bizonyít a piacnak, s az autópályák kezelése mellett a nemzetközi piacon is értékesíti szolgáltatásait. A biztonságos háttérnek pedig az a záloga, hogy hosszú távú állami megbízásokkal rendelkezzék, szerződések révén tudhassa rendezettnek akár több évtizednyi időszakon keresztül is a bevételfolyamot.

A transzparencia elengedhetetlen a tőzsdére készülő társaságok esetében, a nyilvánosság igényt tart az összehasonlítási, korrekt értékelési lehetőségekre. A magyar piacon pillanatnyilag három azonos profilú "utas" cég működik: az M6 Duna Konzorcium, az AKA Holding, valamint az Állami Autópálya-kezelő Zrt. A befektető a két magántársaságot és az egy államit igyekszik összemérni, az első kettőnek azonban értelemszerűen nem dolga az olyan jellegű nyilvános adatszolgáltatás, mint amilyen a maholnap tőzsdén lévő Állami Autópálya-kezelőtől elvárható lesz. De Európában számos rokonvállalat működik, s közülük igen sokat jegyeznek tőzsdén is, tehát van mivel összemérni az adatokat, lehet tudni, mekkora tartalékokkal bír a magyar cég, s e tartalékokból mi és hogyan mobilizálható a részvénytulajdonosok javára.

Csepi Lajos a saját "múltjából" elevenít fel egy kedvezményes privatizációs akciót, ÁVÜ-s igazgatói "érájából" maradt meg érdekes emlékként a Danubius eladása. A fő tanulság az - utalt a szállodavállalatra a szakállamtitkár -, hogy a cég ma is él és virul, s együtt tud élni a profi szakmai befektetők és a hazai kistulajdonosok köre. A több mint másfél évtizeddel ezelőtti Danubius-privatizációból meg a többi akkori tranzakcióból, tőzsdei bevezetésből azonban nem következett, hogy komoly mértékben fejlődött volna a lakosság pénzügyi kultúrája, melyről az államtitkár óvatosan fogalmazva csak annyit mond: meglehetősen egyoldalú. Relatíve is és abszolút számokban is csekély a magánemberek tőkepiaci jelenléte, s jó lett volna, ha jóval több olyan akcióra került volna sor, mint amilyen a Danubiusé volt, s amilyen a közeljövőben az autópálya-kezelőé lesz. Mert nem lehet elég későn elkezdeni. S az sem tagadható - válaszolja egy kérdésünkre Csepi Lajos -, hogy ahol a politikai siker szerzése és a gazdasági ráció egybeesik, ott nincs okunk fintorogni.

Aki megy, aki nem

Belső szemmel
Az állami vállalatok elég nagy csoportja tartozik ma is a közlekedési infrastruktúra cégei közé, s éppen ebből a körből kerül ki az új tulajdonosi program egyik, sorrendben vélhetően tényleg az első szereplője. Az autópálya-kezelőt a tőzsdére vitel okán "kívülről" is átvilágítják, transzparenssé teszik, de vajon milyennek látják e "kötött pályán" - klasszikus verseny nélkül - az állam forrásaira támaszkodó társaságok saját magukat?
Reményik Kálmán, a sztrádák, autó- és országutak, vasútépítések tervezésében, menedzselésében az államot is "megtestesítő" Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. elnök-vezérigazgatója például nem azért tud nehezen "elszámolni" a szlogennel - "önöknek épül az önök pénzéből" -, mert nem lenne látható helye, elköltési módja a mai és későbbi nemzedék adóforintjainak, hanem azért - fejtette ki a 46. közgazdász-vándorgyűlésen -, mert a társadalmi megbecsültség a megannyi tisztességesen dolgozó mérnököt jelentő vállalat számára ritkán adatik meg. Reményik Kálmán a "külpolitikai" viszonyrendszer bemutatásán túl a gazdasági, finanszírozási hátteret is rendhagyónak festette fel, utalva arra, hogy a társaság fő pénzügyi forrása a költségvetés, de útpénztárral, uniós tételekkel és PPP-konstrukciókkal is számolhat.
Az útépítési feladatok jellege miatt tipikusak a feszültségek, mivel általános, hogy a rendszerint nyáron elkezdődő kivitelezések két-két és fél év alatt fejeződnek be, s semmiképpen sem igazodhatnak az éves büdzsékhez. A következő naptári évek munkáinak pénzügyi tervezésekor sem lehet fix adatokat szerepeltetni a következő költségvetési esztendő közepén-végén sorra kerülő munkák tényleges kiadásairól. Új és "aktuális" feszültségforrásról is gondoskodott a jogalkotó, hiszen az útépítési szakma fordított áfafizetővé vált, a cégnek kell finanszíroznia az alkalmi többletkiadásokat. Adótartózás - ami ilyenkor óhatatlanul is bekövetkezhet - egy forintnyi sem lehet, mert abban a pillanatban le kell mondani az uniós források megpályázásának jogáról.

A Magyar Közút Kht. is állami "rokoncég", de egyelőre - éppen úgy, mint a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. - nem válik tőzsdén szereplő társasággá, és főleg nem sorolódik be az új tulajdonosi program szereplői közé. Ettől még "sorsközösséget" vállalnak egymással, már csak azért is, mert a közhasznú társaság a maga műfajában a legnagyobb. A 30 ezer kilométer út kezelésével megbízott vállalat éves bevételét tekintve sem tekinthető kicsinek, László Sándor vezérigazgató adatai szerint a 35 milliárd forintból az állam 26 milliárdot "teljesít", illetve vállalkozásokkal is keresnek valamennyit. Cégvezetői szám: 2006-ban 25 százalékos hatékonyságnövekedést értek el, s ugyancsak 2005-höz mérve 2007-ben 30 százalékos javulás volt a jellemző.
A tőzsdeképessé tételre és a népi részvényesedésre most a sztrádák - és a mindenki által ismert matricák - vállalatát "jelölte" a kormányzat. Az Állami Autópálya-kezelő Zrt. pénzügyi pozícióit viszonylag biztonságosnak lehet tekinteni, itt az üzemeltetés mellett a díjbeszedés is fontos tényező. Nagy R. Attila elnök-vezérigazgató ilyen aspektusból is értékelheti a 700 kilométernyi sztrádával rendelkező, 2009 tavaszától már tőzsdecégként jegyzendő cégét. Céljuk ezért az, hogy az üzemeltetés mellett beruházóként is szerephez jussanak a piacon. Főképp a börzén lesz értéknövelő tényező, hogy reményeik szerint pályázatokon elnyert projektekre is szert tesznek, kapaszkodósávokat építenek, konzorciumokat szervezve új utakat valósítanak meg.

Amelyik közlekedési cégére azonban nem is mert gondolni a kormányzat, az az, amelyiknek talán a legnagyobb szüksége lenne a mind több friss tőkre is. Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója egyetlen pillanatig sem csodálkozik azon, hogy a társaság tulajdonosának nem jut eszébe a tőzsde, azon azonban kicsit mégis csodálkozik, miért nem lehet korrektebb a fiskális megítélése a MÁV-nak. Ugyanis az unió valamennyi országa arányosan többet fordít a vasútjára az adóbevételekből, mint hazánk. A kétvágányú pályatest aránya nálunk 15 százalék, az EU-ban ugyanez meghaladja a 40 százalékot, a villamosított pályáké 33 százalék, az unióban ez jóval több mint 50 százalék. A vezérigazgatónak hasonlóak a hátrányokat láttató adatai a MÁV eszközállományáról, mintegy bizonyítandó, mi minden teszi költségesebbé a mi vasutunk működtetését. Heinczinger István alkalmaz egy saját gyártmányú gazdasági meghatározást is: a normális - az 1980-as - műszaki színvonal folyamatos fenntartásához 2230 milliárd forint kellett volna, azaz ennyi a MÁV belső adóssága. Alighanem meg kell békélnünk azzal, hogy a vasút még egy jó ideig nem lesz tőzsdecég Magyarországon.

Közel ekkora "állami" óriás - de már egy másik szektorból - a Magyar Villamos Művek, amely azonban minden további nélkül alkalmassá válhat mind a börzére való bekerülésre, mind a kormány új programjában való szerepeltetésre. Az április elején nyilvánosságra hozott listán a csaknem 400 milliárdos saját tőkéjű MVM-ről azonban azt lehet tudni, hogy az állam valamiért kivár, nem biztos, hogy papírjait az első egy-két körben szerepelteti a kedvezményekkel kínált részvényakcióban. Ettől még az energetikai társaság "rajtkész", Mártha Imre vezérigazgató ki is fejtette a Piac & Profitnak: az MVM tőzsdeképessé tétele nem okoz komoly fejfájást, a vállalat ma is szinte mindenben megfelel a börze követelményeinek. A "népi" részvény nem jelent mást, mint azt, hogy a tulajdonos állam majd eldönti, a kibocsátás mekkora része szolgálja a lakossági kört. Így legfeljebb arra érez ösztönzést az MVM, hogy még jobb vállalat legyen, s nyugodt szívvel biztathasson mindenkit arra, hogy vegyen a papírjaiból.

Tőzsdére fel!

