Nyugaton a helyzet

Tavaly karácsonykor a hagyományos kiskereskedők forgalma világviszonylatban nem volt erős, ám az on-line vásárlás minden eddiginél nagyobb csúcsot döntött. Az Egyesült Államokban a legnépszerűbb kiskereskedelmi kategória a könyv-CD-DVD hármas volt, de mégsem ez képviselte a legdinamikusabban növekvő területet.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Mintegy 13,7 milliárd dollárt hagytak ott a vásárlók az amerikai internetes boltok kasszáiban a múlt év utolsó két hónapjában, ami közel negyedével haladja meg az egy évvel korábbit – derül ki az eSpending Reportból, a Nielsen/NetRatings, a Goldman Sachs és a Harris Interactive közös, januárban készült tanulmányából. A Jupiter Research nem véglegesítette az idevonatkozó adatait lapzártánkig, de annyit nyilvánosságra hozott, hogy az eredmények meg fogják haladni a kutatócég eredeti, 13,1 milliárdos becslését. Ezek persze az amerikai adatok, de a magyar kereskedők és vásárlók számára mégis tanulságos lehet, mert némi késéssel ugyan, de a hazai piac is hasonlóan viselkedik.

Terjed a másolás

A legkelendőbbek a könyv, a zene és a videó/DVD kategóriába sorolható termékek voltak – közülük a könyvekre mutatkozott a legnagyobb igény –, ezek együttes keresettsége 2001-hez képest 40 százalékkal ugrott meg. Ám a Jupiter Research adatai szerint a könyvek forgalma csak szezonálisan, az ünnepek táján lendül fel, és a múlt évben az amerikaiak több időt töltöttek tévézéssel és webszörföléssel, mint olvasással.

A CD-eladások helyzete romlott, ami nem meglepő. Ennek egyszerű magyarázata az internetes fájlcserélő hálózatok és CD-másolás terjedése. Míg az elektronikus kereskedelem legtöbb területe folyamatosan, 30 százalékkal nőtt, a zenei kiadványoké folyamatosan csökken (a Medialine adatai szerint az első negyedévben 12, a másodikban és a harmadikban 28, illetve 36 százalékkal). Az on-line vásárolt zenei anyag a hagyományos kereskedelemhez képest is visszaesett. Ezzel szemben a két nagy Napster-utód P2P ingyenes zenecserélő rendszere, a Kazaa és a Morpheus százezrekben mérhető látogatottsága tavaly fél év alatt 4,6, illetve 7,1 milliósra duzzadt.

Hódít a DVD

Az először 1997-ben piacra került DVD-t és a hozzá tartozó lejátszókat a tengerentúli sajtó következetesen a történelem leggyorsabban terjedő elektronikus fogyasztási cikkeiként emlegeti. 2001 novembere volt az első olyan hónap, amikor a DVD-eladások meghaladták a VHS-eladások számát, tavaly pedig a vásárlási arány megduplázódott. Bár egyelőre több háztartásban van videó-, mint DVD-lejátszó, néhány olyan nagyobb filmforgalmazó, mint a CircuitCity, a Blockbuster Entertainment és a Best Buy már tavaly bejelentette arra vonatkozó terveit, hogy felhagy a VHS-forgalmazással.

Az Internet.com a két legnagyobb DVD on-line viszonteladónak az Amazont és az eBayt tartja, a harmadik helyért pedig a Yahoo! indulhat.

Ahogyan a Yahoo! októberben megnyitott DVD-szekciója is példázza, a szórakoztatóipar termékeit forgalmazó oldalaknak a tartalomszolgáltatás is egyre fontosabb eleme lesz: a website azzal az ambícióval készült, hogy a DVD-vel kapcsolatos információk legátfogóbb gyűjteménye legyen az interneten. Egy Ipsos–Reid-tanulmány szerint a hálózaton ingyenesen hozzáférhető hatalmas mennyiségű zenei anyag növeli a felhasználók információéhségét is, ez pedig jótékony hatással van a zeneipar egészére: a fájlcserélő hálózatok látogatóinak 84 százaléka a letöltések mellett zenei információk gyűjtésére is rendszeresen használja a világhálót.

A 2002. november 2. és december 27. közötti időszakban a könyv-CD-DVD csoport (3,11 milliárd USD) után egyébként a ruházat (2,68 milliárd) került a második helyre, amit az – ünnepek idején visszaszorult – utazásra szánt kiadások (1,97 milliárd) követtek. Az on-line kereskedelem kétharmadát kiadó öt ágazat listáján az utolsó két helyen az elektronikus fogyasztási cikkek (1,96 milliárd) és a játékok/számítógépes játékok szerepelnek (1,84 milliárd), miközben a legnagyobb, több mint 70 százalékos növekedést értek el.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo