Friss cikkeink
Az üzlet szemszögéből
Azt, hogy az állami kasszából nem osztogatni, hanem inkább befektetni kell, sokan és sokféleképpen fogalmazták meg az üzleti élet képviselői közül az E-Magyarország, e-kormányzat konferencián. Hiszen a versenyképes vállalatok hozhatnak a piacra olyan új szolgáltatásokat, amelyek a lemaradókat és a civil szférát is segítik az új, korszerű eszközök használatában.
Az E-Magyarország, e-kormányzat konferencia ajánlásai a magyar kormánynak
Ez az anyag azzal a szándékkal készült, hogy a 2002. november 13–14.-én, Balatonaligán elhangzott gondolatokat összegezze, és azokat a döntéshozó, felelős kormányzati és parlamenti vezetők asztalára tegye. A kétnapos konferencián mintegy 500 ember – kormánytisztviselők, üzletemberek (az IT-szektor élenjáró cégeinek képviselői, valamint kis- és középvállalkozók), érdek-képviseleti vezetők, szakmai szövetségeket képviselők, önkormányzati tisztségviselők, közintézményeket irányítók, államigazgatásban dolgozók, a fejlett információs társadalomépítésben érdekeltek – gyűlt össze, hogy megossza egymással tudását, tapasztalatait.
E-demokrácia és információs társadalom
A magyarországi e-kormányzat megvalósításának folyamatában az Informatikai és Hírközlési Minisztérium hatáskörébe az információs társadalom kiépítésével kapcsolatos technikai, társadalmi, kulturális és politikai teendők tartoznak, így az e-demokrácia előmozdítása is. E sokrétű feladatról kérdeztük Kovács Kálmán informatikai és hírközlési minisztert.
Üzleti Etikai Díj
A Budapest Klub és a Piac és Profit üzleti magazin az Üzleti Etikai Díj létrehozásával azt a célt tűzte ki maga elé, hogy rangot, elismertséget kapjon a tisztességes üzleti magatartás, hogy követendő példává váljék egymás érdekeinek kölcsönös figyelembevétele, hogy minél szélesebb tömeg értse és tapasztalja meg: az a jó üzlet hosszú távon, amiben a másik fél is jól jár.
Azoknak a cégeknek van esélyük az immár harmadszor kiosztott Üzleti Etikai Díj elnyerésére, amelyeknek üzleti filozófiáját a mindenáron való piaci versenyelőny megszerzése helyett az optimális haszonra való törekvés jellemzi
Nem csak elméletben
A jegybanknak ez a hihetetlenül merev, elhibázott monetáris politikája lényegében szívbetegséget kezel altatókkal – állítja Békesi László, aki kétszer volt pénzügyminiszter, és ma külföldi egyetemeken oktat. Az új évi költségvetés a szakember szerint se nem jó, se nem rossz, hanem elfogadott.
Mondjon-e le Járai?
A jegybankelnök szerint ebben az országban két dologhoz ért mindenki: a focihoz és az árfolyam-politikához. Miután én magam egyikhez se igazán, hadd szóljak hozzá a talán könnyebbik témához, tehát az árfolyam-politikához.
Menni, vagy nem menni?
2002 végén szinte hetente jelent meg egy-egy hír a napilapokban arról, hogy valamelyik multinacionális nagyvállalat a kivonulást tervezi, vagy már csomagol. Bezárt az IBM székesfehérvári gyára, Kínába vitte gyártórészlegét a Kenwood, távozással fenyegetett a Flextronics. Ugyanekkor veszprémi gyárában a Continental Teves újabb autóalkatrészek gyártását kezdte meg, idetelepült az ExxonMobil regionális központja, és a Hewlett-Packard is érdeklődött magyarországi befektetési lehetőségekről.
Csak a kezdet lesz nehéz
Az utóbbi hónapok fejleményei alapján szinte biztos, hogy Magyarország 2004 májusától az Európai Unió egyik tagállama lesz. Tévhit lenne azt gondolni, hogy a magyar gazdaság a csatlakozás napján fog megváltozni. A változás folyamat, amely 1991. december 16-án, a társulási szerződés aláírásával kezdődött, és napjainkban is tart. A csatlakozás pedig számos költséggel is jár, nem csak haszonnal, de ez nem azt jelenti, hogy hosszú távon ne lehetnénk mi, és így az itt megtelepült multinacionális vállalatok is a nyertesei.
Régi és új előnyök
Sokáig a régión belül Magyarország vonzotta a legtöbb külföldi beruházást. Ám napjainkban a megtorpanás jelei mutatkoznak. Hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy ez a bérköltségek emelkedésével van összefüggésben. De vajon tényleg mindössze az olcsó munkaerő miatt települtek ide a multinacionális vállalatok, vagy esetleg más előnyöket is láttak a magyarországi beruházásokban? Hogyan gondolkodtak és gondolkodnak a joint venture vállalatok az ittlétükről? Szili Mártával, a Joint Venture Szövetség ügyvezető igazgatójával együtt gondoltuk végig.
Globális problémák
Nem volt irigylésre méltó a globális vállalatok helyzete az elmúlt két évben. A leglátványosabban a légitársaságokat érintették a világgazdaság általános lassulásából eredő problémák, megfejelve a szeptember 11-ei terrortámadás következményeivel.
Önkormányzatok harapófogóban
A korábbi évektől eltérően nem zárult le az önkormányzatok finanszírozásáról szóló vita az ez évi költségvetés parlamenti elfogadásával. Sőt, az újraéledő polémia inkább egy hosszabb folyamat kezdetének előjátéka. Az 1989–90-ben kialakított rendszert ugyanis mára szétfeszítette számos ellentmondása. Ráadásul az Európai Unióhoz történő csatlakozás megtörténtével a nemzeti vagyon jelentős, mintegy 3000 milliárd forintnyi részét összpontosító szektor szerepe felértékelődik.
Bródy András
A piac nagy körforgásában ahhoz, hogy egyáltalán mozdulhasson, valakinek el kell adnia valamit. Ez a valami lehet egyszerű dolog: vekni kenyér vagy liter tej. Lehet bonyolult gép vagy elektronikus csip. De lehet nem dologi, hanem fogalmi jellegű: gondolat, információ, ötlet, szabadalom, új eljárás.
„Pótlók” helyett valódi tőkét
Márciustól több új, kedvezményes, hosszú lejáratú hitelt kínálnak majd a bankok – elsőként az Magyar Fejlesztési Bank Rt. – azoknak a programoknak a keretében, amelyekkel a hazai tulajdonú vállalkozások beruházásait, fejlesztéseit kívánja segíteni a kormány. Csillag István gazdasági és közlekedési minisztert többek között erről, az európai uniós csatlakozásról és az aktuális gazdaságpolitikáról kérdeztük.
Jogharmonizáció és korrekció
A törvényhozási dömping idén tavasszal is folytatódik, hiszen az Európai Unióhoz történő csatlakozás miatt számos törvényt – köztük sok gazdasági jellegűt is –módosít az Országgyűlés. Emellett azonban már most változtatni kell a január elsejétől érvényes egyszerűsített vállalkozói adó szabályait, és módosul az új munka törvénykönyve is.
Rügyfagyasztó április
Egyelőre mindenki reménykedik abban, hogy az iraki háború rövid ideig tart, s hatása nem érződik majd számottevően a világ háborútól érintetlen részein. Pedig az USA-ban már jóval a háború kezdete előtt rég látott mélypontra süllyedt a fogyasztói bizalom, a feldolgozóipari menedzserindex, jelentősen visszaesett a kiskereskedelmi forgalom. Máris napirenden van a GDP várható növekedési ütemének módosítása, lefelé. A megrendelők óvatosak, kivárnak.
A leghitelesebb szakértők sem tudnak egyelőre választ adni arra, hogy milyen hatást gyakorol az amerikai gazdaságra, ha elhúzódik az iraki háború. Hát még arra, hogy milyen hatása lesz a magyar gazdaságra, ránk az a háború, amely csak a kilométereket tekintve van messze tőlünk, ám globalizáció jellemezte világunkban közvetlen és azonnali a hatása életünk minden színterére.
„Légy realista, ám követeld a lehetetlent”
Befolyásoljuk a törvényhozást, megpróbáljuk a minisztériumok közötti együttműködést kiépíteni, létrehozunk egy országos hálózatot, és „érzékenyítenünk” kell a közvéleményt – mondja Lévay Katalin miniszteri biztos, aki a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium keretein belül felelős a nők esélyegyenlőségét segítő nemzeti cselekvési program kidolgozásáért és megvalósításáért.
Közvetlen tudásátadás
Az informatikai területen elhelyezkedni kívánóknak a főiskola, egyetem elvégzése után nincs vége az iskolába járásnak. Azonnal és folyamatosan tovább kell képezniük magukat, ha pályán akarnak maradni. A technológiai fejlődés naprakész követésében az IT cégek vannak a legnagyobb segítségükre. Cikkünk a hazai IT cégek korántsem teljes körű oktatási kínálatát mutatja be. Felhívjuk olvasóink figyelmét az informatikai szakoktatás piacán páratlan összedolgozásokra, az egyébként versenytársak szaktudásának összeadódására.
Az elemitől az élethosszig
Bármilyen szakmát válasszon is az ember, a számítógép-kezelői ismeret többnyire már olyan alapvető elvárás, mint a jogosítvány vagy az idegennyelv-tudás. A tudásalapú társadalom az oktatás révén kezdi felépíteni önmagát. Ezt a lépést nem lehet kihagyni. Az állami oktatási intézményrendszer, a hazai oktatáspolitika és -szemlélet a felismerésen már túl van. A hangsúly sem a technikai készség megszerzésén van. Már az informatikai eszközök, módszerek használatának tanításánál tart. Mi lesz a következő lépés?
Informatikusnak áll a világ
Az informatikai szakember manapság az egyik legmagasabban kvalifikált, legkeresettebb munkaerő. A képzés értelemszerűen jórészt a felsőoktatási intézményekben, illetve speciális szakterületekre továbbképző intézményekben történik. A felkészítés a naponta újabb és újabb igényekkel jelentkező informatikai szaktudásra azonban szinte lehetetlen feladatok elé állítja az állami felsőoktatást. De a megoldásban nem maradnak egyedül.
Kutyaharapást szőrével
Az e-learningre, tehát a webalapú, illetve internetes oktatás fogalmára számos meghatározás született. Általánosítva: a technológiával támogatott, digitális tananyag segítségével történő tanulást értjük rajta. Az e-learning sokak szerint az oktatás és képzés új alapokra helyezése, az alapkészségeket kifejlesztő és azokra építő, mindenki számára elérhető, egész életen át tartó tanulás programja és lehetősége. Emellett ma az egyedüli olyan oktatási módszer, ami a rohamosan változó világ naprakész követésére alkalmas.
Miért nem terjed jobban?
Hozzáértők szerint a mai magyar informatikai infrastruktúra nagyságrendekkel szélesebb körű e-learninget tenne lehetővé. Annak, hogy az oktatási módszer az informatikai szakoktatáson kívül más területekre mégsem terjed el, számos kulturális, anyagi és gondolkodásbeli oka van.
A piac és a profit után
Tény: a társadalom és a gazdaság kapcsolata alapvetően megváltozott. Kérdés: kinek, milyen szerepet kell betöltenie ebben az új helyzetben? Chikán Attila, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem rektora szerint még az elméleti közgazdászok között is vita van afelől, vajon mennyire igaz, hogy a profitszerzés mellett más, társadalmi felelősségvállalás is kell, hogy jellemezze a vállalatot.
Munka egyedül, párban, teamben
A hetvenes, nyolcvanas években a világvállalatok gyártókapacitásaikat szórták szét a harmadik világ számos országában. Ugyanígy telepítik most a multik irodáikat lényegében minden erre alkalmas régióba. A világháló lehetővé teszi az első világbeli technológia összeházasítását a harmadik világbeli bérekkel, és e „házasság” eredménye egészen egyedülálló versenyképesség-növekedés, mind a cégeknél, mind az érintett országokban. Mindez elképzelhetetlen lenne az információtovábbítás költségeinek a radikális csökkenése nélkül.
„Nem csak pénzzel lehet támogatást nyújtani”
Egy egészséges gazdaságban egyszerűen túl drága a környezetszennyezés. A környezettudatosság meg versenyelőnyt jelent. Az a cég, amely tudatosan törődik a természeti és emberi környezetével, olyan kommunikációs előnyre tesz szert, amely meglátszik a piaci eredményein. Ezt diktálja a józan értelem – vallja dr. Persányi Miklós, környezetvédelmi miniszter.
A versenyképesség programja
Nem tudom eldönteni július 16. óta – pedig azóta eltelt már pár hét –, hogy a kormány csupán szűk látókörű-e vagy koncepciótlan, csak ügyetlen-e a kommunikációban, vagy egyszerűen cinikus a szemléletmódja. Azt pedig már végképp nem tudom, hogy e variációk közül melyik a rosszabb.
A gazdaság vagy a gazdaságpolitika válsága?
A kormányzati reakciókból és tervekből akár az is következhetne, hogy a nyár eleje óta tartó közéleti vita – válságban van-e a magyar gazdaság – nem más, mint vihar egy pohár vízben. Ám a Piac és Profit On-line Újságban az elmúlt hetekben megszólalt üzletemberek, a versenyszféra vezetői, szakemberei véleményét olvasva mindenesetre úgy tűnik, a közéleti vita tárgya inkább az kellene legyen: lehet, hogy nem a gazdaság, hanem a gazdaságpolitika került válságba?
Keynesnek egyre jobban igaza van
A baloldal kormányra kerülése óta pánikban vannak a liberális közgazdászok. Amikor a kormány teljesítette az ígéreteit, csak a fejüket csóválták. Két hónapja pedig már pánikot keltenek, válságról harsognak. A liberális közgazdászok, a szakma elitje, olyan megtakarításokat – mindenekelőtt fogyasztás-visszafogást – követel, amelyek elméletileg is hibásak.
Akár cég, akár egyén: tennie kell!
Vajon mennyi időnek kell még eltelnie ahhoz, hogy megértsük: a környezeti problémák, a nem megújuló erőforrások rohamos fogyása, a fajok eltűnése, a globális felmelegedés, a termőtalaj és az ivóvízkészlet elszennyeződése, a keletkező hulladék növekedése és feldolgozatlansága nem varrható kizárólag a multinacionális cégek, a politikusok, de egyes társadalmi csoportok nyakába sem? Ezért együtt felelős az egész emberiség. Igen, az emberiség! Beleértve persze a gazdasági szereplőket és a hatalom birtokosait is, de nem kihagyva belőle saját szűkebb környezetünket és önmagunkat sem.
Pénzforrások
A szabadpiaci versenyre épülő Európában a vállalatok állami támogatása általában tilos, de a nem folyamatos működéssel kapcsolatos környezetvédelmi kiadások kivételt képeznek ez alól. Különösen a tagjelölt országokban számos uniós pénzalap és kedvezmény vehető igénybe fejlesztési programokhoz, beruházásokhoz. De a hazai Környezetvédelmi Alap Célelőirányzattal is érdemes számolni, és adókedvezményeket is igénybe lehet venni.
Jövőre új teher: ökoadók
Már évek óta napirenden szerepel a környezetvédelmi ökoadó bevezetésének gondolata, ám eddig nem került rá sor. A tavasszal hivatalba lépett új miniszter azonban felgyorsíttatta a javaslatok kidolgozását, s várhatóan év végére már a parlament is elfogadja az új adó koncepcióját.
A „Keynes-galaxis” kora után
Kopátsy Sándor a Piac és Profit július–augusztusi számában arról írt, hogy Keynesnek igaza van, az államnak a kereslet fokozásával kell a gazdaságot serkenteni. Figyelemre méltó, ahogy különbséget tesz a nagyon fejlett gazdaság és a fölzárkózóban levő, de még elmaradott gazdaság között. Az előbbiek esetében érthető, és talán helyes is, ha a megbomlott gazdasági egyensúlyt a kereslet visszafogásával (fiskális restrikcióval) próbálják meg helyrebillenteni, ám az utóbbiak esetében ez a recept nem alkalmazható, sőt visszaüt, fékezi a gazdasági fölzárkózást.
Rendszerváltás az agráriumban
A magyar kormányzatnak is arra kell törekednie, hogy ne a mezőgazdaságot támogassa, hanem – az Európai Unióban tapasztalt változásokkal összhangban – rövidebb távon az agráriumból élőket, hosszabb távon pedig a vidéki, földdel foglalkozó emberek szolgáltató tevékenységét – mondja Szanyi Tibor, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium politikai államtitkára.
Ki „KAP” belőle?
Az uniós csatlakozást követően Magyarország jogosult lesz a Közös Agrárpolitika (KAP) keretében biztosított valamennyi támogatásra. Emellett az Európai Unió szabályozásának megfelelően nemzeti források is mozgósíthatók lesznek a hazai gazdálkodók, piaci szereplők finanszírozására. A pénz közvetlen termelői támogatásokra, többnyire intervenció és exporttámogatás formájában megjelenő piaci intézkedésekre, valamit vidékfejlesztésre használható fel.
A jövő évi adóváltozásoknak nincs üzenete
Tartalmi átalakuláshoz, valódi reformokhoz nem elegendő a parlament elé kerülő jövő évi adóprogram. Pedig a gazdaságpolitikának jó oka lenne a komoly kiigazításokra. A tervezet hosszas koalíciós viták és némi érdekegyeztetés után született meg, s nehéz elképzelni, hogy az egyszerű többségű törvényre a házban végül is nemet mondanának. Kupa Mihállyal, az adóügyek ismert szakértőjével, az Antall-kormány pénzügyminiszterével a várható adóváltozások következményeiről beszélgettünk.
Válság nincs, de csak ennyi, ami biztató
Nem igaz, hogy minden rendben van a magyar gazdaságban. De az sem igaz, hogy válság van, vagy akár csak válság felé tartanánk. Ez a gazdaságkutatók többségének és az üzleti szféra képviselőinek a véleménye. Ám az ember csak kapkodja a fejét a naponta rázúduló információk, érvek és ellenérvek hallatán, s csak egyben biztos: akár van válság, akár nincs, ha a gazdaságban nem is, de a gazdaságpolitikában a káosz jelei mutatkoznak. S csak reméli, hogy a káoszból valamiképpen csak megszületik a rend. Ahhoz azonban, hogy a magyar gazdaság egy gyorsabb növekedési pályára álljon, jövőre jelentősebb gazdaságpolitikai fordulatra lenne szükség, amire azonban – részben politikai okokból – nincs sok remény. Mégis, mire számíthatunk a közeljövőben?
Földhözragadt földkérdések
Bár a magyar mezőgazdaság talpraállításának a földkérdés csak az egyik eleme, mégis ezt kíséri a legnagyobb figyelem és az érzelmi alapokat sem nélkülöző vita. A Piac és Profit múlt havi számában a magyar agrárium helyzetét az Európai Unióhoz való csatlakozásunk és az EU tervezett belső változásainak a tükrében elemeztük. A teljes jogú uniós tagság – a támogatási rendszeren keresztül is – befolyásolja majd a föld árát is, és egyre inkább számolni kell és lehet a földvásárlás egy régi-új finanszírozási lehetőségével: a földjelzálog-hitellel.
Tudni, tanulni, tanítani
Hogyan érdemes tanítani az informatikát? Szükség van-e külön ilyen tantárgyra? Mind a nemzetközi, mind a hazai példák azt mutatják, hogy igen, sőt nemcsak a diákok, hanem oktatóik számára is.
A jövő Magyarországa
Mit takar a jövő „modern európai Magyar Köztársasága” kifejezés, amely célként szerepel a magyar információs társadalom megvalósítását előirányzó stratégiában ? Modern: hiszen fenntartható fejlődés, a kornak megfelelő közigazgatás, oktatás és egészségügy jellemzi, amit az információs és kommunikációs technológia alkalmazásával sikerül elérnie. Európai: mert a kontinens szerves részeként egy gazdagabb, nyugodtabb, biztonságosabb világhoz tartozik. Magyar: miután megőrizte nemzeti identitását, nyelvét és kultúráját. És köztársaság, hiszen a demokrácia fejlesztése és az esélyegyenlőség biztosítása a legfontosabb alapértékei. Ez csak részben a jövő, hiszen az ismérvek számos részeleme már valóság, még ha – mint a valóság általában – ellentmondásosan érvényesül is, de létezik. A teljesüléshez azonban idő és sok munka kell, mert az információs társadalom és az Európai Unió követelményeihez egyszerre kell Magyarországnak alkalmazkodnia, és ez a 21. század egyik legnagyobb kihívása számunkra.
Teleház és telekuckó
A jövő esztendőben létrejövő 2004 eMagyarország-pont közül mindössze háromszázat valósítanának meg teleházban. A Teleház Szövetség elnöke szerint minden létrejövő telepont, bárhol hozzák is létre, a teleházhálózat rásegítője. A szövetségnek pedig már szinte kész képzési programja van, ami akár a közösségi hozzáférési helyeken működő IT-mentorok képesítésének alapját is jelentheti majd.
Stratégia az alagút végén
Nyomtatványok, űrlapok on-line kitöltése, hitelesítése, továbbítása, teljes elektronizált ügyintézés, elektronikus iktatás, ügyirat-, dokumentum-, munka- és folyamatkezelés, a függőben levő ügyek elektronikus követése, elektronikus közbeszerzés, csoportmunkaszoftverek - ezek ma (még) hiányoznak a magyar önkormányzatok gyakorlatából. Készült azonban egy ágazati stratégia mindezek bevezetésére.
Elektronizáció: van, de nincs
A közpénzen, pályázati úton működtetett projekt eredményeként elkészült önkormányzati portálok viszonylag kis költséggel fejleszthetők, s már csak a helyhatóságok akaratán múlik, hogy az elektronikus ügyintézést is megvalósítják-e polgáraik örömére. De ettől ma még eléggé messze vagyunk.
Szigor kompromisszumokkal
Az már hónapokkal ezelőtt eldőlt, hogy jövőre nem lesz adóreform, csupán az érintettek számára kedvező és kedvezőtlen változtatások várhatók az adótörvényekben. Az új áfa-, szja- és egyéb adószabályok azt bizonyítják, hogy a kormány a költségvetési szigor árnyékában, de kompromisszumra törekedett.
Nyugdíjasok a nyugdíjasokért? Nem sikerült a korosztályra szakosodott hazai vállalkozásokat találni
Magyarországon a hárommillió-kétszázezer nyugdíjas a lakosság egyharmadát jelenti. Jövedelmük átlagosan havi negyvenezer forint, ami gyakran még a megélhetésre is kevés. Aligha lehet tehát kifejezetten az öregeket megcélozva hazai vállalkozást alapozni. A kivételt talán az idősotthonok jelenthetik.
Esély csatlakozásra az élenjárókhoz
Az E-Magyarország, e-kormányzat 2003 konferencia résztvevői tisztában voltak azzal, hogy a tét: az ország fejlődése, társadalmiforma-váltása, a globalizált világba való beilleszkedése, versenyképességünk megerősítése. A Piac és Profit üzleti magazin kétnapos balatonaligai konferenciáját kevesebb plenáris előadás és jóval több vitafórum jellemezte az idén, mint tavaly. November 12–13-án, a kormányzati és önkormányzati szakemberek, valamint az üzleti élet képviselőinek találkozóján – ahol több mint hétszázan jelentek meg – a huszonegyedik századi, korszerű Magyarország megteremtéséről folytattak felelős diskurzust a résztvevők.
A kormány és az üzleti szektor párbeszéde a jövőért
A tavalyi E-Magyarország, e-kormányzat konferencián kormánytisztviselők, az informatika élenjáró cégeinek irányítói, valamint kis- és középvállalkozók, érdek-képviseleti vezetők, szakmai szövetségeket képviselők, önkormányzatok, közintézmények tisztségviselői, államigazgatásban dolgozók, a fejlett információs társadalom építésében érdekeltek fogalmaztak meg ajánlásokat a kormány számára arról, hogy miként juthatunk közelebb az információs társadalom megvalósulásához. Az idén négy vitafórumon, négy nagy területet kiemelve mindezek ismét együtt keresték a választ arra, hogy egy év alatt jutottunk-e előrébb az Európai Uniónak, s ami még ennél is nagyobb feladat: az eEurope-nak való megfelelésben.
Az etika nem luxus
Az etika létszükséglete a gazdaságnak és a tágabb értelemben vett kultúrának, mondta dr. László Ervin professzor az E-Magyarország, e-kormányzat 2003 konferencia estélyén, amelyen immár negyedik alkalommal adta át az Üzleti Etikai Díjakat a díjalapító Budapest Klub és a Piac és Profit üzleti magazin. Idén kisvállalati kategóriában a miskolci Telvill Kft., a hazai nagyvállalatokéban a Richter Gedeon Rt., a multinacionális vállalatokéban pedig a Flextronics International Kft. kapta az Üzleti Etikai Díjat.
Van-e élet a halál előtt?
2003 esztendővel ezelőtt, ezekben a napokban, a téli napforduló idején született egy gyermek Betlehem városkában. A kisgyermek - mai szóval - várható életkora nem volt több 30–35 évnél. Így, amikor 33 évvel később feltűnt Galileában, s később a társaival felment Jeruzsálembe, az idős Mesternek kijáró tisztelettel hallgatták tanításait. Igen: a názáreti Jézus az akkori viszonyok között öreg embernek számított. A születéskor várható átlagos élettartam még sokáig nem nőtt, csak az utóbbi pár száz évben kezdett meredeken emelkedni. Ma már, persze csak a gazdagabb országokban, meghaladja a 70 évet. Bizonyos körzetekben és bizonyos vagyoni helyzet fölött a 80-at. Az öregkor kitolódása, az egyre kevesebb gyermek eddig soha nem látott problémákat okoz, és eddig még soha nem tárgyalt kérdéseket vet fel: képes-e a kevesebb számú fiatal eltartani a nagyobb számú öregeket? Bírja-e a társadalom az idősek eltartásával, gyógykezelésével, életük meghosszabbításával járó többletköltségeket? Teher, kihívás vagy új lehetőség a társadalom számára az életkor meghosszabbodása? S az idősek maguk meg tudnak-e birkózni a betegségekkel, a sokszor rájuk törő magánnyal, a hasznos munka hiányával? Hogyan alakul életük minősége? Összeállításunk ezekre a népességtudományi, gazdasági, etikai és üzleti kérdésekre keres válaszokat.
Az öregség három bugyra
Valaha olyan lényt tartottak ideális állampolgárnak, aki a hatvanas éveiben, nyugdíjjáruléka utolsó részletét is befizetve, csendesen megindul a temető felé, hogy magára húzza a szemfödelet. Hova lettek, hova nem lettek negyven munkásévének kicsikart és befizetett járulékai, senki nem firtatta. A család kapott némi temetési segélyt a szakszervezettől, s ez amúgy a gyászjelentés postai költségére volt elegendő.