Annyi biztos tehát, hogy egy céggel - az autópálya-kezelővel - nyit a kormányzat valamikor 2009 elején, minden másról a nyilvánosság elől eléggé elzárkózó Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. még nem "beszél". Ahol azonban nagyon is jól és a nyilvánosságot értéknövelő tényezőként kezelve fogadják a kormány új tulajdonosi programját, az az intézmény a Budapesti Értéktőzsde (BÉT). A vezérigazgató dr. Mohai Györgytől arra vártunk választ, hogy kiknek, illetve mely intézményeknek mit hoz a konyhára az, hogy a börzén méretnek meg az "állami vállalkozások".

A tőkepiaci szakember szavai szerint egyelőre az a gyakori, hogy a papírok csak úgy jelennek meg a tőzsdén, hogy a meglévő tulajdonosok azokat el akarják adni, illetve mások e részvényeket meg akarják vásárolni. Az állam is ezzel a lehetőséggel élt, amikor a tulajdonát értékesítette. Csakhogy a tőzsdék eredetileg abból a célból jöttek létre, hogy egyes gazdálkodószervezetek tőkéhez jussanak, mások pedig tőkét helyezhessenek ki. A BÉT vezérigazgatója mostanában vált egy cseppet optimistábbá, ugyanis az új tulajdonosi program eredménye kicsit az is lehet, hogy a börze e "másik", ősi funkcióját is megismerhetik végre sokan, kiderülhet számukra, milyen valós haszonnal járhat a gazdálkodóknak a tőkepiaci megjelenés. Az új tulajdonosi program során tőzsdére bevezetendő részvények nem a tulajdonos cseréjét hangsúlyozzák, hanem azt, hogy módot kapnak a társaságok alaptőkéjük emelésére is.

A tőzsdei bevezetés további hasznot is ígér az érintett társaságoknak. A tőzsdén lévő cégek ismertsége hallatlanul megnő, melynek értelméről Mohai György egy vállalkozás nem túl régi példáját hozza fel. A Regionális Fejlesztési Vállalkozás a saját szakmai hitelességének növelése reményében vált tőzsdei céggé, üzleti partnerei ugyanis a folyamatos nyilvános megmérettetésre való tekintettel szívesebben elfogadják, megbízhatóbbnak érzik őket.

A BÉT vezérigazgatója szerint noha az új tulajdonosi program alapján akár csak 5-10, legfeljebb 25 százalékot adnak el a társaságok papírjaiból, mégis teljesen nyilvánossá teszik a cégeket, s ezzel alapvetően átalakítják a menedzsmentek mentalitását. Minden eredményt és minden hibát hitelt érdemlően indokolni, magyarázni lesznek kötelesek, s minden esetben tényszerűen érvelniük kell a nyilvánosság előtt arról is, miért fejlődnek gyorsabban vagy lassabban, mint saját szektoruk többi hazai és külföldi cége.

A kirakatba kikerülő társaságok életében a nyilvánosság még akkor is komoly változást hoz, ha amúgy a fő tulajdonos nem változik, továbbra is az állam marad. Az állam sem marad hoppon. A nyilvánosan működő cégektől okkal remélheti, hogy a részvények árának növekedéséért hajt a cég menedzsmentje, a több nyereség több adóbefizetést jelent, és a cég fejlődése új munkaerő bevonásához is vezethet. Az értékesebb részvényeken keresztül pedig az egész cég - az államnál lévő többségi tulajdon is - többet fog érni.

Egyértelmű szabályozás

Azt persze nem teheti meg a kormányzat, hogy nem gondoskodik a tőzsdére vitt cégek teljesen egyértelmű szabályozási környezetéről. Az intézményi befektetők kockázatnak tekintik, ha nem egyértelmű a regula, s a negatívumokat is azonnal "beárazzák", azaz árfolyamveszteséggel kalkulálhat az állam, mely sokszor nem csupán jogi előírásain keresztül méretik meg, hanem vevői minőségében is: hosszú távú megrendelőként lép fel az autópályák üzemeltetőjénél, s bizonyos közüzemi szolgáltatásoknál is.

A BÉT vezérigazgatója szerint az akció sikere a marketingtől, a szakszerű kommunikációtól függ. Ha sikerül tisztességgel, jól felépítetten és hatékonyan elmagyarázni a program mibenlétét, akkor nem fér kétség hozzá: legalább olyan "hozadéka" lesz az új tulajdonosi programnak, mint amilyen volt a Danubius- és a Zwack-részvények értékesítésének. Mohai György emlékeztet rá, annak idején sikerült a kommunikáció alakítóinak megtalálni azt a hangot, azt a stílust, azt a fokuszálási irányt, amellyel meg lehetett szólítani a lakosságot, a befektetésre vállalkozó sok ezer embert.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo