Tart a boom a hazai autóértékesítésben

Bár a magyar autósok is nagy érdeklődéssel figyelik a Frankfurti Autószalon újdonságait, a realitás az, hogy a hazai eladások zöme a kis- és középkategóriás autóknál összpontosul. Ám évről évre átlagosan 20 százalékkal több személygépkocsit adnak el Magyarországon, s a növekvő tendencia folytatódni látszik annak ellenére, hogy számos ország és iparág a világban és Európában is gazdasági recessziót él át. Mi az oka annak, hogy a magyarok autóvásárlási kedve egyre fokozódik?

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt két évben dinamikusan nőtt itthon az új személygépkocsik – a terepjárókat is beleértve – értékesítése. A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) adatai szerint 2001-ről 2002-re 16,2 százalékkal lett több az eladás –148 ezer 293 darab helyett 172 ezer 338 –, 2003 első félévében pedig az előző év hasonló időszakához képest már 24,7 százalékos a bővülés: a tavalyi 81 ezer 530-cal szemben idén 101 ezer 644 új autót adtak el.

Népszerű kicsi, tért hódító luxus

Magyarországon az eladott új gépkocsik 90 százaléka kis- vagy alsó-középkategóriás. Az első félév adatai alapján a teljes piacból a kiskategória részesedése 56,2, az alsó középé 27 százalék; őket követik a középkategóriás és kompakt egyterű járművek 6,2 , illetve 4,4 százalékkal, valamint a minik (A) 3,1 százalékkal. Az összes többi jármű-kategória részesedése 1 százalék alatti.

Míg a miniautók iránti érdeklődés csökkent, addig a kisautók (B) 53 százalékos növekedést produkáltak, majdnem 20 ezerrel többet adtak el belőlük. Az alsó-középkategória (C) tartotta a 28 ezres darabszámot, de a Golf V, az új Opel Astra vagy a Mazda3-as közelgő bevezetése minden bizonnyal alaposan fellendíti majd a részpiac eladásait. Bővülést regisztráltak a kompakt és közepes egyterűek, valamint a középkategóriás kocsik (D) szegmensében is: a kompakt egyterűek eladása 3600-ról 4520-ra emelkedett (+25,6 százalék), a középkategóriásoké 5700-ról 6200-ra (+8,8 százalék).

A felső-középkategóriás autók (E) iránt némileg csökkent az érdeklődés, 5 százalékkal kevesebb, 728 darab kelt el belőlük.

Érdekes, hogy a sportkocsikból majdnem kétszer annyit, 279 darabot értékesítettek, 89,8 százalékkal többet, mint tavaly az első félévben. A luxusautók is kelendőbbek voltak idén, 30 darabbal több fut belőlük útjainkon, mint tavaly (49, illetve 79 darab).

Az olyan prémium terepjárókra, mint a BMW X5, Mercedes M-osztály, VW Touareg vagy Porsche Cayenne „haraptak” a vásárlók: eladásaik száma 159-ről 352-re ugrott, s ez a 2002-es adathoz képest 221,4 százalék. A 4x4-es kategória – például Honda CR-V, Toyota RAV–4, Land Rover Freelander, Nissan X-Trail – 25 százalékot bővült (639-ről 799-re), a terepjárók – például Lada Niva, Jeep Cherokee, Opel Frontera, Suzuki Vitara – száma azonban 10 százalékkal csökkent útjainkon.

A múlt évhez képest a márkák többsége növelni tudta eladásait, az MGE kimutatásában szereplő 36 márka közül csak kilenc produkált a tavalyinál gyengébb eredményt. Kiemelkedő mértékben növelte viszont eladásait az Audi (149,4 százalék), a Hyundai (173,1), a Kia (957,1), a Lexus (142,1), a Mazda (243,6), a Mitsubishi (141,9), a Nissan (165,0), a Porsche (310,0), a Skoda (150,4), valamint a Toyota (151,3). Érdekesség, hogy 22 márka piaci részesedése 1 százalékos vagy annál alacsonyabb.

Az akció nem elég

Autóvásárlásra egyszerűen több pénzük van az embereknek, mint másra. Hiába rossz befektetés az új autó, az autófinanszírozási feltételek nagyon vonzóak. Nálunk, márkától függően, a készpénzes vásárlás aránya 40–60 százalék közötti. Nemcsak a jó finanszírozási feltételek, hanem egyfajta korosztályi váltás is hozzájárul az eladások növekedéséhez. A Wartburg, Trabant, Polski Fiat kikerülése a piacról pluszforgalmat generál – véli Vérten Sándor, a Porsche Hungária Kft. kommunikációs igazgatója.

Természetesen az új modellek is szerepet játszanak az értékesítés növekedésében: a Porsche sportterepjárója, a Cayenne például egymaga hozza a Porsche tavalyi összforgalmát, idén negyvenet adnak el belőle. A különböző akciók is kiugró eredményeket hozhatnak: a Skoda például nemrég elérte a tavalyi összes kiszállítását (11 ezer 439 autó), ami elsősorban a 2 millió forint alá csökkentett alapárú Fabiának köszönhető. A Skoda Fabia mellett a Porsche Hungáriánál a Seat Ibiza és Cordoba, a VW Golf és Polo a húzómodellek; a Golfnál például az akciós, alapáron járó klímás, 4 légzsákos, elektromos ablakemelős és ABS-es változatot keresték leginkább.

– Hiába vannak jó hitelkonstrukciók, ha nincsenek jó autók, amit megvegyenek az emberek. A másik ösztönző a használtautó-beszámítás. Ez új autó vásárlásánál szinte már magától értetődő. A három éve működő Weltauto nálunk ezzel foglalkozik, s a beszámított autókat speciális garanciarendszerrel továbbforgalmazza – mondja Vérten Sándor.

A Mazda, amely majdnem 2,5-szeres növekedést produkált egy év alatt, két új modelljének köszönheti kiváló teljesítményét. A középkategóriás Mazda6-ot tavaly a második félévben vezették be nagyobb tételben, a Mazda2 pedig idén év elején érkezett meg. Bodor Csaba, a Mazda Motor Hungary marketingmenedzsere elmondta, akciójuk csak a kifutó Mazda 323-as gépkocsikra volt, de a hamarosan érkező Mazda3-ból a 323-nál is többet szeretnének eladni.

A Kia is új modelloffenzívájának köszönheti elképesztő sikerét – több mint kilencszeres forgalom egy év alatt –, bár az igazsághoz tartozik, hogy Magyarországra sokáig nem vagy alig szállítottak autókat a nemzetközi tulajdonosváltás miatt. 2002 és 2003 folyamán öt új modellt dobtak piacra hazánkban – Kia Magentis, Sorento, Carens, Rio, valamint az új Carnival –, amelyek közül különösen a Sorento terepjáró népszerű.

– Számított az is, hogy jóval többet fektettünk marketing- és PR-tevékenységbe, így sikerült ismertté tenni a Kiát Magyarországon – hangsúlyozza Juhász Judit, a Kia Motors Hungary Kft. marketingigazgatója.

Kedvező konstrukciók

Az erőteljesen megnövekedett autóvásárlási kedv mögött egyértelműen a kispénzű embereknek kedvező, kevés készpénzt igénylő finanszírozási konstrukciók állnak.

Jelenleg Magyarországon nagyon kedvezőek a gépjármű-finanszírozási feltételek, a közelmúlt kamatcsökkentései a teljes hiteldíjmutató (THM) szintjét is levitték; ebbe minden költséget – így a kamatot és kezelési költséget is – beleszámítanak. Új autóknál a THM értéke éves szinten 16–28 százalék, használt autók esetében azonban akár a 30 százalékot is elérheti.

A hitellel vásárolt autók aránya 1996 végén közel járt a 70 százalékhoz, ám az 1997-es áfafizetési változások ezt visszavetették. Ma az arány 50–60 százalék, folyamatosan növekszik, és újra közelíti a 70 százalékos európai és amerikai szintet.

Az igényelt pénzösszegekhez viszonylag könnyen hozzá lehet jutni, és kívánságra a finanszírozók egyéni, személyre szabott hitelkonstrukciót is készítenek. A kereskedők érdekeltek a hitelre történő eladásban, mert nemcsak az importőrtől, hanem a finanszírozó cégektől is jutalékot kapnak, néha 9-10 százalékot is.

Hitel esetén az autó jelzáloggal terhelten rögtön a vevő tulajdonába kerül; ezt a konstrukciót inkább magánszemélyek választják. A pénzügyi lízing és a tartós bérleti konstrukció is elterjedt, ezeket elsősorban a vállalkozások részesítik előnyben, mivel gépkocsivásárlás esetén egyébként 18 százalékos társasági adót kellene fizetniük. A pénzügyi lízingnél a futamidő lejártával kerül a gépkocsi a cég tulajdonába, a tartós bérletnél pedig a bérleti idő végén megvásárolható az autó. Mivel a céges gépkocsiflotta beszerzési és fenntartási költségei tetemesek, számos vállalat ma már inkább külső flottamenedzselő cégre bízza a járműparkját.

Megéri autót venni?

– Az egyik oldalon a betéti kamat csökkenése, a másikon pedig a kedvező finanszírozás áll. Az emberek ezért úgy gondolják, hogy most megéri autót venni, hiszen a lekötött pénzükért úgysem kapnak annyit, amennyit szeretnének. A finanszírozók közötti erős versenyt is kihasználják – magyarázza dr. Győző Gábor, az MGE elnöke.

Persze nem véletlen az sem, hogy a gépjármű-összeladások majdnem fele a budapesti agglomerációban történik. Itt alacsonyabb a munkanélküliség, s magasabbak a jövedelmek.

– További két oka van még a fokozott vásárlási kedvnek. Egyik a magas szintű keresetkiáramlás, a másik pedig a látványosan növekvő választék. Ma már a luxusautót gyártók is megjelennek kiskocsival, és a legkisebb kategóriákban is állandó a „ráncfelvarrás”, az új modell kihozatala, a kényelmi és közlekedésbiztonsági berendezések terjedése. Ez mind az autó előnyére válik, az ár pedig messze nem tart az inflációval – teszi hozzá dr. Győző Gábor.

A vonzó vásárlási feltételek - nem egy márkakereskedő már 200–300 ezer forint alatti összeg befizetésével odaadja a vadonatúj autót a vásárlónak - sok kisfizetésű embert is elcsábítanak, akik csak később szembesülnek a fizetésükhöz képest tetemes havi törlesztés terheivel. Szabadulni akarván az új autó fenntartásának költségeitől, árulják immár használt autóikat a használtautó-piacon, ahol kénytelenek belátni a tényt, hogy autójuk értéke jelentősen, egy év alatt akár 60 százalékkal is csökkenhetett. A vagyoni veszteség mértékével persze vásárláskor senki sem számol. De ez már egy másik történet.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo