Vállalatirányítási megoldások

Várhatóan ugrásszerűen növekszik az olyan vállalatok száma, amelyek átadják üzleti folyamataikat az ügyfélszolgálatra specializált cégeknek. És bár a kiszervezés mint megoldás nem új, a tartalma mélyebb és a szolgáltatások köre minden eddiginél tágabb lesz.

A vállalatok előtt mostanában egyetlen út áll: a mind erősebb piaci versenykörnyezetben alaptevékenységük súlyát kell növelniük. Ahogyan szembesülnek ezzel a kihívással, különböző megoldási modellekkel próbálkoznak, de a lényeg mindegyiküknél ugyanaz: el akarják érni, hogy az üzleti folyamatok egyre áramvonalasabban illeszkedjenek a vállalat törzséhez, és így maradjon erőforrásuk arra, hogy kulcspiaci tevékenységükre összpontosítsanak.

De mi lesz a pénzt és erőforrást nem kímélő oldalhajtásokkal? Az elmúlt évek tapasztalatai szerint az egyik járható út az, hogy az üzleti folyamatokat leválasztják a cégcsoport egyes egységeiről, és centralizálják; a másik, hogy kihelyezik, és egy külső cégre, az outsourcerre bízzák. A két megoldás valójában egyazon folyamat két fázisa, csakhogy az utóbbi esetében a felelősség és a kockázat is kikerül a cégtől, míg a szakmai színvonalból és a mérethatékonyságból eredően – plusz- és folyamatos kiadások nélkül – költség takarítható meg.

A külső kapcsolatokat is kiszervezik

Ma már nem egy-egy elszigetelt tevékenységet választanak le magukról a vállalatok, hanem minél nagyobb egységet igyekeznek külső, specializált szolgáltatóra bízni. Akár a teljes emberierőforrás-gazdálkodás, a beszerzési folyamatok intézése, a hagyományos pénzügyi feladatok menedzselése is lefejthető a vállalat törzséről.

De nem csak a belső tevékenységek végezhetők ily módon. Egyre több példa akad a nemzetközi vállalatirányítási gyakorlatban, amikor a külső kapcsolatokat is érinti az átszervezés. Máshová kerülhet az ügyfélkapcsolatok menedzselése, a call center szolgáltatás vagy a számlázás. Akár egészen merész megoldások is működhetnek: például egy hitelintézetnek a telefonos hitelelbírálást sem muszáj házon belül végeznie. A szolgáltató munkatársai is fogadhatják telefonon a hiteligényléseket, s közben ez a szervezet telefonos marketingtevékenységet is végezhet.

A folyamat a kelet-európai országok, köztük Magyarország számára is előnyös. Az utóbbi években ugyanis ez a régió az olcsóbb munkaerejű országokhoz képest veszített versenyképességéből a befektetések vonzása területén. Tőlünk keletebbre az átlagos fizetés az egynegyede a hazainak, az itteni fizetések pedig közelítettek a nyugat-európai átlaghoz – az Erste Bank kimutatása szerint az elmúlt két évben húsz százalékkal nőttek –, igaz, még így is 25 százalékkal alacsonyabbak a fejlett országok átlagánál. De nem minden befektetési döntést mozgat egyformán a költségtényező. Nem veszített vonzerejéből például a jól képzett munkaerő jelenléte a régióban.

Multik a térségben

Amíg a betanított munkákra épülő gyárak egyre-másra bezárnak, és például Kínába települnek, addig a kvalifikált munkaerőre épülő szolgáltatások köre – és ide tartozik az outsourcing vagy a regionális szolgáltató központok létrehozása is – egyre bővül.

A számos országban jelen lévő Alcoa az egyes vállalatairól leválasztotta és Magyarországra telepítette az információtechnológiai és a back-office tevékenységet. Kétszáztíz embernek ad fehérköpenyes munkát a Székesfehérváron felépített iroda. A foglalkoztatottak kétharmada pénzügyi és adminisztrációs szolgáltatást végez, a többiek pedig Európa-szerte tizennégy országban összesen tízezer Alcoa-munkahely számítógéprendszerének zökkenőmentes működéséről gondoskodnak.

A Lufthansa és a Philips nemrégiben bejelentette, hogy európai vállalatainak könyvelési részlegét összevonja, és Lengyelországba telepíti, míg az IBM, az AXA és a Honeywell ugyanezt tette a Cseh Köztársaságban. Az ING csoport, a General Electric és a Diageo pedig a back-office munkákat hozta Magyarországra egy külső szolgáltató telephelyére. Az EDS Magyarország vasvári üzemében ma például százkilencven fő dolgozik; nyugat-európai cégek bérszámfejtését, banki tranzakciók feldolgozását, légitársaságok adatbeviteli munkáját végzik. Jövőre pedig várhatóan megduplázzák a munkahelyek számát a növekvő kapacitásszükséglet – számos újabb nyugat-európai munkahely idetelepülésére számítanak – kielégítése érdekében.

Már a beruházásnál számolnak a kiszervezéssel

Az AT Kearney tanácsadó iroda szerint csupán a német, osztrák és svájci bankok mintegy tízezer back-office munkahelyet tudnának leválasztani és áthelyezni más országba 2008-ig, növelve ezzel hatékonyságukat és csökkentve költségeiket. Szakál László, az egyik legnagyobb hazai outsourcer cég, az EDS kereskedelmi igazgatója szerint egy sikeres üzletitevékenység-kihelyezés hozama nem kevés: általában tizenöt–húsz százalékos hatékonyságnövekedéssel jár, de a felső határ akár negyven–ötven százalék is lehet. Igaz, a hazai számok mások, de a munkaerő százszázalékos kihasználtsága mindenképpen hoz megtakarítást.

Kisebb cégek bérszámfejtését már korábban is végezték bérmunkában, de az első nagyobb üzletifolyamat-kiszervezés (business process outsourcing – BPO) 1995-ben történt Magyarországon. Ekkor a GE Tungsram bérszámfejtési részlege – negyven alkalmazott és a háttér informatikai infrastruktúra – az EDS Magyarország Kft. állományába került. Azóta több más üzlet is megszületett.

Mindmáig a legnagyobb BPO a Mol Rt. számvitelének kiszerződése. A feladatot az Accenture végzi. Sok külföldi beruházó pedig már eleve úgy építi fel üzemét, hogy az ilyen és ehhez hasonló tevékenységeket külső cégre bízza. Így történt a zöldmezős beruházásként létrejött szentgotthárdi Opel esetében is.

A hazai piacon három-négy kifejezetten erre szakosodott multinacionális cég van. A magyar cégek azonban különösen árérzékenyek – főleg a számviteli és bérszámfejtési feladatok területén –, így ezek mellett számos kisebb hazai cég is megjelent a szakmában. A Nexon eredetileg társadalombiztosítási és bérszámfejtési szoftvereket gyártott, de ma már szolgáltatóként is jelen van a piacon.

Hazai BPO gyerekbetegségekkel

Magyarországon egyre több külföldi tulajdonban lévő cég él a BPO lehetőségével, de a hazai vállalatok számára ez a konstrukció még nagyon újszerű és szokatlan formája a vállalatirányításnak. És persze a hazai jogszabályi környezet – elsősorban a munkajog területén – sem volt felkészülve erre a megoldásra. Ma már a munkajog utódlási és munkavállalói kérdései is jól körülírtak ebből a szempontból – szögezi le Szakál László –, sőt a pénzügyi szektor szabályozása nevesítve is kitér a BPO kérdéseire.

Ettől függetlenül a magyar vállalatok még mindig ritkán gondolnak a BPO-ra mint a hatékonyságnövelés lehetséges eszközére, bár tőzsdei cégek esetenként ehhez a megoldáshoz folyamodnak, indítékaik azonban némileg eltérnek a megszokottól. A cég ilyenkor ugyanis háttértevékenységei elvégzésére létrehoz egy másik vállalatot, majd azt piaci áron értékesíti, és az egyszeri árbevételtől vár előnyt; vagyis sem a hatékonyságnak a növekedése hosszú távon, sem a végzett tevékenység színvonalának emelkedése nem domináns tényező a BPO igénybevételénél. Jobbára rövid távú szempontok érvényesülnek tehát, pedig ez ily módon számos bizonytalanságot is magában rejt, elsősorban amiatt, hogy az átszervezés a szakmai szempontok helyett az adott cég piaci értékére épít.

A klasszikus outsourcing eredménye viszont kvázifüggetlen a belépő szolgáltatótól. A Rába Rt. például a közelmúltban úgy döntött, hogy eladja szolgáltatóházát. A többfordulós pályáztatáson több outsourcingra specializált vállalat is indult, végül –lapunk meg nem erősített információi szerint – a Matáv Rt. lett a vevő. A miértekre egyelőre nincs válasz, ám a kérdés adja magát: a Rába bérszámfejtési tevékenységét mitől tudja a Matáv magasabb színvonalon ellátni?

Szakál László állítja: mindezek a gyerekbetegségek mulandók, és előbb-utóbb a hazai piacban meglévő tényleges potenciál is felszínre kerül. Az ország európai uniós csatlakozása például biztos, hogy jelentős gyorsító tényező lesz, miután a BPO egy lehetséges eszköz lehet a hazai cégek számára, hogy az élesedő versenyben talpon maradjanak.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo